MKV på Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av alhal, 28 aug 2010.

1. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Någon som har koll på om någon annan lur än galaxy S kan spela upp högupplösta mkv? Typ Derise eller N1?

Börjar bli så trött på frysningar, lagg, hängningar och dålig gps nu att jag överväger att överge min sgs och skaffa en Desire eller N1:a trots sämre/inte lika kraftig hårdvara.

Nu till problemen, förutom att jag inte vill byta bort min SAMOLED skärm mot än mindre sämre skärm så antar jag det inte finns någon annan lur som klar 720p MKV? något jag uppskattar fantastiskt mycket, bara att kansta in serier eller hela filmer i mkv format och ligga och kolla på telefonen.

Någon?

2. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Just den biten är väl inte illa? Javisst, skärmen på Desire är mindre, och det är ju surt, men du får en lite smidigare telefon i utbyte (*klapp på axeln* ;)).

Bortsett från prestandan i solljus så håller S-AMOLED mer eller mindre exakt samma kvalité som AMOLED på Desire/Nexus. Jag tror inte någon skulle märka av skillnaderna utan att titta ritkigt noga. Men det hänger ju på att du kan få tag på just en sådan. De börjar ju fasas ut mot SLCD nu, på både gott och ont. Men jag skulle ta AMOLED om jag fick välja :)

3. bdkswe

bdkswe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Desire kan spela upp 720p mkv med rockplayer. Kräver dock ett snabbare minneskort än class 2.

4. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jaha, är det där flaskhalsen ligger?

Av vad andra användare sagt så fick jag för mig att det var CPU'n kapacitet som ställde till det.
    Jag har faktiskt inte testat själv... o_O
    Det brukar ju annars vara ett argument för att köpa en Galaxy S (precis som TS säger) framför Desire. Men om det bara handlar om att köpa ett någorlunda vettigt minneskort för någon hundralapp så reduceras ju det argumentet till inte så mycket alls...

Update: OK, jag testade köra lite MKV-filer med RockPlayer. Resultaten är lite varierande, beroende på komprimeringsgrad. Fungerar acceptabelt ibland, men inte alltid... Jag har förresten ett Class 6-kort.

De där ~15 procenten extra processorkraft som SGS erbjuder kan nog i många fall vara avgörande för uppspelning av MKV. Det är också ganska självklart att ett Class 2-minneskort inte alltid räcker. Många MKV-filer innehåller ju uppemot 6 MB data per sekund, så man ska ju ha rätt vettig bandbredd på minnet för att fixa det.

Last edited: 31 aug 2010
  5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det kan också vara intressant att att veta vilken upplösning det rör sig om... eller ni kodar om det till desires native på 800*480?

6. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

15% har jag också läst men sen undrar man ju hur desire lyckas med närmare 40Mflop i linpack mot sgs 13-14 i bästa fall. Snapdragon verkar ju ljusår kvickare än humingbird i vissa fall.