Fråga: Mitt smarta hem fungerar sämre och sämre

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Salvion, 8 jul 2023.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej på er!

Jag vet inte om jag kan få hjälp med detta, men då jag har semester så tänkte jag försöka ta tag i detta...

Bakgrund är att jag har ganska lite grejer för att smart hem, men det är baserat på Google Home med Assistenten.

Har, 2st Nesthub, en i sovrummet på skrivbordet och en i hallen på byrån (nåda gen 1)
    2 st Nest Audio i vardagsrummet på varsin sida ett dubbelfönster
    1st Sonos Roam i badrummet

Till detta har jag några Philips Hue lampor, vardagsrum, sovrum, hall samt uteplats
    och 2 smarta kontakter Smart plug från Google om jag minns rätt

Sony Tv med Android TV inkopplad via Sonos Amp förstärkare och vidare till 2 Bowers och Wilkins högtalare i V.rum

Jag har använt detta som att slå av och på belysning, dels via Assistenten vilket har fungerat bra men också via Home/Away vilket fungerat dåligt, det blir mycket av och på när man rör sig in och ut ur lgh men inte åker iväg längre, belysningen har jag inte fått att fungera tillfredställande över året när det blir ljusare och mörkare beroende på årstid och tid på dygnet.

Spela musik via Assistenten HAR fungerat bra men här har ett problem dykt upp utan att jag gjort någon förändring i möblering, helt vilt skilda enheter svarar när jag pratar med dom, avkänningen var jag är fungerar sämre och sämre, så detta är en problem som har dykt upp för kanske 1 år sedan.

Nu när jag skall spela musik i lgh via min telefon och Spotify så har den stora prob lem när jag skall ansluta, del till en högtalargrupp och dels när jag slår på en enskild enhet, detta är också ett "nytt" problem som tidigare fungerat.

Oj vad långt...så jag undrar kan jag "laga/fixa" detta eller skall jag ta bort allt och göra om fullständigt hur jag bygger upp mitt hem med smarta prylar?

Jag är nära att kasta ut alltihop efter att ha använt det under +3 år

Jag fattar att detta är mycket att be om hjälp med, kanske inte ens framgår vad jag menar, vill försöka dock. :ehm:

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du har en Google Nest enhet med skärm kan du testa att slå på att även din nest enhet används till närvarodetektering.
    Har du testat att justera känsligheten för Hey Google på dina enheter? Hur du gör det: Välj en Nest/Home enhet -> Tryck på Kugghjulet uppe i högra hörnet -> Ljud -> Känslighet för "Hey Google". Om du vill justera för fler enheter samtidigt kan du trycka på "Justera fler enheter"

Kristy, Salvion och Fredriks gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Två tankar...
    • Kan du fått störningar i ditt wifi (om de använder wifi förstås), dvs grannar som är inne på dina frekvenser? Kolla hur det ser ut på den fronten med Wifi analyzer. Tänk på att många smarta enheter använder 2,4 GHz och där kan det vara trångt, du kanske behöver flytta din router eller skaffa ett mesh...
    • När det gäller tändning (och släckning när det blir ljust) av lampor så måste man lägga in tider i förhållande till solnedgången (respektive soluppgången), i mina appar (har tyvärr två olika, enheterna går inte att lägga in i en app) så ligger den funktionen kopplat till väder.

Kristy och Salvion gillar detta.
  4. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Detta var nytt för mig, skall kolla upp det! tack!

Näe har inte provat det men fått förslaget tidigare här, dock förstår jag inte hur det kan vara lösningen när inget är förändrat i mitt boende och detekteringen av tal har plötsligt blivit sämre och sämre? visst borde jag kanske testa men det känns så bakvänt.

5. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jo jag har Wifi i en 2 rums lgh med router i hallen vid ingången av fiberrn.
    Det är samma boende i huset (8 lgh i bostadsrätter och samma 8 boende sedan många år).
    Routern är kanske 2,5 år år (Asus RT-AX68U - AX 5700 Dual Band)
    Väggarna i lgh är enkel gist och lgh är 58 m2

Tror du mesh skulle göra skillnad? vad viner jag på det?

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 045
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Varför är du emot att redigera/ändra inställningar om du börjat få problem? Om man sänker någon högtalares OK Google så bör den ju inte reagera lika enkelt.

Salvion gillar detta.
  7. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 280

MINA ENHETER

Det var ett bra tips. Har också problem med att ”fel” högtalare svarar och gör det jag säger i stället för den som är närmast och som jag vill ska utföra uppgiften.

Kristy och jnsson gillar detta.
  8. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Ber om ursäkt om det lät så, var inte det jag menade, förklarade bara hur resonemanget gick i mitt huvud, skall så klart prova!

Kristy gillar detta.
  9. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Inte idealisk placering, en wifirouter bör vara så centralt placerad som möjligt, ett mesh (två enheter räcker nog utmärkt men det beror även på vad du har för väggar) eller en mer central placering av routern bör ge en bättre signal.
    Ett billigt/fult alternativ är att klä om en skiva i aluminiumfolie och ställa mellan routern och väggen, då reflekteras signalen som annars skulle gått genom väggen in i lägenheten istället men kolla med Wifi analyzer först hur signalen ser ut.
    Och ingen av dem har bytt router eller inställningar? Även grannhus kan sända ut signaler och störa.

Kristy gillar detta.
  10. laserturken

laserturken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    499

MINA ENHETER

Märkte också att min Ikea hub hade tappat kontakten med mitt nätverk, men då jag har styrt allt via HA så är det inget jag har märkt av.

funderar också på att hoppa över till Ikeas nya hub och nu när Telldus håller på att ge upp.

Last edited: 4 okt 2023
  11. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Nu har jag helt tappat orken att försöka lösa mina problem, och då blir det ännu sämre/konstigare...
    Min 2 högtalare i v.rum/kök när jag som jag gör dagligen säger "kan inte hitta någon inköpslista" för att min andra enheter i sovrummet 30 sekunder inte har något problem att lägga till Granola på den lista som använts i årr....