Misstänkt Pegasus på Ulefone Power Armor 13

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Mickevk, 10 jul 2024.

1. Mickevk

Mickevk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Hej.
    Jag har en fråga, fick ett konstigt mail till min outlook adress, en gammal hotmail adress där det står att min mobil är smittad med Pegasus och att den bakom mailet skickat mailet inifrån min mail låda, alltså hackat den och skickat mail till mig inifrån min maillåda, avsändare skrev att han tagit alla mina filer, bilder m.m. och begär nu pengar i dollar om jag inte gör som han säger. Om jag inte gör som han säger så skickar han alla mina filer till alla i min adresslista på mail och till de telefon nummer som finns på mobilen, jag har inget att dölja men kan detta vara verkligt eller är det bara för att skrämmas?
    Personligen tror jag att det bara ett random mail men det ser verkligt ut det han skickade.
    Men är Pegasus nåt att vara rädd för?
    Jag har fabriksåterställt mobilen 3 gånger, är det borta då eller ligger det kvar?
    Tack för svar

2. Naki

Naki Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Personligen skulle jag nog struntat i det. Avsändare på email är lätt att fejka och är det en gammal mail så finns den nog med i en läcka någonstans för spammare att utnyttja. Kolla den t.ex. på Have I Been Pwned: Check if your email has been compromised in a data breach

Känns som den där scam-vågen som kom förra året där spammare försökte lura folk att de hade hackat deras mail/datorer och hade filmer av dem när de besökte vuxensidor Sextortion emails: how to protect yourself

The Truth Behind The "Have You Heard About Pegasus?" Email Scam
    https://www.reddit.com/r/Scams/comments/1b1a4aj/pegasus_scam/

Last edited: 10 jul 2024
    Kristy och Buzz gillar detta.
  3. Mickevk

Mottagna gillanden:
    1
    Okej då gör jag, jag vet att min gamla hotmail adress har varit med i en läcka på have i been Pwned.
    Jag visste inte om att det hade förekommits en scamvåg.
    Tror ni att jag vågar installera om bank id på telefonen igen eller ska jag installera bank id på en annan mobil?

4. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    557
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jag tror du kan vara lugn. Såvitt jag förstått det är det underrättelsetjänster som använt/använder Pegasus, och då licensierat av det företag som skapat programmet. Säkert svindyrt.

Det är nog väldigt osannolikt att en privatperson som inte är av mycket stor betydelse i underrättelsesammanhang skulle drabbas.

Detta har diskuterats i Bli säker-podden, som du kan kolla upp om du vill ha lite mer kött på benen. Bli säker-poddavsnitt - Nikka Systems

Kristy gillar detta.
  5. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Scam, handlar bara om att skapa rädsla i hopp om att du ska betala pengar så strunta i det där helt enkelt.

Men hade jag varit dig hade jag bytt mail adress, vem använder hotmail ens?

6. Mickevk

Mottagna gillanden:
    1
    Tack, jag är en helt vanlig arbetande människa som jobbar mellan 07:00 - 16:00 som inte har några politiska åtaganden och inga journalist jobb heller.
    Då ska jag lyssna på den podden.
    Tack så mycket.

7. Mickevk

Mottagna gillanden:
    1
    Okej, jag skulle aldrig betala några pengar, och den här hotmail adressen har jag haft sedan 1992 så det är nog dags att överge den och bara använda gmail.

Kristy gillar detta.
  8. bokkabokka

bokkabokka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Om du är i vuxen ålder kan det knappast vara första gången du fått ett scam-mail. Min gamla hotmail får minst 1 sånt varje dag

9. Mickevk

Mottagna gillanden:
    1
    har inte fått sånt här förut till hotmail men tydligen efter att min e post blev läckt så började skräpmailen komma. nu blir det till att avsluta hotmail som man haft sen början på 90 talet.