MKV Uppspelning på DHD?

Diskussion i 'Desire HD' startad av alhal, 22 nov 2010.

1. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Bara en undran,

Går det verkligen inte att spela upp 720p mkv filer på en DHD?

Har googlat runt en del men blir inte riktigt klok? Vissa säger att det
    går vissa inte? Hur ligger det till ?

Jag har haft en Samsung galaxy S tidigare dom jag av div anl valde att
    göra mig av med. En av SGS Starka sidor var just att man utan vidare kunde
    droppa 720p filer i mkv format och bara precis klicka och njuta av underbart
    bra bildkvalité.

Är det bättre GPU i sgs än i dhd?

Eller det är en begränsning i den inbyggda spelaren på dhd som gör att man måste lägga in tex rockplayer för att kunna spela upp högupplösa mkv:er?

Har även läst att just rockplayer buggar på dhd? Stämmer detta?

Funderar på att köpa en men tvekar inför valet då jag gärna vill kunna spela upp filer jag vanligtvis kollar på min dator utan att behöva konvertera och trixa.

Tacksamt för sakliga förklaringar.

2. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ingen som sitter på kunskap om detta?

3. Shidapu

Shidapu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu sitter jag ju inte på en DHD ännu, men vad jag läst så kan jag la säga att uppspelning utav 720p mkv filer laggar på orginal spelaren, testa rockplayer.
    Som jag förstått det så laggar bara filmerna på orginalspelaren.

GPU'n i DHD är bättre än SGS, finns tester gjorda, ett enkelt google fixar detta om du är ute efter källor..

Testa lite olika spelare, DHDn ska klara dessa filer utan problem helt klart.. :)

4. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Någon mer som kan backa detta? Har Desire hd vassare grafik än galaxy s?

Är det gpu:n i galaxy s som gör att den kan det som inte dom andra 1ghz lurarna (x10, Desire mfl) just att spela upp 720p mkv utan konvertering?

Isf borde dhd klara detsamma galant? Googlar man Desire HD mkv playback får man bara en massa påståenden om att det inte funkar och youtube som visar en dhd som hackar nåt otroligt när den kämpar med en 720p mkv.

Är det någon som som vet mer?

5. Oshcar

Oshcar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Testat lite på min DHD med en 720p video av 9 i .mkv format. Vanliga spelaren klarar det inte, i rockplayer laggar det en del, i VPlayer alpha går det utan lagg men det är något fel på ljudet. DHDn verkar inte ha något problem med formatet men behövs någon sjyst app för det, om någon kan rekommendera en bra videospelare så vore det nice.

6. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Allmänt tycker jag vplayer funkar bäst. Men om du har möjlighet att lägga in en lägre upplöst film, gör det? Lite som att köpa hd tv utan hd kanaler ;)

Sent from my Desire HD using Tapatalk

7. Revelations

Revelations Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Samsung Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 8
    Vad jag vet så är GPU (grafikchip) i SGS bättre än DHD, däremot har DHD bättre CPU (processor).

8. ergoforcen

ergoforcen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Detta är från Swedroid's egen test av DHD,för övrigt en mycket bra och utförlig test av hela telefönen

Filmspelaren är precis som musikspelaren funktionell, men inte mycket mer, men erbjuder åtminstone stöd för bland annat xvid och divx. Stödet är dock långt ifrån komplett -- vissa xvid/divx-filer fungerar, andra inte. Vidare är HD-material i 95% fallen bara att glömma -- oavsett om det är ett kompatibelt format eller inte. Detta är mycket tråkigt, inte minst med tanke på att den närmaste konkurrenten Samsung Galaxy S med lätthet sväljer det mesta i 720p-väg. Någon kanske invänder och menar att det kvittar om man kan spela HD eller inte då upplösningen på skärmen bara är på 480p ändå. Detta är förvisso sant, men då väldigt många numera bara laddar ner 720p-material till sin dator så vill de slippa det omständliga extrasteget som en nedkonvertering, alternativt ladda ner lågupplösta versioner bara för telefonens skull, innebär. En alternativ videospelare rekommenderas med tanke på standardspelarens minst sagt opålitliga förmåga.

Här kommer en länk till hela recensionen
    https://swedroid.se/test-av-htc-desire-hd/

Själv har jag provat några långfilmer och i bland funkar det ibland inte .Alla Lost avsnitt dom senaste 2 åren var inge problem att ladda ner och se med orginalspelaren Swesub.HDTV.XviD-STOL.avi 350MB 624x352

I bland går ljudet ur synk men stoppa/pausa och starta så är det synkat igen

9. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

MAO

De som ovan skriver att Desire HD har bättre GPU än Galaxy S är ute och cyklar?

Synd att en för övrigt så högt specad telefon inte kan det som sgs kan. Galaxyn har ändå funnits på marknaden ett bra tag nu!

Sen spelar det mindre roll vad alla säger om att skärmen ändå inte är 720p m.m. För mig är detta viktigt iaf. Jag vill kunna köra drag and drop med serier
    och filmer man har på datorn utan att först behöva konvertera dem.

Riktigt dåligt av HTC att släppa ett "flaggskepp" nu som har sämre gpu än samsungs halvår gamla lur.

10. mistere

mistere Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Yes. Som du ser i deras test av GPU:n så får Desire HD pisk av både Galaxy S och Tab.

11. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Det är bara i 3D som SGS:en ligger ganska långt före på grund av den separata grafikdelen från PowerVR. För 2D grafik så ligger DHD bara lite efter så det måste vara något annat som ligger bakom att 720p filmer inte går så bra att spelas upp på DHD:n.
    Har dock inte fått min än så har inte kunnat testa själv.

12. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ja, vad det än är som ligger bakom så är det en dealbreaker för mig iaf.
    Jag vill kunna spela mkv:er utan att konvertera. Riktigt irriterande då jag för
    övrigt tycker att dhd verkar bättre på alla andra punkter än sgs.

13. Shidapu

Shidapu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

14. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

15. ergoforcen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vad jag har hört (jag är amatör, så infot kommer från andra) så är det inte alls grafikdelen eller GPU'n, utan det är inte tillräckligt bra codecs som gör att den inte klarar av det.
    Om detta är sant så är det bara en fix/uppdatering som saknas för att få det att funka

Last edited: 23 nov 2010
  16. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Det vore ju bra om så är fallet... Frågan är bara om det någonsin kommer en sådan fix/uppdatering.

17. ergoforcen

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om inte annat kan man säkert tänka sig en uppdaterad betal/gratis version av Rockplayer.(dom måste vara väl medvetna om dom problem som finns idag, och jobba hårt på att få det att funka)

Last edited: 23 nov 2010
  18. sqd

sqd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Har också undrat om detta innan.. kunde inte bry mig mindre om den inbyggda spelaren klarar det eller inte, den byter man ut rätt fort ändå :)

Det som är intressant är om det finns/kommer nått annat program som kommer spela 720p MKVs utan problem.

19. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Tänk på att mkv är en "container" som kan innehålla ett otal olika ljud och bildformat.
    Från Wikipedia: "The Matroska Multimedia Container is an open standard free container format, a file format that can hold an unlimited number of video, audio, picture or subtitle tracks inside a single file".
    Vi borde kanske kolla vilka format som funkar "minst dåligt"?

20. alhal

alhal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Varför måste det alltid bli så dryyyygt. Anl till att vi diskuterar 720p och specifikt i mkv container är att 90% av allt som tankas ner i högupplöst format 720/1080 är just i det formatet.

Jag talar iaf för mig själv och säkert många andra också när jag säger att 720p mkv är vad jag är intresserad av, om den sen kan spela allt annat skit också är ju givetvis nice.