Fråga: MMS - Usel bildkvalité

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av TriNitro, 29 juni 2013.

1. TriNitro

TriNitro Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Kollat igenom några av mina SMSkonversationer och jävlar va kass bildkvalité det blir på bilderna jag skickar, riktigt pixliga och jävliga. Hade en Galaxy S2 innan och där var det inga problem, samma operatör nu som då, Halebop.

Antar det beror på att bilderna har större upplösning och därmed tar med plats och måste komprimeras hårdare för att kunna skickas som MMS. Finns det någon lösning på detta förutom att ställa kameran på typ 5 megapixel istället?
    Hittar ingen inställning i redigera för att kunna förminska upplösningen på redan tagna bilder heller, finns det ingen sådan eller jag som är blind bara? Det vore ju ett alternativ isf om än lite krångligt.

2. Erkki

Erkki Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

MINA ENHETER

Telefon:
    Realme GT Neo 2
    Platta:
    Lenovo Tab P11
    Inte ofta jag skickar mms, men exakt likadant för mig. Kom ihåg dagen jag fick min N4a så mmsade jag en bild till en polare, då trodde han att kameran på n4an var usel. Konstigt då jag verkligen inte fick så suddiga bilder genom mms med min gamla XS.

3. Ellerström

Ellerström Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Problemet ligger i att meddelandeappen (stock) komprimerar bilderna alldeles för hårt (till en alldeles för liten fil). Använder man tex GoSMS så kan man ställa in kvaliteten på de mms man skickar (storleken på bilderna som man kan skicka) och då blir resultatet betydligt bättre.

Det är surt att man inte kan göra detta i stock appen, för jag gillar den bättre.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta

4. TriNitro

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tackar för svaren, man kan ju hoppas dom fixar stock SMSappen men det är väl tveksamt. Testade GoSMS och ställde in kvalité och preserve resolution och det blev betydligt bättre. Testade även Chomp och där blir kvalitén än bättre, men kan fan inte skicka iväg MMS med den. Verkar som fler har problem med den när man googlar lite.

5. iak

iak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    Du kan ställa in dina APN inställningar (du kan skriva av dem du har under mobildatainställningar) i Chomp så kan du skicka mms med den.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 Beta

6. TriNitro

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jo jag vet men jag har testat det och det funkar icke tyvärr :)