MMS+APN-inställningar med glocalnet

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av zofo, 4 apr 2010.

1. zofo

zofo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej hej!

MMS har tidigare fungerat på min spica om jag hade APN valt som internet (internet.glocalnet.se) med apn-typ internet+mms.

Men nu är det så att jag vill disabla åtkomsten till internet via 3g tills jag har ett surfabbonnemang, dock vill jag kunna ta emot och skicka mms.

Har följt inställningarna från glocalnets hemsida:

Namn: Glocalnet MMS
    Bärare: GPRS
    MMSC: http://mms
    IP-adress: 172.030.253.241
    Port: 8799
    APN: services.glocalnet.se
    Användarnamn:
    Lösenord:

Men detta fungerar inte, får ingen liten grå cirkel som jag kan ticka i grön

någon som vet hur man ska bära sig åt?

2. gbglass

gbglass Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

3. zofo

zofo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

tack, men kollade den tråden och kund inte hitta en lösning,

på Wikin står följande: Vissa operatörer har olika adresser på APN för Internet och MMS, för dessa måste 2 separata APNs skapas. För de där dessa är samma behövs detta inte. Ifall operatören kräver detta var noga med att fylla i rätt APN Type. default för Internet och mms för MMS. Har man bara 1 APN skall APN Type lämnas blank (inte fyllas i alls).
    (På Samsung Galaxy väljer man "internet + mms" på APN type)

Det understrykta är mitt problem, väljer det så kan det koppla upp till internet via 3g (vilket jag inte vill) samtidigt kan jag inte ta emot mms om jag inte väljer denna inställning........

vill endast kunna aktivera att ta emot och skicka sms på min spica operatör Glocalnet) Ringer självklart kundtjänst imorrn när det öppnar men hoppas på lösning här så man kan sova gott inatt :)

4. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Slå in alla APN-inställningar, och sen så kryssar du i "Använd endast 2G-nätverk" under inställningarna.

5. zofo

zofo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har jag fortfarande täckning via 3g nätet om jag gör detta? Dvs mottagning via 3g och inte bara GSM?

6. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

7. zofo

zofo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

8. zofo

zofo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

enligt glocalnet support kan man inte endast ha mms enablat, utan måste välja att ha både internet och mms eller inget alls.

om jag då inte har några APN inställningar aktiverade , ringer jag då och har har fortfarande 3G mottagning trots att jag inte ser ngn 3Glogga vid mottagningsstaplarna?

och finns det något sätt som jag kan få ta emot mms utan att ha internettjänsten påslaget? det funkar heller inte via WiFi utan apn intällningar...

mvh

9. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Utan APN-inställningarna så kommer du inte åt 3G

10. zofo

zofo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

så jag riskerar då dessa jobbiga kostnader? tror jag laddade hem lite apps och la ifrån mig telefonen, på något sätt avaktiverades wifi och 3g kopplades in = jag får betala en massa pengar.

så om jag bara stoppar in sim-kortet i luret utan att aktivera APN-inställningar för internet så ringer jag inte via 3g nätet (bättre mottagning)
    känns ju konstigt då jag i telefonen kan välja att endast välja 2g nät om jag vill det....