Mobilen funkar inte med simkort i. Sätter jag i det hamnar den i en ständig loop där den försöker om

Diskussion i 'Samsung Galaxy A-serien' startad av Seiko, 3 dec 2023.

1. Seiko

Seiko Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Jag startade om min Galaxy A14 som jag gör ibland men den startade aldrig om. Kom bara till Samsung loggan. Sen lyckades jag få igång den men i flygplansläge på nåt sätt. Stängde av flygplansläge och vips så blev det samma sak igen med att den försöker starta om men aldrig gör det. Så drog ut SIM-kortet för jag misstänkte att det strula och på en gång så började mobilen fungera som vanligt förutom att jag inte kan ringa och smsa såklart.

Är det något man kan göra åt detta eller är sim-kortet trasigt helt enkelt? Men t.ex. kan jag sätta i mitt SD-kort som ju sitter vid samma ställe och det funkar, men inte SIM, inte heller om jag byter plats på SIM.

Har även provat en fabriksåterställning men det hjälpte inte. Gjorde det bara värre då jag lyckades låsa ut mig från min bankdosa så nu har jag inget bankid och kan inte ringa banken heller...

Några tips? Skulle behöva få igång mobilen på en gång. Väntar på nytt simkort nu. Bor ute på landsbygden långt från vänner utan bil där jag inte känner någon så kan inte lösa det genom att låna av nån eller liknande.

Nån som ens hört om detta problem? Att SIM-kort strular verkar vanligt men att det gör så mobilen inte kan starta? Edit: varken Tele2 eller Samsung har hört talas om det. De förstod inte hur jag lyckades ringa dem med WiFi-samtal om det skulle vara strul med simkortet. Verkar vara nån bugg som jag inte har en aning om hur man ska få bort. Att fixa telefon kostar mer än en ny telefon (1800kr självrisk eller åka långt till närmsta Samsung-ställe som kan fixa och bara resan dit och hem kostar typ lika mycket som telefon) och allting funkar på telefon förutom just att använda mobildata så känns så sjukt onödigt att köpa en ny telefon när det är enda problemet.

Last edited: 8 dec 2023
  2. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag skulle nog låta den torka ur ordentligt och testa sen.

3. Seiko

Seiko Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Nu funkar simkortet (säkert gjort hela tiden men inte testat tidigare) så länge flygplansläge och går att ringa med WIFI-samtal. Men kopplar jag bort flygplansläge återgår den till att starta om igen och igen.

Kristy gillar detta.
  4. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    A14 har mig veterligen inte ens någon IP-klassning, så har du tappat den i vatten har du förklaringen där.

5. Seiko

Seiko Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Alltså allting fungerar på telefonen förutom att simkortet inte vill ansluta till mobildata. Därför undrar jag om det är simkortet som gått sönder och inte själva telefonen

6. Dekaze

Dekaze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Samsung A52s

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung A52s
    Du kan inte testa med någon annans simkort då ? Då får du ju svar snabbt på om de är simkortet eller telefonen :)

Kristy gillar detta.
  7. Seiko

Seiko Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Nu har jag fått nytt simkort av tele2. Samma problem med det simkortet. Även ringt Samsung som inte vet hur de ska hjälpa och inte hört om problemet tidigare....

Asså va fan. Det enda Samsung sa var om jag åkte till deras närmsta butik (4t bort kommunalt och kostar väl mer att åka dit än telefonen kostar) och kollade där vilket inte är värt det.

Funderar på att köpa ny telefon och ha denna som en backup eller nåt. Trist då den är typ 2mån gammal.

8. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Har verkligen aldrig Samsung hört om telefoner som börjar krångla om de får vatten i sig?

Köp en telefon med IP68-klassning eller undvik att tappa oklassade telefoner i vatten, det brukar ofta sluta illa.

Sista alternativet är att lära dig mecka telefon, ta isär den och kolla efter korrosion från vattenbesöket och försök tvätta rent med isopropanol, om det inte gått för lång tid efter händelsen så att komponenter eller ledningsbanor är sönderkorroderade. Det går att byta både kontakter och komponenter men då krävs rätt mycket utrustning som inte är billig eftersom allt är väldigt smått och ytmonterat.

9. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

En lösning skulle kanske kunna vara att gå över till e-sim. Har din telefon stöd för e-sim? Om det är så att någon komponent i den fysiska sim-kortsläsaren krånglar, vilket en del verkar tyda på, så kan du möjligen gå runt problemet om du använder e-sim istället. Men om du aktiverar ett e-sim så slutar ditt fysiska sim att funka, så risken är att du vid ev. problem med e-sim behöver vänta på att Tele2 skickar ett fysiskt sim-kort igen med posten.

Det enklaste är väl annars att köpa en ny telefon, som sagt.
    Även om du tror att allting funkar förutom sim-kortet så kan det uppstå lite märkliga problem ibland om telefonen fått en fuktskada, ibland efter ett tag. Då telefonen är såpass viktig i ens moderna liv så skulle jag inte vilja riskera att stå med en telefon som lägger av om ett tag, så jag skulle nog köpt en ny telefon "för säkerhets skull".

Kristy gillar detta.
  10. Seiko

Seiko Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Nej inget stöd för e-sim på denna. Verkar inte vara vatten som ställt till det. Är ju dessutom dual-sim men samma märkliga problem på båda. Simkortet funkar ju och läsaren funkar men den vill inte ansluta till mobildata av nån konstig anledning. Var en bugg när jag startade om, glöm det jag skrev med vatten.

Hade jag haft råd hade jag köpt en annan mobil. Tror du jag har en A14 för jag är miljonär?

11. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Du har säkert inte en a14 för att du är miljonär. Dock händer det även fattiga att telefonen går sönder då man tappat den i vatten och telefonen inte är vattentät. Kolla om du har drulleförsäkring på din hemförsäkring, köp ny mobil, köp begagnad mobil på blocket/ Tradera, tigg till dig en gammal avlagd mobil av vänner/ familj. Där har du dina val.

katho och Kristy gillar detta.
  12. Seiko

Seiko Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Som sagt : glöm det jag skrev med vatten. Är inte det som är problemet

13. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 202
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Hade ett sådant problem med ett sim kort från Hallon för många år sedan.
    Vad det var för mobil minns jag inte.
    Hallon support klarade inte av att lösa problemet, inget hjälpte, så jag gav upp.

Skulle haft det till extra mobil data bara, jag hade då Telia som huvud abbonemang.

14. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Om du inte tappat mobilen i vatten och den är 2 månader. Lämna in på garanti! Om du tappat den i vatten, ledsen men problemet kan mycket väl bero på just det. Du har provat 2 simkort i telefonen på bägge platserna med samma resultat. Om du inte slår igång radiochippet som används för mobiltelefoni fungerar telefonen. För mig är det självklart att felet sitter i mobilen. Har den varit i vatten går det ej på garanti. Är den inte vattenskadad går det på garanti.
    Det är ingen ide att du fortsätter leta "andra sätt" att fixa felet.

Att du editerat bort att du från början skrivit att du tappat den i vatten är bara barnsligt.
    Du vet vad du behöver göra, med det är denna diskussion slut.

Last edited: 9 dec 2023
    Kristy och katho gillar detta.
  15. Droid_301

Droid_301 Guest

Lämna den till fix my phone

16. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Att du plötsligt ändrar dig och påstår att "vatten inte är problemet" är ju mycket märkligt. Vad bygger du det på?

Om du tappat den i vatten, och detta problem med sim-kort/mobildata uppkom kort därefter, så är vatten en mycket sannolik orsak till problemet. Du bör snarast vara glad att inga andra problem uppkommit pga vattnet, då det ofta händer att diverse grejer kan fungera märkligt om en icke-klassad telefon hamnat i vatten, vilket jag har sett kan komma fram med lite fördröjning också i vissa fall. Att krånglet med mobildata skulle bero på en "bugg" får du nog komma med ytterligare stöd för.

Tråkig situation. Det bästa du kan göra är nog att leta upp en billig begagnad telefon, typ på Blocket/Tradera. Pixel 6a, som jag själv har, har vissa perioder kostat bara 3000 kr helt ny, vilket är otroligt billigt för en så bra telefon. Undersök dina möjligheter. Reparation är sällan något bra alternativ, jag brukar alltid köpa en billig ny telefon i så fall, om min primära går sönder.
    Om jag bodde ensligt på landet skulle jag alltid hålla en telefon i reserv, just för att minimera risken att hamna i en jobbig sits där jag tappar möjligheten att kommunicera. Jag bor rent av centralt i Sveriges andra största stad, och jag hade två mobiler liggande i reserv här hemma tills nyligen, men just nu bara en mobil i reserv, där jag fixat Bank-ID och alla andra essentiella appar för att snabbt kunna använda i nödfall. Tycker det är en självklarhet när man är så beroende av sin telefon i dessa tider. Jag förstår att alla inte har den möjligheten, men du borde kanske prioritera upp ditt behov av att kunna kommunicera med omvärlden aningen.

Kristy gillar detta.
  17. Calvin&Hobbes

Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    216
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    ROM:
    HyperOS
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Min dotter tappade sin telefon i vatten, fungerade en tid men tappade efter några dagar förmågan till mobil uppkoppling. Fungerar bara som wifi enhet, spelar ingen roll vilka sim kort jag provar. Har för mig att IMEI numret är borta från modulen.

My 2 cent i den här förvirrade tråden om mobilen hamnat i vatten eller inte.

Kristy gillar detta.
  18. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 213
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
  19. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

O.T, (nästan). Håller helt med dig! Som det är i dag, så har man mycket av sitt dagligliv i mobiltelefonen. Om den går åt skogen bryter panik ut, (åtminstone för mig).

Kör i dag med en Pixel 6a med ett fysiskt SIM och ett eSIM som primär telefon, och två av mina gamla fungerande telefoner, (Motorola) som reserv. Dessa två används till allt möjligt annat, via WiFi, som inte har med vanlig mobilbruk att göra, och i fall min Pixel 6a tar semäster kan det fysiska SIM kortet flyttas över till en av reservtelefonerna. På den ena har jag också mobilt BankID och allt annat som behövs för att få dagliglivet att funka.

Last edited: 10 dec 2023
    Kristy gillar detta.
  20. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Tittar man på reservdelar till A14 så saknar SIM-kortshållaren gummipackning som annars de flesta lite dyrare och bättre klassade telefoner har. Saknas tätning där kan vattnet rinna rätt in utan större problem.

Just din modell kanske har gummipackning, men saknas den finns det inget skydd och simkortshållaren är den enskilt största öppningen i telefonen. Brukar även sitta fuktindikator internt just där, av den anledningen. Mikrofoner och högtalare brukar alltid ha någon form av goretex-tyg som hindrar vatten att rinna in.

Jag har också en reservtelefon, fast en billig Poco, även om den faktiskt är rätt bra ändå. Motsvarande borde gå att hitta rätt billigt (jag gav 2000 på Amazon). BankID och tvåstegsverifieringsappar är två saker (av många fler) som jag inte skulle klara mig utan idag, därför måste jag ha en reserv.

Kristy gillar detta.