Mobile network settings.

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av andreas81, 3 maj 2010.

1. andreas81

andreas81 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena.

Jag har en fråga här, under mobila nätverksinställningar så finns det en inställning som heter "Network Mode", där man väljer om man vill använda GSM, GSM + WCDMA (automatiskt), eller bara WCDMA.

Jag är rätt säker på att jag läst någonstans att denna skall vara satt till GSM only, för att inte dra onödigt med ström genom att den söker efter bäst nätverksanslutning. Dock verkar det som att det inte fungerar att skicka MMS om man bara har GSM inställt? Så det verkar som jag helt enkelt måste ha auto på denna inställning om jag överhuvudtaget skall kunna skicka/ta emot MMS, stämmer detta?

Kan tillägga att MMS helt enkelt inte fungerade när jag bara hade GSM inställt, och när jag snackade med tele2 kundtjänst sa han att jag antagligen måste ha 3G påsatt för den här telefonen.

// Andreas

2. Benost

Benost Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du har bara GSM så blir även datatrafiken långsam om du kör över radionätet, MMS ska väl inte ha betydelse vilket nät du går över, däremot tar det tid att skicka det. Bästa är att ha automatiskt om du är i stabil radiomiljö, hoppar den mellan 2G o 3G så prova endast WCDMA..

3. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nu har jag kollat runt lite här på forumet och min uppfattning är att telefonen drar mindre ström om man sätter den på "WCDMA only".
    Vad är det som "gäller" för dessa olika inställningar?
    Om man har "GSM only", då kan jag inte få snabbare än EDGE = 210kbps men jag borde ha täckning överallt eftersom GSM-nätet är äldre och mer utspritt?
    Om jag har "WCDMA only", då kan jag få alla balla 3G-hastigheter vid "mobilt Internet" men jag kanske inte har täckning överallt, t.ex ¨på landet?

4. slaffe

slaffe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lånar tråden för en sidofråga, men som ändå här till detta ämnet.
    Hur ändrar man vilken DNS man vill använda? Finns det någon sådan inställning?

Vill gärna inte använda den default då Sverige har spärrat vissa sidor som finns i utlandet..