Mobil'återvinning'?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Jokkocze, 6 dec 2011.

1. Jokkocze

Jokkocze Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte mig en androidlur för någon månad sen så sen dess har min gamla iFån 3gs legat och skräpat.

Så jag tänkte mig att jag kanske skulle ta och antingen sälja den, men sen såg jag något om mobil'återvinning', som verkar ge ungefär samma summa som att sälja begagnad.
    Tyvärr är mobilen lite skadad (Spricka i skalet på baksidan, vid laddningsport (osv)) så jag är lite fundersam på hur mycket det kan spela in på slutsumman man får ut.

Har kikat runt och hittat lite trevliga priser, dock verkar de som ger mer vara väldigt petiga när det gäller simpla små skador och de verkar strula mer rent allmänt, så jag får inte direkt ut något av det hela. (Till stor del på grund av att man läser mycket hemskt om sidorna men även mycket trevligt)

Så, har någon lite erfarenhet att dela med sig av, som kan göra valet lättare?
    Vet någon kanske vilket av de olika företagen som är minst petigt med småskador? Har någon dåliga erfarenheter av något av dem?

2. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Vi har använt love2recyle till 3 mobiltelefoner.
    Det står där att en fungerande telefon:
    "Mobilen får bära spår av normalt slitage (mindre märken, repor eller sprickor)."

De är iallafall seriösa, vi fick pengarna fort och utan strul.
    Våra telefoner var dock i hela oskadat skick.

3. Jokkocze

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset!

Tog och kontaktade dem för att fråga om hur det kunde förändra värdet och fick följande svar:
    Dvs, det är inget som ska spela in. Fick garanterat att de inte skulle anmärka på något kosmetiskt och om de ändå sa något skulle jag hänvisa till personen jag hade mailkontakt med.
    Rent allmänt känns det seriöst, så jag tror att jag kör på det.

4. Jokkocze

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu blir det här en dubbelpost, men förhoppningsvis kan moderatorer osv förlåta mig.

Tog och beställde ett kuvert från love2recycle, men innan jag skickar något tänkte jag kolla igenom så att jag inte missar något.
    Kikade på deras sida men hittade inget om hurvida telefonerna man skicka in får vara operatörslåsta, eller om det räknas som ett lås man måste öppna upp själv innan man skickar in.

Någon med erfarenhet kanske vet något om det?

5. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Jag gissar att dom själva har system där dom kan låsa upp alla mobiler utan några större problem