Problem: Mobilen blinkar...?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av slicka, 27 mar 2013.

1. slicka

slicka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förra veckan när jag satt med mobilen på tunnelbanan så började mobilen blinka mer eller mindre, den höjde och sänkte ljusnivån är väl ett bra sätt att beskriva det på.
    de två bakgrundsbelysta knapparna startade och släcktes i samma veva.
    när det slutar blinka stängs mobilen av och när den återigen startas igen är hela batteriet borta och det där med att det blinkar och mobilen stängs av händer igen.

Det som bör noteras är att det GÅR att starta mobilen efter varje gång och batteriet ofta inte är så lite som det påstår sig vara men vad fan kan det bero på, tycker det är skitkonstigt.

Vad ska jag göra? Har funderat på att köpa ett nytt batteri/formatera/något men vet inte vad som skulle kunna hjälpa.

är jävligt tacksam för hjälp, måste verkligen fixa det här.

2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Aldrig hört talats om dina symptom, men en möjlighet är att det är USB-kontakten som är kajko!

USB-kontakten - Tecken på att du har fel på USB-kontakten kan vara dessa (i viss kombination med varandra eller som separata fel:

- Vlingo Voice Service dyker upp vid enkel knapptryckning på hemknappen (skall egentligen komma upp vid dubbel knapptryckning).
    - Mobilen tar inte laddning eller så tror den att den hela tiden laddar (den indikerar att den laddar när mobilen ej är inpluggad).
    - Batteriet dräneras väldigt snabbt.
    - Batteriprocenten kan "hoppa" flera procent (över 20% typ) under den tiden du bara startat om mobilen! (Du stänger av den med 80% och minuten efter när du startar mobilen så är du nere på 50% plötsligt).

OM din mobil är nyare än 2 år (vilket alla i skrivande stund bör vara då mobilen lanserades sommaren 2011 om jag inte minns fel?) så kan du givetvis lämna in den på garanti. Och stå upp för dig själv, detta är ett känt problem vilket Samsung gott och väl kan kosta på sig att fixa! Kolla med Samsung vart närmaste auktoriserade verkstad finns, annars vänder du dig till återförsäljaren (tar dock längre tid generellt sett). Bor du i Stockholm rekommenderar jag Mobilbyrån på Södermalm!

Om du vill pröva fixa USB-kontakten själv kan du pröva följande: (OBS. Ha mobilen avstängd och batteriet urdraget tack, vill inte förstöra din mobil :P)...

1. Gör rent kontakten inuti mobilen med en liten borste - eller om du har, luft på burk/kompressor (UTAN dimmsmörjning, du vill inte ha olja i USB-kontakten)

2. Ta en smal kniv (brukar jag göra iaf) eller nånting annat smalt och böj plattan (den med koppartrådarna på) inuti USB-porten "mot skärmen".

3. Ta lite tvättbensin av något slag (nånting som passar bra för elektronik) på en mellanrumstandborste (eller annan smal borste) och tvätta av koppartrådarna på ovannämnda platta!

Om du vill byta ut USB-kontakten själv så finns det flera trådar om detta här på Swedroid! :) T.ex: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=90713

slicka gillar detta.
  3. slicka

slicka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

grejen är att batteriet faktiskt inte går till 0% utan att det bara luras.
    efter att den blinkar och dör två-tre gånger brukar det komma upp på halva sen så när den dör kan jag sätta på den igen.
    riktigt konstigt, ska försöka få när det händer på film.

Känner att jag väntar lite och får fram lite mer information innan jag börjar pilla inuti mobilen.

kan det vara ett problem i programvaran? hade det hjälp att formatera mobilen? batteriet?

de enda symtomen jag faktiskt kände stämde till en viss del är att det kan vara lite svårt att ladda ibland men det har jag alltid trott berott på glapp eller något, beror lite på hur mobilen ligger men inget jag regerar på bara jag kontrollerar att den ligger bra när den laddar.
    sen så går batteriet så jävla fort, bor en timme från skolan och det kan nästan vara slut efter den timmen (spelar inga spel, surfar ENDAST).

4. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Den brukar inte gå ner till 0%, utan den gör ett hopp... T.ex. från 50 till 35% under tiden du startar om telefonen.

Batteridränering och att det "glappar" när man laddar är typiska symptom för det jag nämnde ovan.

Givetvis kan det vara fel på programvaran också. Huruvida det hjälper att göra en fabriksåterställning eller ej kan jag inte svara på!

5. anton_mjor

anton_mjor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Om skärmen liksom flimmrar kan det vara symptom på att batteriet är kasst och inte orkar mata ut nog med ström.

Lägg batteriet på bordet och se om det snurrar lätt = uppsvullet.
    En annan på forumet hade ett liknande problem och det försvann med nytt batteri.

6. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Om den hade flimmrat som vanligt så hade jag lugnt köpt din idé, men hans problem är ju att den typ höjer och sänker ljusstyrkan :P

Till trådskaparen... Det är inte så att batteriikonen visar att mobilen laddas medan den blinkar sådär? För när man stoppar i laddaren i mobilen så tänds ju knapparna där nere... Isåfall är det helt klart USB-felet jag nämnde ovan!