XS är en väldigt
komplett mobil som topp-presterar på de flesta aspekter och det är inte helt lätt att hitta en lika fullkomlig ersättare.
Närmast kommer nog
Pixel 3. Du kan få tag på den begagnad till mer humana priser och du slipper importera. Jag har själv en 3 XL och även om den är bra på mycket så finns det ett antal saker jag stör mig på i jämförelse med Xs Max:
- Upplåsning. Face ID är en sån funktion som man snabbt vänjer sig vid och det är liksom självklart att telefonen är upplåst när man ska använda den. Fingeravtrycksläsare på baksidan är inte särskilt praktiskt. Dels måste man leta efter den med fingret vid upplåsning och sen funkar det inte när telefonen ligger på ett bord.
- Gestures. Googles implementation är ett skämt. Dels eliminerar den inte navbaren vilket i kombination med den stora hakan gör att det blir mycket dödyta längst ner på telefonen. Dessutom är back via en knapp istället för gesture mycket långsammare och inte lika intuitivt. Alla appar blir alltså besvärligare att navigera än på iOS.
- Byggkvalitet. Google har lyckats få glas att kännas som billig plast. Det känns absolut inte som en telefon i 10k-klassen. Xs känns som ett smycke i jämförelse.
- UI/UX-design. Både operativsystemet och appar ser fula ut i jämförelse med motsvarande iOS-versioner.
- Spelprestanda. Med Xs är man bortskämd med 60fps i alla spel, men tyvärr är Androidversionerna överlag mycket sämre optimerade med fler framedrops som följd.
- Skärmkalibrering. Ingen av färgprofilerna är bra för att återge färger korrekt (antingen blir det för lite saturation eller för mycket) vilket gör att skärmen är oanvändbar för att kvalitetsgranska foton. Jag får öppna bilder jag har tagit med Pixeln på min Xs Max via Google Photos för att se hur färgerna egentligen ser ut.
- Avsaknad av 3D Touch. Jag använder det visst mer än jag trodde...
Om du tror att du kan leva med ovanstående "brister" så köp en Pixel 3. Kameran lär du bli nöjd med, den har en Night Sight-funktion för fotografering i mörker som är riktigt ball. Sen flyter allt på fint överlag.
Annars är väl
Oneplus 6T ett alternativ förutom att kameran presterar lite ojämnt. Om du tar en långpromenad på stan och fotar varierade motiv kommer vissa bilder bli jättebra men andra mindre bra. Med Pixeln eller iPhonen blir alla bilder bra.
Huawei P20 Pro/Mate 20 Pro kan vara värda att kolla på. Mycket bra byggkvalitet som slår både Pixel och Oneplus men mjukvaran är raka motsatsen - känns billig. Kameran tar överdrivna bilder vilket kan vara både bra eller dåligt beroende på preferenser.
Note 9 är min favorit-Android för att den har så många roliga finesser. Mjukvaran är dock inte i närheten av Oneplus/Pixel och man måste "rensa" telefonen i Device Maintenance dagligen för att det ska rulla på någorlunda smidigt vilket känns lite b. Kameran är bättre än Oneplus men sämre än Pixel. Den kan dock ändå vara värd att titta på för prisvärdheten är bra nu under mellandagsrean.
Lycka till med bytet och hoppas att du känner glädje och frid på andra sidan :-)
Click to expand...