Problem: Missnöjd med skärmen på Nexusen

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Adamski, 8 maj 2012.

1. Adamski

Adamski Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ville byta upp mig från min 1 år gamla Nexus S. Jag vill gärna ha googles egna telefon, därför beställdes en Galaxy Nexus. Startade upp Nexusen och det som möter mig är i mitt tycke en skittrist skärm. Jag jämför givetvis med nexus s sida vid sida. Den är liksom grådaskig. Solida mörka färger, särskilt grått, ser liksom "smutsiga" ut. Nästan lite pixliga, eller snarare stjärnornas krig i miniformat. Samma komponenter på nexus s är helt "smooth". Och sedan, vad är det för fel på vita färgen? Det är ju för fan grå!!! Ok, hade jag inte kunnat jämföra, så kanske inte reaktionen skulle bli så stor, men sida vid sida, så tycker jag riktigt illa om skärmen på den nya nexusen. Varför i hela världen är vita färger så jäkla gråa?

Har det med den där PenTile-teknik att göra.

Sitter just nu och seriöst överväger att packa ihop telefonen och skicka tillbaka. Alla verkar, recensioner och folk tycka att skärmen är fantastiskt. Är det något jag missat, har den andra egenskaper som inte jag fattat? Just nu är det kväll och lite mörkt i lägenheten, kan det vara så att den typen av skärm gör sig bäst i dagsljus?

:ehm:

2. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Det vita som du beskriver har nog med pentile att göra om jag fattat det rätt. Däremot upplever jag svärtan som riktigt bra på min. Kanske är det så att vi är olika kräsen, eller så har du ett måndagsexemplar, vad vet jag. Se om du kan kolla på ytterligare en GN och jämför.

3. Greger0254

Greger0254 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

antar att du har väldigt låg ljusstyrka?

4. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nu hittade jag en hel tråd som handlar om detta: http://goo.gl/Qbf1B
    Jag är inte ensam i alla fall att tycke så ;)

Ett av många citat: "Jag är helt säker på att ALLA med GN har detta problem. Det jag tycker är lite märkligt är att det inte nämnts i några reviews, för jag personligen tycker det är tydligare än någonsin på just GN. Om man tex kör med lägsta ljusstyrkan är det horribelt, inte ens vit färg ser normal ut."

Greger0254: Jag testade med Auto, för det var det jag hade på för jämnan på nexus s och tyckte att skärmen såg perfekt ut.

5. The Void

The Void Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag kör alltid med full ljusstyrka och tycker skärmen är hur bra som helst. Har haft telefonen sen den släpptes och kan fortfarande häpna över hur vacker skärmen är. :)

6. Smack

Smack Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Autofunktionen är kass. på tok för låg ljusstyrka... Ställ han på max bara :-)

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

7. Fueleh

Fueleh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Kör också på max tycker det är för mörkt på auto :)

8. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Finns hur mycket som helst att läsa i den andra tråden, så det är lika bra att stänga denna.
    Hur som helst, så undrar jag hur det är med batteritiden för er som kör på full skärmstyrka?

9. Bugumala

Bugumala Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

@Adamski du är inte ensam men alla telefoner har inte denna taskiga skärm. Jag har jämfört min gn med två kollegors och deras har helt enfärgade fält medans min ser ut som linne. Min har dock bättre ljusstyrka vid max och bättre färgåtergivning.

En annan sak som bergis skiljer olika batcher är glaset, min får repor hur lätt som helst medan andra är jättenöjda med reptåligheten. Undras om det finns samband med dåliga skärmen?

10. sebastian

sebastian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Menar du att det är stora kvalité skillnader på telefoner?
    Jag kör min på automatisk ljus fungerar kanon, svärta är riktigt bra vita är vit skärmen är en så länge repfri. Radio fungerar batteri kunde varit något bättre men ok.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

11. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Batteritiden lär ju sjunka med full ljusstyrka.. Jag kör normalt med 50%,vilket gör att skärmen ser helt ok ut men batteriet håller bättre.

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2

12. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag kör på mellan 30-40% och det är mer än väl tycker jag, auto brightness är som sagt alldeles för mörk i mitt tycke och den få det där grådaskiga och smutsiga looken när det är för mörkt vilket jag också blev besviken på i början men drar man upp styrkan förbi 20-30% eller nåt så tycker jag skärmen är sjukt bra.
    Tycker att full ljusstyrka är väldigt för ljus för att ha i vanligt ljus, men är det sjukt soligt ute så kanske man vill dra upp till max.

13. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Alltså, allt är inte dåligt med skärmen.
    Det som är helt svart är perfekt svart.
    Upplösning och skärpa är jättebra.
    På 50% brightness är jag nöjd med hur det ser ut. ...OM jag inte jämför med min gamla Nexus S.

Lägger jag Nexus s brevid GN och surfar in på en sida med helt vitt bakgrund och jämför det vita på båda telefonerna, så är det inte så kul längre. Nexus S är vitt och liksom "lyser" medan GN är grådassig/gulaktig/lite gryning. Ok, det är inte överdrivet mycket, men skillnaden finns där.

Det andra stora problemet är grått. Finns det en enda person här på forumet som tycker att GN visar gråa toner på ett fint sätt?

14. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Enkel lösning: jämför inte din Galaxy Nexus med andra mobiler.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

15. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Lutar mot att det är den enda lösningen.

16. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag kan meddela att det skiljer ganska mycket mellan lika batchar. Min första GN led av samma fenomen som du, men även ojämn färgstyrka och färgskiftningar.

Den nya jag bytte till är jag väldigt nöjd med, och den gråheten/linneeffekten på vit färg vid låg ljusstyrka är markant mindre påtaglig, så mycket mindre så jag inte stör mig på det längre.

Givetvis är allting relativt, jag vet inte vad du är van vid. Men om du köpt den i en affär, så gå tillbaka och be de jämföra den med ett demoex eller dylikt. Om du är grymt missnöjd, så försök reklamera den.

17. Adamski

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ojämn färgstyrka och färgskiftningar har jag inga problem med.
    Det är det där med att vitt är inte riktigt vitt och att framförallt gråa färger ser "smutsiga" ut.

Jag fick precis låna en arbetskompis GN och kunde jämföra båda bredvid varandra. Min telefon går lite mot rödstick medan kompisens går mot grönt/blått. Inte nödvändigt att hans är bättre på färgåtergivning, tycker nog att min är lite behagligare. Däremot en slutsats jag dragit är att grön/blå-stick ger positivt effekt på vitt färg, hans vita färg är vitare/ljusare.

Det där med "kornigheten" är lika på bådas telefoner, alltså har det säkert med typen av panel att göra.

Jag kommer behålla telefonen, då den i övrigt är jättetrevlig, men gillar helt klart mer skärmen på mitt ett år gamla nexus s.

PS. Kom på en sak till som skärmen på GN är grym på, betraktningsvinkel. Galet bra.

18. dewess

dewess Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Min första Galaxy Nexus var precis som din. Köper alltid från netonnet så den åkte tillbaka bums. Försökte förklara och visa med det gick inte in hos dom så den åkte ut på fyndvaror och såldes dagen efter. Tycker synd om den köparen men vad ska man göra.
    Den andra hade inte detta problem. Är sjuk nöjd med skärmen.

19. citronbitare

citronbitare Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S7 Edge
    Telefon 2:
    Moto G 4G
    Platta:
    Surface Pro 4 M3
    Jag ser inte så mycket av de problemen som ni beskriver. Däremot har jag väldigt mycket 'black crush' när jag tittar på filmer i mörkret. Dvs. när man tittar på mörka scener så återges färgnyanserna inte korrekta utan allt blir bara svart, vilket gör det omöjligt att titta på vissa videos. Man ser detta bara när man sitter i mörka rum, men då kan det bli väldigt störande. Upptäckte det först när jag tittade på denna videosnutt tillsammans med min fyraåriga dotter häromveckan: ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=HLkU7m5mpHs

Det verkar vara ett väldigt vanligt problem för både GNex och GNote, som ju har samma typ av skärm. Man kan bara hoppas att GS III inte kommer att drabbas av detta...

20. TechNoir

TechNoir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nu kan jag ha fel, men om du menar att du får helsvarta fält eller dåliga övergångar mellan grått och svart vid videouppspelning så kan det också bero på att kodningen är av så pass låg kvalitet, vid exempelvis youtubevideos eller xvid-filer, att sådana artifakter dyker upp. Nackdelen med Amoledpanelen är att svart verkligen är helt svart. Så på en datorskärm av normalt slag så blir det inte samma dramatiska skillnad mellan det som kodats som mörkgrå och det som kodats som 100% svart tack vare bak-belysningen som alltid blöder igenom till viss del. Denna skillnad maskeras inte på samma sätt på Amoledpanelen. Både mobilen och datorn visar exakt samma artefakter, men de syns väldigt mycket tydligare på mobilens skärm.

Prova att ladda in en högupplöst MKV-fil så bör du märka att det blir en mjukare övergång i mörkare toner. Nu har jag ingen på telefonen just nu men kikade på Sunshine (2007) nyligen på telefonen och reagerade inte alls på det du beskriver.

EDIT: En skärmdump från youtubeklippet expanderad uppåt för att tydliggöra artefakterna i kodningen:

Last edited: 9 maj 2012