MMS - Image resize fungerar ej i default messsaging app

Diskussion i 'Allmänt' startad av drarmi, 6 feb 2010.

1. drarmi

drarmi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej,

Det tog någon dag eller så att märka att standard meddelande applikationen inte fungerade helt som den skulle då det kom till MMS.

Det verkar som om gränsen som bestämmer när meddelandet eller rättare sagt bilden i meddelandet måste skalas ned är antingen väldigt hög 1M eller inte existerar. Jag har min kamera inställd på 5M och Högsta kvalite. Detta borde leda till att bilderna måste skalas ned då de ligger storleksmässigt på strax under 1M. Bilderna skalas dock inte ned vilket medför att meddelanden blir allt för stora och kan då inte skickas iväg utan timar ut.

Maxgränsen för ett meddelandes storlek verkar i våra nät i var 300K.

Kan man sätta värdet någonstans för när skalning skall göras på bilderna i standard meddelande applikationen? Eller på något annat sätt få detta att fungera?

Jag har i desperation installerat en annan applikation som heter Handcent och den är i mitt personliga tycke lite fulare men dock väldigt customiseringbar. Med denna applikation fungerar det nu att skicka MMS då den skalar ned bilderna. Man kan faktiskt i applikationen sätta max storlek för ett MMS. Det mycket tråkiga är dock att den skalar ner bilderna väldigt aggressivt. En bild som ligger på 900K skalar ned till någonstans mellan 15-30K. Idealt hade ju varit om den skalade bilderna så att de låg någonstans mellan 150-300K beroende på bild.

Snälla säg att någon har lösningen på att få MMS att fungera på denna telefon! Detta tycker jag är något som utan tvekan skall fungera klockrent out of the box precis som det gör på ALLA andra telefoner.

2. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Därför laddar man ned "Handcent sms" från market, och anger vilken maxgräns man vill ha i MMSen :)

Edit: När jag läste igenom ditt inlägg igen, såg jag att du hade testat detta redan utan att vara nöjd :ehm:

3. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm.
    Säg åt din operatör att skaffa en vettig MMSC som har content adaption. ;)
    Rent allmänt, vad har du för operatör och var i landet befinner du dig?

4. drarmi

drarmi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag befinner mig i Sverige och har Telia som operatör. Alla operatörer i Sverige har samma begränsning om jag förstått det rätt.
    Jag kan hålla med om att operatörerna borde ha ett högre gränsvärde på mms storlek. Gissar att det var det du pekade på.

Oavsett om operatörerna ändrar sig eller inte kvarstår faktumet att Android och min Nexus Ond inte klarar att göra något jag anser vara en fundamental feature.

Last edited: 8 feb 2010
  5. FetFnask

FetFnask Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en Nexus One, Handcent och Telia som operatör och lider av exakt samma problem. Galet dålig kvalitet på bilderna jag skickar ut med MMS, de jag tar emot är det dock inga problem med. Någon som har en lösning?

6. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, det jag menade var att MMSC systemet kan skala om bilder, om de skaffar en någorlunda modern MMSC. Sedan är det väl lite av en defactostandardgräns, men inte på något sätt något som existerar i hårdvara eller mjukvara egentligen (eller ja, det finns säkert mjukvara med begränsningen, men standarden har inte någon gräns).

7. +46247

+46247 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Förvisso en gammal tråd men jag sparkar lite på den ändå:

Är det verkligen operatörerna som sätter maxstorlek för mms? På min gamla HTC P3600 var maxgränsen man kunde välja 300kB och tog jag då en bild som var 290kB så skickades den i väg och jag trodde att det var operatörsknutet. Sedan fick jag rätt nyligen ett mms till den telefonen på över 700kB och började fundera kring vad som begränsade storleken. Letade på posten i registret där storleken var begränsad till 300kB och ökade den till 1MB och vad hände? Jo, jag kunde utan problem skicka MMS på max 1MB. Operatören (Tele2) hade uppenbarligen inget med begränsningen att göra och bilderna kom fram i samma storlek som jag skickade dem.

Problemet jag (och många med mig) har är ju att androidtelefonerna skalar om bilderna helt otroligt mycket så att de är i skitkass kvalitet när de kommer fram och detta är ju oberoende av operatör så det bör ju rimligen vara något som är fel i android. Det är ju amerikaner som utvecklar och de har ju ingen större förståelse för MMS överhuvudtaget då de tycker att mail i telefonen är det bästa som hänt sedan hjulet...eller kanske atombomben.

Är det jag som fattat allt fel att begränsningen sav storlek som grund ligger i telefonen och att android skalar om och komprimerar bilder helt galet mycket?

--
    Testade P3600an och att skicka / ta emot med Tre och nu blev det andra bullar: Rejält omskalat och de mms som skickas som 600kB kommer fram som 39kB. Undra om olika operatörer har olika gränser och om det både är telefon och operatörbegränsat?

Last edited: 18 jan 2011