Mobilen går inte att komma in i

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av AnnikaGodMan, 12 jan 2016.

  1. AnnikaGodMan

    AnnikaGodMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej

    Jag är God man åt en pojke som har en Samsung Galaxy J5. Enligt honom så har han använt sin mobil ända fram till för en kort tid sedan. Han har inte satt något lösenord på den och det är bara att starta den. Direkt då så efterfrågas den mailadress som mobilen är registrerad på. Det går inte att komma förbi det och att använda telefon. Pojken har inte en ringaste aning om någon mailadress.

    Nu undrar jag förstås om det går att forcera det på något sätt? Måste man verkligen ha en mailadress om man bara vill använda telefonen till att ringa och messa med, och använda webbläsaren för att surfa runt lite om man är i ett nätverk? Dvs inte bry sig om apparna. Men jag kommer inte förbi mailregistreringsfrågan när jag startar mobilen.

    Mina egna funderingar varför han inte känner till någon mailadress som är registrerad på den är ur två aspekter: Antingen så är den faktiskt stulen och den riktiga ägaren hade aldrig satt något lösen på den för att komma in i den. Den andra tanken är att den faktiskt följde med hemifrån Afghanistan som han kommer ifrån och att någon då har hjälpt honom att registrera den på det landets språk. Allt för att anhöriga eller andra ville säkerställa att han kunde hålla kontakt med dem under flykten till Sverige.
    Men oavsett, att bara slänga en fin Samsung Galaxy J5 bara för att man inte kommer in i den känns ju helt fel.

    Pojken själv säger att den har fungerat hela tiden men inte nu längre. Han kan varken skriva eller läsa, varken på svenska eller på sitt hemlands språk. Kommer från mkt enkla förhållanden utan skolgång.

    Så kan jag göra något? Förutom då förstås ta reda på ordentligt hur det här kan komma sig, för kanske är det bara något handhavandeproblem som låst telefonen?
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Om han har en svensk operatör, kan man ju besöka deras butik och då kan de i alla fall kolla om det är en svensk modell och om den är stulen. Om allt är grönt kan man göra en total återställning genom att koppla den till en dator, sen borde det gå att använda mobilen. Obs att allt som finns lagrat i mobilen försvinner.
     
  3. AnnikaGodMan

    AnnikaGodMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Okej, då är de det som måste göras. Det här kan jag inte själv lösa åt honom då? Nu är jag visserligen ingen van androidanvändare, men brukar kunna lösa krångliga tekniska problem med mina egna grejer om det behövs.

    Men tack för svaret ändå! :)
     
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Om du tar av baksidan och tar ut batteriet så finns det en lapp med IMEI numret på, ring operatören och fråga om de kan kolla om den är stulen, där står också modellnumret googla det och se om den är en nordisk modell. Börja där....

    Om den är stöldlåst kan du inte göra mer än så, om han bara glömt sitt lösenord, går den troligen att rädda.
     
  5. AnnikaGodMan

    AnnikaGodMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Det ska jag göra, började med att googla på samsung J5 model: SM-J500FN och kan inte riktigt klura ut var den kommer ifrån. Men lutar åt att den inte är svensk iaf?
     
  6. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Verkar vara en europeisk modell iaf:

    Available as: J500FN (Europe); J500F (HK, India, South Africa, Thailand); J500G (Malaysia, Indonesia); J500Y (New Zealand); J500M (LATAM)

    Källa: GSM Arena
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Modellen finns på elgiganten företag, så den kan vara nordisk.

    Vid närmare eftertanke skulle man faktiskt kunna göra en återställning direkt på mobilen, om den är stöldlåst kommer den att låsas direkt igen, om den är anmäld stulen till polisen kommer det inte gå att ringa, så det märks vilket som. Men vi hoppas givetvis att allt är grönt.

    Gör så här:

    OBS allt på mobilen försvinner!

    Stäng av mobilen helt.
    Tryck och håll kvar inne: Volym upp, hemknappen och power knappen, håll dem inne tills telefonen kommer igång och recovery menyn visas.
    Bläddra med volymknapparna till factory reset och välj med powerknappen.
    Mobilen återställs nu helt och startar om efter en liten stund.
    Lycka till!
    (sorry jag inte kom på detta tidigare :-)
     
    Last edited: 12 jan 2016
  8. AnnikaGodMan

    AnnikaGodMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för era svar! Kommer i morgon och ringa Comviq och fråga om de kan se nåt med IMEI-numret. Är det grönt så kanske de kan låsa upp den.
    Provade faktiskt det där kommandot och körde en factory reset, vid omstarten kom samma jäkla fönster upp på displayen som frågade efter regad mailadress och som jag inte kommer runt. Kan inte tolka ditt svar riktigt på vad det betyder? Låst eller stöldanmäld?

    Att den i övrigt var återställd var det däremot ingen tvekan om. Den kopplade exv inte upp sig automatiskt på nätverket osv.

    Men som sagt, det går inte att komma förbi fönstret som frågar efter inloggningsmail
     
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Står det nåt mer i fönstret?

    Eftersom det kommer även efter en återställning lär den vara stöldlåst, tyvärr.
     
    Last edited: 12 jan 2016
  10. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Är det Samsung account eller Google account den frågar efter?
     
  11. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Det som händer är att telefonen blivit återställd och samsungskyddet ( eller samsungs implementering av googles stöldskydd) kräver det ursprungliga eposten som användes första gången när telefonen aktiverades. Och då det verkar vara en skandinavisk telefon.... Det finns ett knep att kringgå det då ursprungliga ägaren ifall hen missar det glömt men jag kommer inte att berätta det.

    Jag tror att telefonen är stulen, ganska nyligen också och att din skyddsling är kriminell. Häleri, stöld eller rån.
     
  12. AnnikaGodMan

    AnnikaGodMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    IMG_0745.JPG Visar med en bild hur det ser ut.


    Eftersom grabben inte känner till någon mailadress så skapade jag en gmailadress för honom och försökte logga in med det. Men det funkar ju såklart inte. Vilket väl ju framgår av bilden att det eg inte skulle gå
     
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Om pojken inte kan läsa eller skriva som du skriver, hur har han då kunnat använda mobilen på det sätt som du beskriver? Jag tycker att den där telefonen ser stöldlåst ut.
     
  14. AnnikaGodMan

    AnnikaGodMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Tycker att man ska vara försiktig att generalisera och slå fast. Såklart är det en kriminell handling att stjäla en telefon, om den nu är stulen. Vilket ju jag inte vet men kommer att ta reda på. han måste såklart stå till svars över hur han har fått telefonen.

    Men någon brottsling är inte grabben, även om det kanske är en brottslig handling han har gjort.

    Har man som jag hört berättelserna om hur det går till under flykten till ett tryggt land i Europa så ska man vara lite försiktig med sitt ställningstagande innan man slår fast något.

    Den här killen mår dåligt och är rädd och otrygg, trots ett gott familjehem med ramar och kramar. Han är rädd för dammsugaren, han är rädd för brödrosten, m.m.m.m Hans familj har alltså satt allt på ett kort för att rädda honom. Uppväxt under mkt enkla förhållanden, skolgång var inte att tänka på.

    så kommer han till Europa, äntligen. Efter den långa marschen över bergen till Turkiet. Där man måste smyga så man inte blir nerskjuten. Inte kunna simma och sitta i en ranglig gummibåt till Grekland osv osv
    Den som har egna barn kan lätt tänka sig in i den situationen om det handlade om ens egna tonårsbarn.

    Så får han kanske chansen, någon lägger ifrån sig telefonen. På ett tåg eller i ett flyktingläger eller.... osv. Telefonen kanske tillhörde någon annan flykting? Djungelns lag gäller. osv osv

    Han har sedan i höstas bott ihop med några andra grabbar som har egna fungerande telefoner. De sitter och tittat på roliga YT-klipp, lyssnar på musik. Och han har suttit med sin och kunnat göra likadant, men hans skärm har bara visat ett inloggfönster. Men fasaden har han kunnat hålla.

    Nu börjar han våga lite mer, och då kommer det fram och han ber om hjälp med sin telefon. Först nu!

    Såvisst kan man kalla honom kriminell och en brottsling.

    Men det kan också finnas en helt annan historia bakom denna telefon.

    Men oavsett hur denna telefon har kommit till så har jag ett problem som jag måste hjälpa honom med. och som sagt, jag ska ta reda på om det här IMEI-numret imorgon. Är den stulen så blir det ett mkt allvarligt samtal med honom. men vete sjutton om jag klarar av att polisanmäla honom eller kasta telefonen i någon djup soptunna någonstans..... Det får jag ta ställning till när jag vet ordentligt hur det ligger till.

    Ja, det blev ett brandtal det här, ni får ha överseende. Jag är iaf tacksam för tipsen jag får.
     
    blysprutan gillar detta.
  15. AnnikaGodMan

    AnnikaGodMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja, den frågan ställer jag mig också. Jag tror han har suttit med den på samma sätt som han ser alla andra i hans ålder göra. Han har nog inte förstått någonting egentligen, men det har han inte låtit någon annan få reda på.

    I slutändan, oavsett utgången på det här, så ska han ha en telefon. Basta! Sen får vi lära honom att använda den helt enkelt. Finns mkt kul att kunna göra i en telefon även om det är svårt att läsa osv osv Kunna ringa och messa är ett måste för de allra flesta.
     
  16. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 505
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Jag tror att enklast vore att köpa honom en billig mobil på tex Ica. Märk väl att jag inte lägger nån skuld på pojken att han skulle stulit mobilen. Kan till och med vara så att en "kompis" lånat mobilen, aktiverat stöldskydd och sen låst telefonen för honom. Det har hänt en bekants son.
     
  17. AnnikaGodMan

    AnnikaGodMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Så kan det mkt väl vara! Finns flera billiga smarta telefoner som klarar det mesta. Synd bara på den fina Samsung Galaxyn... Återkopplar i morgon när jag fått reda på om IMEI.numret. Förstår inte varför jag inte tänkte själv på det på en gång ? o_O
     
  18. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Jag förstår givetvis att grabben har haft det minst sagt för jävligt i sitt liv (förhoppningsvis går det uppåt för honom nu) , fakta är dock att vill du inte riskera rättsliga efterspel så kastar du telefonen. Just nu är det på modet att polisen och media jagar ensamkommande pojkar så.... En ny j5 kostar ju max 2k om man köper den på ett dyrt ställe. Be hemmet han bor på att köpa en ny.
     
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Tyvärr förekommer det att folk säljer en telefon, därefter stöldanmäler den och får en ny på försäkringen. Det är också fullt möjligt att din skyddsling råkat knappa in en låsning själv utan att veta vad han gjorde, så man kan egentligen inte veta mer än att telefonen är låst i nuläget. Samsung kan säkert låsa upp den men då behövs det ett kvitto på att den är ärligen köpt, det lär också kosta en slant.
    Huruvida någon är brottsling eller offer eller bara okunnig är nog bättre om polisen får utreda ifall det skulle visa sig att den faktiskt är stulen.
    Hoppas det löser sig och stort tack för att du hjälper den som har det svårt!
     
  20. AnnikaGodMan

    AnnikaGodMan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Ja nu så, vet jag lite mer iaf. Telefonens IMEI:nummer finns inte med på någon spärrlista som stulen. Så det verkar grönt. Operatören hänvisar till telefontillverkaren, dvs Samsung. Ringer därför Samsung som kan låsa upp den om man skickar den till deras verkstad. Och då måste något slags ägarbevis, kvitto eller liknande, bifogas.

    Så då kommer jag inte längre, får se till att telefonen kasseras. Och så får vi köpa en ny mobil åt honom. Kikade på "det stora elektronikvaruhusets" hemsida. Och en likadan ny kostar under 2 tkr, så det är ju inte precis någon värstingtelefon.