MKV-filmer på xoom?

Diskussion i 'Motorola' startad av KoktGrus, 2 aug 2011.

1. KoktGrus

KoktGrus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Går det att köra MKV-filer på xoom? Tänkte ta en i samband med att jag tecknar bredband hos telia då priset blir ganska rimligt.

Finns det någon anledning att välja galaxy tab 10.1 framför denna? Anledningen till att jag inte väljer den är att jag är lite kär i ren android, utan extra skräp och gärna snabba uppdateringar.

Hur tänkte ni när ni valde denna, om ni stod i valet mellan dessa?

2. NoNick2

NoNick2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag tittar på mkv filmer i min US wifi xoom med Mobo player.

När jag beställde min från USA i slutet av mars var det inte tal om att jag skulle ha något annat. Jag ångrar mig inte en sekund.

Last edited: 2 aug 2011
  3. dobber81

dobber81 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Samma här. US wifi xoom är da shit. Jag är helnöjd!
    Enda bekymret jag har är att tethering på min nexus s drar batterikräm som tusan. Xoomen håller igång surfen längre än min nexus s håller batterier till att ge den internet :)

4. selektha

selektha Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

därför man köpte en xoom med 3g :)
    Absolut inga broblem med att batteriet i telefonen dör eller liknande.

5. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vad för mkv filer ser ni på i Xoomen?

Jag har testat 720p vilket är det vanligaste eller 1080p filmer som är mkv men laggar för mycket.

Har dock inte testat med Mobo player men har läst att 720p h.256.x (inte säker på betäkningen riktigt) inte ska gå på Tegra 2 överhuvud taget...

6. anders.ostling

anders.ostling Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    Platta:
    iPad Pro 2019

Funkar alldeles utmärkt, men du måste ladda ner rätt codec för Moboplayer. Tror att den för Xoom slutar med "*v7" någonting. Sök i Market efter Moboplayer codec så hittar du nog rätt. När du sedan ska spela upp HD material så ska du göra ett "long press" på filmen (inne i Moboplayers file manager) och välja Soft decoding. Har just tragglat mig genom säsong 4 av Mad Men i bästa upplösningen utan ett enda hack.

7. dobber81

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Mkv flyter perfekt i både mobo och rockplayer med hårdvaruavkodning. Problemet är att dom inte klarar av att avkoda ljudet. Filmen flyter, men inget ljud alltså. Kör jag mjukvaruavkodning så laggar bilden men ljudet flyter fint oavsett med vilken codec jag lagt in.

ARMV7VFP3 heter den man ska välja btw.

http://forum.xda-developers.com/archive/index.php/t-1056232.html

På xda förklaras lite mer om problemet. Finns tydligen en begränsning i android/nvidias mjukvara som inte pallar hårdvaruavkodning på ljudet..

Har inte hittat en enda mkv som lirar bra prestandamässigt med mjukvaruavkodaren. Synd att man inte är döv så att man lärt sig leva med filmer utan ljud :-)

Last edited: 6 aug 2011
  8. dobber81

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Problemet löst. Dice player är den första spelare jag hittat som använder hårdvaruavkodning och ljudet fungerar :-) körde testversionen som fungerade riktigt bra! Bara att vänta på att mobo kopierar tekniken.

9. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

MoboPlayer fungerar ju inte alls bra med 720p x264

Om man säger att det fungerar bör det ju fungera fint båda ljud och bild men det gör inte moboplayer bra.

Däremot Dice Player Trial gör det mycket bättre, men fortfarande inte super bra då det laggar ibland men det är den enda spelaren jag testat ännu som verkar fungera både ljud och bild oftast men inte riktigt bra heller.

10. dobber81

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Med lite tur fortsätter utvecklingen av mobo och dice. Det är ju iaf uppenbart att hårdvaran är stark nog att klara mkv.