"mobil" sida?

Discussion in 'Allmänt' started by Mazrim, Jul 24, 2009.

1. Mazrim

Mazrim Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Undrar om någon vet något sätt att alltid få browsern att söka upp "mobil" sidan istället för www. sidan när man surfar, eller går från en länk i en annan App?

orsak till att jag funderar:
    Använder, så klart, google-reader (med Newsrob) i telefonen.
    När det kommer en nyhet på tex. IDG.se så är det till www.idg.se och inte mobil.idg.se som öppnas i telefonens Browser.
    Den sidan är inte riktigt designad för telefonens skärm, även om android är ganska duktig på att "flytta om" saker så det passar.
    Den inehåller även massa bilder och grejer som är mycke "tyngre" än vad man orkar med på en telefon, även om det är 3g.
    Sist men inte minnst så har dom flesta en gräns på hur mycke man får tanka på en månad och då hjälper allt man begränsar.

Så egentligen bara nån funktion som alltid testar "m." "mobile." osv innan den går till "www."

är jag helt ute och cycklar? eller tror nån det är möjligt att göra?

2. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror inte att du kan lösa det särskilt sömlöst med någon app, men eftersom källkoden till webbläsaren lär finnas tillgänglig så skulle det antagligen gå att modifiera den.

Sedan är frågan om det är en bra idé. Jag tycker att det låter som fel sätt att lösa problemet. Vad som borde hända är egentligen att sidor som vill hantera mobila klienter annorlunda undersöker om klienten är en mobil enhet och skickar isåfall sin mobilsida istället.
    Swedroid gör ju så (både huvudsidan och forumet), för att ta ett exempel och även Facebook ger mig en mobilversion utan att jag behöver göra något.

3. sandos

sandos Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

.mobi är ju också en annan variant, men tror inte den är så vanlig .ännu. Tror det tom är hela iden med den domänen.

4. juukas

juukas Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

På hero-läsaren finns menu->more->settings->mobile view

5. teran

teran Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det vore väldigt bra att enkelt kunna modifiera aktuell URL till mer mobilläsliga varianter, t ex genom menyval för att:
    - byta "www" mot "m" på aktuell URL och ladda den nya
    - byta "www" mot "mobile" på aktuell URL och ladda den nya
    - mata in aktuell URL i http://google.com/gwt/n och ladda den sida google genererar

I nuläget verkar det inte ens gå att manuellt ändra på URLen för den sida man är inne på :mad:
    edit: glöm det där sista - menu > go visar ju aktuell URL i redigerbar form.

Last edited: Jul 24, 2009
  6. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har ändrat så att min webbläsare inte hämtar hem bilder. Fanns någon inställning för det.

7. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Detta är ju egentligen upp till webbutvecklaren att fixa.. Tex går du in på swedroid eller wikipedia med mobilen så kommer du automatiskt till mobilvarianten.