Mitt intryck och småproblem

Discussion in 'Sensation - Allmänt' started by Steiner, Jul 30, 2011.

1. Steiner

Steiner Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Som nybliven Androidare so tidigare aldrig haft annat än Nokias tänkte jag dela med mig av min nya erfarenhet och se vad andra tänker.

Älskar helt enkelt Android i sig, flexibiliteten, tillgången till billiga eller gratis appar och widgets, integrationen osv, en värld från Symbian...

GPS, funkar alldeles utmärkt och över förväntan, får alltid träff med hyffsad marginal, tom innomhus (med min Nokia fick jag aldrig signal).

Skärmen är delade känslor, bildkvalite innomhus är suverän, skarp, responsen generellt snabb (ser på Voddler film och läser eBöcker med den utan att det på något sätt är jobbigt eller tröttar ögonen). Dock är den oanvändbar utomhus och det är i stort sett omöjligt att se nått av skärmen oavsett avstånd eller vinkel. Där kommer även en negativ touch sak in, då och då slutar skärmen helt att svara och detecta några rörelser eller tappningar alls (lås, lås up hjälper ofta). Som jag sett andra nämna vill den även ibland inte låsa upp sig (ingen respons).

Kamera.. inte överförtjust, visst KAN den ge bra bilder men ofta blir det washout pga nån ljuskälla eller av blixt. I mörker när jag behöver kameran är den oanvändbar eftersom sökaren är kompakt svart och man inte vet vart man har bilden (vore trevligt att som vid video ha en led som lyser upp och ger ledljus). Sen är jag fundersam över inställningar. Low light scene låter ju som fotografi vid dålig belöysning, då vill man väll att blixten lyser up.. men denna inställning disablear blixten helt...
    Ett annat problem emd kameran är saknaden av en dedikerad knapp, man måste hålla kameran på ett otympligt sätt och försöka komma åt och trycka utan att byta fokus och ofta kommer man då åt sökknappen som är överkänslig...

Batteritid, inte super direkt, men med tanke på hur mycket jag leker med den så är det bara att försvänta sig, jag är nöjd iaf.. men vid resor kan det nog bli problem.

FM radion, totalt oanvändbar, kan inte få signal för att rädda mit liv (Nokian fick in hyffsad signal, hittade och autodetectade stationsnamn på en hel del stationer). enda gången jag fått lite signal var när jag pluggade in mina 15 år gamlaq DJ lurar och även då hittades bara en station som den inte kunde namnge och bara kunde spela brusigt. Bättre signal behövs samt mycket bättre radio app!

Relaterat till detta är volymen, den är på tog för svag... Nokian kunde jag dra ur hörlurar och få ganska hög volym (körde den aldrig på max), den här är ALLTID på max och utsignalen är ändå oftast på tok för svag, lite mer tryck i lurarna vore inte fel.

Rent fysiskt sitter den inte så bra i mina händer då de är rätt små, blir en lite obekväm hållning (men antar att det är priset man betalar för den stora skärmen), viktmässigt käns den rätt lagom och även om det kanske låter som en del gnäll ovan är jag mycket nöjd och glad över mitt köp.

bernard likes this.
  2. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Jag hade också Nokia innan och håller helt med när det gäller dom 2 första punkterna, men sen skiljer det sej lite.

Jag hade inga problem med GPSen i min Nokia, den funkade i stort sett lika bra som denna, döremot tycker jag att kameran i Sensation är kanonbra. Nu är jag ju inte direkt nån mästerfotograf, men detta är den första mobilkamera där jag har lyckats få till foton som är användbara även när man kollar på dom i datorn eller vid utskrift.

Jag har inte haft problem varken med skärmen eller ljudet på den här luren, det går att klämma fram riktigt starkt ljud ur högtalarna, minst lika starkt som ur min gamla nokia, men min första Sensation (hade den bara en dag) hade inget ljud alls. Det verkar dock vara flera som har ljudproblem.

Radion har jag inte testat, jag använde aldrig den på nokian heller. Jag tror inte att det finns en suck att kunna få in dom radiostationer jag gillar i en radio i nån mobiltelefon så jag tycker inte det är mödan värt att ens försöka.

Visst är den väl stor, men som sagt, det är ju skönt med en stor skärm. :) Jag klämde på ett antal mobiler i olika storlekar och utföranden innan jag beställde denna och överlag så tycker jag att HTCs mobiler ligger bra i handen trots sin storlek jämfört med tex samsung. Det var faktiskt den avgörande faktorn när jag skulle välja tillverkare. :P

Jag är sjukt nöjd med min Sensation, håller på och pillar på den så mycket att det går resten av familjen på nerverna... :D

3. Steiner

Steiner Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tillverkas den möjligen på flera ställen med komponenter från olika källor eller något? När man läser runtom nätet får jag intryck att personer som testat har väldigt olika intryck på en del punkter, bland annat då skärmen och ljudet. För mig är som sagt nivån på tok för låg även om kvaliten på ljudet är bra. tror dock det kan vara nån form av mjukvaruproblem då video och musik blir lågt medans ett inkommande samtal blev väldigt högt i lurarna.

Mina problem med kameran är mer implemention, skulle vilja ha annan mjukvara/kontrol. Själva kvaliten på bilderna är riktigt bra, men under ett begränsat set av förhållanden (mitt behov är mest att ta bilder på kvällar och nätter utomhus).

Radion är väll ingen dealbreaker, men det drar ju ner intrycket att ha en funktion som är totalt oanvändbar och på resor kan det vara skönt att slappna av och bara lyssna på random musik/prat (och inte behöva förlita sig på wifi/3g täckning).
    Som jag förstått det är just radion ett känt problembarn och kanske fins det custom roms som hjälper när rotningen väl är ett faktum.

Jag leker rätt mycket med den själv, fins ju så oändligt mycket man kan göra och testa. fast vill inte investera för mycket i konfig om roten är nära då man ändå måste börja om sen.