Fråga: Mobil/Molnväxel

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Jocce81, 25 juni 2018.

1. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Någon som har erfarenhet av Mobila/Molnväxlar?
    Tänker borde finnas ett antal här?

Vi har idag en fast fysisk växel. Vi tänkte gå över till en Mobil växel.
    Vi har i dagsläget mobilabbonemang från Telia (som kommer behållas).

Totalt ca 6-9 användare (beroende på hur man ser det).
    Troligen minst 1 "fast" telefon i nummerserien kvar (kan ersättas med en fastlåst mobiltelefon om det behövs)

Inga direkt avancerade funktioner behövs, men vi vill behålla samma Växelnummer (och gärna direktnumren till respektive användare).

Tips, idéer, erfarenheter m.m.?

/Jocce

2. jonko

jonko Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Vi kör på Dialects lösning på jobbet, IP-telefoner på skrivbordet och app i mobilen (dom flesta kör med både och) och det funkar utmärkt för oss. Vi är runt 10 användare och har något fler fasta nummer än så där vissa går direkt till en person och andra till fördefinierade grupper.

3. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Jag är telefoniansvarig på jobbet och vi har bytt till Telia touchpoint. Det fungerar bra nu men i början var det massor av strul. Tror det var kapacitetsproblem hos Telia men de har haft mycket underhåll osv så de har väl byggt ut och fixat. Den stora fördelen med touchpoint är att det är lättanvänt. Då använder kollegorna faktiskt växeln vilket de inte gjorde tidigare med en krångligare lösning. Ok webbgränssnitt och en väldigt bra app. Du kan dock inte ha fast telefon till växeln vad jag vet. Du får ta IP-telefoni eller som jag gjort mobilabonnemang i bordslurar. Fast nummer kan du självklart ha till alla abonnemang och du kan betala lite extra för att få ett fast växelnummer eller behålla erat då. Inte den billigaste växeln men inte så väldigt mycket dyrare än konkurrenterna och då den är så lättanvänd tycker jag det är värt det.

bernard gillar detta.