Mobilen eller sim som är knas?

Diskussion i 'Allmänt' startad av pete, 26 okt 2010.

1. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Köpte nyss ett nytt telenor kontantkort, stoppade i det, den hittar telenor som operatör men verkar inte fungera som det ska. Telefonen kan t.ex inte identifiera sim-kortets, sen säger den disconnected under mobile network state.

Telefonen i fråga är en ZTE blade, postade här eftersom den inte har sitt eget forum. Tror faktiskt inte att det är relaterat till telefonen utan misstänker att det är sim-kortet vars "bäst före" datum hade utgått så det har blivit inaktiverat. Fanns nämligen 2 olika sorters design på telenors startpaket i affären, och de andra hade ett utgående datum när de utgick.

Någon som har någon ide om vad som är fel? Misstänker själv starkt simkortet, har dock ingen annan telefon här och vill försäkra mig innan jag försökera returnera det.

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 641
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
  3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Om du inte själv har någon annan telefon att testa sim-kortet i borde butiken där du köpte kortet kunna ställa upp och testa. Säg bara precis som du skrev nu, du misstänker att det är fel på kortet, skulle ni vilja vara vänliga och kontrollera/visa att kortet verkligen fungerar?

Sen kan man ju naturligtvis inte helt utesluta telefonen, har du möjligen tillgång till något annat kort som du kan testa i telefonen? ZTE blade är väl operatörslåsta till Orange? Har du fått den upplåst? Kan något ha gått fel vid upplåsningen?

m v h Henrik

4. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Tack för svaren.

Blev tillsagd att den var låst när jag satte i telenorkortet, men hyfsat säker på att upplåsningen lyckades då telefonen själv meddelade unlock successful.

Hoppades på att det var någon nybörjarmiss från min sida då detta är min första icke dumbphone, men får kanske kila tillbaks och fråga om de kan prova det åt mig.

Har icke ställt in APN alls så rätta mig om jag har fel, men den påverkar väl inte grundfunktionaliteten (samtal och sms)? Kommer ihåg att jag pillade lite på det där med en annan mobil, dock var det bara för att komma igång med gprs på den tiden.

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 641
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    vet inte riktigt.

APN sköter ju datatrafik iaf, men samtal vet i tusan.

Men du kanske har rätt i din grundidé

6. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Verkar ha löst sig, eller var kanske aldrig något fel (förutom telenors tekniska problem). Tog för givet att det var något skit med sim-kortet då jag fick följande meddelande när jag försökte kolla saldot (via sms SALDO till 222): Det går tyvärr inte att visa ditt saldo just nu. Var vänlig försök senare.

Stod i dokumentationen att man ska kunna kolla saldo den vägen. Det tillsammans med mobile network state disconnected, och my phone number unknown fick mig att ta för givet att det inte funkade alls, dum som jag var provade jag inte ens att ringa någon eftersom jag inte hade laddat på det än.

Så om man inte har tillgång till mina sidor är enda sättet att kolla saldo att ringa 220? Har SALDO till 222 fungerat alls på sistone eller finns det möjligtvis någon *211# liknande funktion hos telenor?

Någon som vänlig själ som orkar kolla om ni ser ert nummber i Settings > About phone > Status. Blev lite fundersam om det är bara jag, bara vissa telefoner/android versioner som buggar, eller android generellt sett.

7. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Jag ser inte mitt telefonnr där. Dock törs jag inte säga om det beror på min telefon, om det alltid brukar vara så med telenor sim-kort eller om det har något att göra med att jag porterat ett gammalt nummer till mitt sim-kort som ursprungligen hade ett annat nummer.

m v h Henrik