Mobil + Löpband = Statisk elektricitet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Zooklubba, 13 dec 2010.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Bakgrund:

Jag gymmar en del nu för tiden. Kort och gott brukar jag även spendera en tid på löpbandet pga astma och den enorma kylan utomhus.

Det som är intressant är att jag ofta ansamlar en viss mängd statisk elektricitet under tiden på löpbandet. Detta känns som satan när man kommer åt med lillfingret på någon utav de få metallytorna runtom löpbandet. Det är inte så farligt egentligen om man tar mer utav handen.

Nu till det intressanta som jag vill få löst. Mobilen ligger i ett fack som verkar vara plast. Om jag tar upp mobilen och ex byter låt och sedan lägger ner den igen så samlas det en väldigt mycket större spänning, enligt min uppfattning.
    Då känns det nåt så in i bomben när man tar handen på någon utav metalldelarna.

Finns det någon grund i det jag har uppfattat? Är det någon som är väldigt sakkunnig inom ämnet? Det verkar inte spela någon roll om jag laddar ur mig efter att ha tagit upp mobilen en gång och sedan göra det igen. Känns konstigt att mobilen själv skulle alstra någon statisk elektricitet vars spänning jag sedan får varje gång :/

2. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Du laddas väl upp av löparbandetvilket om jag inte är helt fel på det är gjort av ett material som liknar det som studsmattor görs av och där alstras ju en jävla statisk elektricitet. När du sen kommer i kontakt med någonting ledande så får du en såkallad stöt. Plast är inte ledande alltså inen reaktion, men metall är.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det förstår givetvis jag också men själva grejen är att jag tycker att jag får en större stöt när jag har tagit upp mobilen än utan ha lekt med mobilen. Det är den anledning jag är ute efter.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Ja, men om du inte pillat på moilen innan så alstras det ju en störrre spänning innan du kommer i kontakt med telefonen.

5. traedroid

traedroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

gå och tänk på hur bra hästar är istället. :D

6. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tycker inte om hästar, men okej...

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag laddas inte ur när jag tar på mobilen. Den ligger i plast. Efter jag rört mobilen, lagt tillbaka den i facket och SEDAN tar på metallen - Då jävlar...

8. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Okej, det kanske beror på friktion mellan plastfacket och telefonen då. Jag vet inte...

9. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Har du skor på dig...?

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej... klart jag kör utan skor med mobilen och med skor utan? Testa läs det jag skriver? Den enda skillnaden är att jag ibland rör mobilen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

11. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Okej om du ska vara så jävla aggressiv kan du väl förf*n skriva på svenska. Var har du skrivit att du inte har skor på dig?

Kan säga att en normal, vettig person springer på ett löpband med skor. Hoppas inte du är på gymmet utan skor.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är klart jag har skor på mig, jag var ironisk. Tydligen gick det inte hem.

Men om du läser första posten så är min fråga varför stötarna blir större när jag har pillat på mobilen, inte något i stil med varför får jag stötar.