Minska WiFi effekt

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by FlyBob, Nov 16, 2009.

1. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är sugen på att reducera effekten på utsignalen hos Wifi för att spara batteri. Jag vet inte vad för modulation som används, men antar att det blir 64-QAM i 3/4 rate eftersom den anger att det går i 54Mbit.

Vet någon om det pågår projekt i liknande?

Jag vill helt enkelt begränsa telefonen att bara använda max 11Mbit, kanske ännu mindre, för hastigheten spelar ändå ingen roll i en såpass långsam browser och i bakgrunds-data och wifi slukar ju energi. Kanske går att fulhacka bort stöd för kraftigare modulationer?

Kan tilläggas att jag aldrig kommit upp över 1.5Mbit med speedtest med WiFi... varför då ha 54Mbit konstellation?

Last edited: Nov 16, 2009
  2. dampen

dampen Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

11 hade funkat riktigt bra och som du skriver så hade det nog hjälpt massa med batteritiden. Har kommit upp i 6 ner och 1.3 upp via wifi vs 5.1ner och 1.1 upp via umts.
    Och räckvidden är mer än väl i nallen.

Har inte sett nått liknande projekt men håller ögonen öppna.

3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    om vi pratar hemnätverk så kanske det räcker med att sänka sin router hemma?

bara spekulerar lite :P

4. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har kommit upp i ca 4500Kbps så det går nog att komma upp i mer än 1.5Mbit iaf :D

1.5Mbit har jag kommit upp i med 3G snarare.

Men jag håller med dig, hade varit bra att kunna ställa in styrkan själv, åtminstone där man ändrar Regulatory domain & Wi-fi sleep policyn.

5. lixenstrand

lixenstrand Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter väldigt vettigt!

6. durd

durd Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ändras verkligen en antenns effekt (watt) verkligen med vilken modulation man väljer?
    Läste denna som visar på att 11b (11Mbit) drar mer ström än 11a/11g (54Mbit), just för att det tar längre tid att sända data (antennen är igång längre).
    Och tänker man energisnålt så är det antennens effekt man vill åt (en antenn som sänder i 10W måste få sina 10W från någonstans) men du får kortare range (kanske tom sköts automagiskt i dagsläget), eller snabba sändningar som håller antennen aktiv kortare tid.

Såklart så kanske modulationen drar på CPUn men känns mer som att det borde finnas inbyggt i antenn-chipet, annars hade det ju varit rätt lätt att uppgradera till 11n om det var mjukvarustyrt :)
    Eventuell kryptering drar nog sina strån till stacken likaså.

Detta sagt så hittade jag precis denna bloginlägg som var intressant, förklarade en del om de fysiska strömsparlägen som en WiFi-klient kunde ha och var man kunde ställa in strömsparläge på en laptop, vilket borde även gå med Android :D

7. Qwerto

Qwerto Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

durd är inne på rätt spår. Det är säkert också hårdvaruberoende vad som är strömsnålast, allt beror på hur firmware/driver är skriven.

Det är alltså mycket bättre att skicka på 54Mbit/s för att dina paket blir kortare. Skickar du redan på 54Mbit/s kan du sänka uteffekten, men först då. Då man inte har något att skicka eller ta emot stänger man av elektroniken i chippet och slår på chippet då man behöver lyssna på ex beacons...

8. FlyBob

MINA ENHETER

Justja, det är sant det du säger att det tar ju längre tid att sända samma data => längre tid i active.

Skulle vara intressant med mer information om hur den växlar mellan states och om den har någon form av power-regulation för uteffekten, vilket den bör... mobil som den är.

Undra var man kan hitta info om detta, ska man gå på Linux, Wifi, Android eller HTC? :/

9. Qwerto

Qwerto Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur det fungerar beror i högsta grad på vilken tillverkare av wlan-chippet det är. Har man tur kan man konfigurera några saker, men det är inte troligt. Algoritmen för att sänka uteffekten vid full hastighet sitter oftast i firmware som så gott som alltid är stängd mjukvara. Det sitter olika chip från olika tillverkare i olika telefoner, så det är nog svårt att leta information.

Det finns två olika power save metoder i wlan vanlig och wmm (multimedia). I den vanliga indikeras det i beacons då det finns paket att hämta. I wmmps kan man polla hem paket oftare.

Jag tycker du ska försöka sniffa luften (med tex wireshark) och titta på de olika paketen för att se hur det fungerar.

10. durd

durd Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

FlyBob, hett tips: kolla i /etc/wifi/tiwlan.ini
    Massa gott om power management och allt möjligt, har inte testat men iom att du verka så high på det så :)

Edit: rätt sökväg hjälper.

Last edited: Nov 21, 2009
  11. FlyBob

MINA ENHETER

Niiiiiiiiiiiiiice!
    Här ska optimeras! Läsa på lite också exakt om vad funktionerna gör, återkommer med resultat. Nöjd med att lyckas låsa den till endast 3g och aldrig GSM ivf, batteri++.

Dendär filen är guld, detta kommer bli perfekt!
    Exempel på inställningar:

Nu kommer mitt WLAN garanterat dö :P

12. FlyBob

MINA ENHETER

SpectrumManagement = 0 # 0 - Disable 802.11h, 1 - Enable

Alltså är 802.11h avstängd per default. h är en utökning till protokollet och kan vara najs då 802.11h Implementerar TPC och DFS.

"TPC limits the transmitted power to the minimum needed to reach the furthest user."

Skall mäta lite på signalstyrkan och effekter nu, men detta kan vara precis just exakt den inställningen jag har letat efter. Återkommer...

RESULTAT FINNES:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=3550