Mobil.se underskattar Nexus i sitt test?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Androidfantast, 5 jun 2010.

1. Androidfantast

Androidfantast Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

http://www.mobil.se/tester/Fyra-Androider-jamforda-1.360673.html
    Underskattar de inte Nexus väldigt mycket i den här jämförelsen?
    Till och med X10 anses som bättre.

Sen så flyter väl Nexus på snabbare än Desire som har sitt Sense? Styrkulan fullständigt krossar den optiska och Desires knappar kan påstås vara bättre än Nexus touchknappar.

Fattar inte deras motivering med att X10's skärm är bra, det enda den är är stor och har sämre touch (vad jag har hört?). X10:an kör fortfarande 1.6 med sitt pålagda gränssnitt och ändå vinner den över Nexus på menyer och funktioner.

Hur kan Legend få en femma på kategorin "Internet" men Desire bara en fyra? Det går snabbare att surfa på Desire jämfört med Legend. Sen så har de samma operativ rakt av.

Enligt många kommentarer så verkar det som Mobil.se blivit mutade av Sony Ericsson samt att de redigerat betyget efteråt. Lågt.

Last edited: 5 jun 2010
  2. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tja, jag har precis köpt en mobil till frugan och valde Desire framför N1 då jag tror att hon uppskattar sense mer än jag gör vanilla och snabba uppdateringar. Att x10 får så högt betyg låter märkligt. Dom gånger jag lekt med den är den seg som sirap mot min N1.

3. Androidfantast

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

aa, själv tycker jag Nexus och Desire är likgiltiga och de har sina små för- och nackdelar.

4. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Beror lite på vilken publik man söker. Det jag fattar som är de gör dessa testar för medel svensson. Tittar man på betyget i tex Menyer & funktioner så får N1 en 3a. Men den får det just pga att de inte följer med så mycket funktion vilket jag tycker är bra eftersom jag vill anpassa min mobil efter mig. Samma med betyget åker ner för att den inte har svenska.

Jag har haft tex några tjej kompisar som tyckte om mobilen men jag rekommenderade desire & legend istället för jag vet att de inte är så teknologiska av sig och då passar inte n1 i daxläget.

5. Androidfantast

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Själv hade jag köpt en Desire om jag skulle köpa en mobil idag enbart för att jag inte skulle vågat importera. Men jag är mycket nöjd med min Nexus som jag köpte redan i januari :)

6. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Har läst artiklar/recensioner/you name it på mobil.se en längre period, men när jag såg den artikeln för någon dag sedan sjönk tilliten rejält.. De verkar inte ha genomfört en ordentlig jämförelse och jag har bland annat fingrat på X10 och kan säga att den är skräp.. Då ska det även tilläggas att jag har varit en Sony Ericsson-fanboy i flera flera år!

Jag säger inte att Nexus One nödvändigtvis är bäst av mobilerna i testet, men den är DEFINITIVT bättre än X10, utan snack!

7. Cliddo

Cliddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Skönt.. Då slipper vi massa fjortisar som har Nexus one :)

8. inact_0035

inact_0035 Guest

varför tar de med N1 som inte går att köpa i Sverige än? xD

9. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94

MINA ENHETER

Tja, det kan ju tänkas att de vill ha någon referens till den telefon som är riktigt nära knuten till Android och dess skapare; Google, även om telefonen är gjord av HTC.

10. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

förmodligen för att N1 är den bästa android telefon jag provat och ägt! :)

11. skallaren

skallaren Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har alltid kännt att recenssionerna på Mobil.se inte håller måttet. Denna jämförelse är bara en av flera som bevisligen visar detta. känns som de är ganska partiska/patriotiska i sina recenssioner och förhöjer SE:s kvalité för alla oss svenskar. de kanske får pengar av SE för att förhöja deras betyg av telefonen, vad vet jag?

Hur som haver skulle det vara kul om Swedroid skulle kunna göra ett liknande test som mobils :)

12. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi har aldrig gillat det här med betyg, det ger i det närmaste ingenting att titta på en siffra ur en till synes godtycklig skala. Det är dock ett nödvändigt ont på de flesta sajter som sysslar med recensioner av olika anledningar - i vårt fall beror det på samarbetet med Prisjakt.

Sätter man betyg som helhet, eller utifrån hur mycket man får för pengarna? Hur gör man sex månader senare när det kommer bättre telefoner? En fyra i betyg idag innebär en bättre telefon än en som fick en fyra för ett halvår sedan etc.

Det har alltid varit oerhört individuellt kring vad för typ av telefon och funktioner en person vill ha, vissa älskar Timescape-konceptet, andra avskyr det och detsamma gäller Sense. I slutändan blir det nästan som att försöka poängsätta en färg och det känns lika meningsfullt som att slåss mot väderkvarnar.

Vi försöker med andra ord att ge detta jobb till er läsare i stället, att själva värdera form, design, prestanda och funktion i förhållande till pris olika telefonmodeller emellan:

X10: https://swedroid.se/test-av-sony-ericsson-xperia-x10

Google Nexus One: https://swedroid.se/test-av-google-nexus-one

HTC Desire: https://swedroid.se/test-av-htc-desire

13. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Håller helt med dig Bernard betygen är ganska meningslösa i slutändan då är det mycket bättre att göra som Swedroid som skriver några av de mest utförliga recensionerna jag sett :D. Ni har visserligen också ett betyg med det är väll okej när det byggs upp av en ordentlig recension.
    Detta är verkligen otroligt bra och väll skrivna resenationer!!

14. skallaren

skallaren Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag förstår hur du tänker Bernard, syftade egentligen på att överlag så är era recenssioner av telefoner mycket mer proffesionellt gjorda än Mobil.se. Men som du säger så kan man ju egentligen inte jämföra dessa preferenser då smaken är som baken, delad ;)

15. Androidfantast

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fattar inte hur mobil.se kan ta betalt för vissa av sina artiklar när de gör ett så uselt test. Testerna här på Swedroid är bra men kan stundtals bli lite för långa för att orka läsa även ifall de är riktigt bra så skulle det vara uppskattat med en kortare variant.

16. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du bara sneglar på sammanfattningen och plus- respektive minuspunkterna längst ned i varje recension, så slipper du läsa allt och får en snabb bild kring vad vi uppfattar som telefonens styrkor och svagheter.

17. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    förstår inte varför det klagas på touch knapparna (N1), har ALDRIG varit ett problem för mig, aldrig kommit åt de av misstag osv, så mycket skitsnack tycker jag... det enda "problemet" jag anser är att högtalaren är åt helvete dåligt (man saknar ibland sin SE W900, där snackar vi om schysst ljud o det redan år 2005), år 2010 och man inte kan trycka dit högtalare av bra kvalite, den hade gärna fått varit ett par mm "tjockare"... annars är det utan tvekan bästa mobilen jag haft ^^

Last edited: 6 jun 2010
  18. tozmas

tozmas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller fan med dig. Alltid ska det vara något negativt mot touch-knapparna och de är lätta och komma åt. Jag köpte min mobil i Januari och har ALDRIG någonsin stört mig på knapparna, tycker det är bättre med touch-knappar. Mycket enklare att navigera då man inte behöver trycka in något riktigt, går mycket, mycket snabbare.

19. ther

ther Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Google Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4
    Instämmer till fullo angående touch-knapparna, däremot struntar jag rätt hårt i ljudet från högtalaren. Min personliga preferens är tunnhet kontra ljudkvalitet, men då lyssnar jag alltid i lurar och använder enbart högtalaren till ringsignaler ;)

20. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    lyssnar också via lurar men det inte det utan när det ringer, gå ute i stan med lite buller osv runt omkring, de går inte att höra ringsignalen .. i bästa fall känner man av vibratorn... eller om man vill spela upp lite videoklipp för polarna, helt omöjligt ute i stan tex... blir tvungen ha högtalaren vid öronen...