Problem: Mobilen "hänger sig"

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av RaazZz, 30 jan 2012.

1. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Känns som mobilen hänger sig ganska ofta, mest i meddelanden och när man ska skriva. Något som har stött på detta eller har en lösning? o_O

MVH Rasmus

2. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Vad menar du med att den hänger sig? Lagg eller startar om eller rycka batteriet- hänger sig?

3. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag kan garantera dig att fler varit med om att telefonen hänger sig och att folk hittat lösningar. Frågan är hur vi ska kunna hjälpa dig utifrån detta.

Till att börja med, har du sökt på forumet? Många problem med hängningar har redan diskuterats. Sedan kan du kanske berätta vilken meddelandeapplikation du använder, vilket tangentbord, eller annat som kan tänkas vara relaterat till problemet. Utifrån detta kan vi nog komma fram till förslag på felsökningar.

4. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag använder swiftkey x trial.
    När jag öppnar upp för att svara på ett sms går det inte skriva. Det tar lång tid innan det händer något när man har tryckt på någon av knapparna.
    Ibland har det löst sig efter en stund av att minimera med hem knappen o starta igen.
    Jag har inte sett något om detta på forumet.

5. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    SwiftKey generellt har varit ruskigt buggigt sedan det blev SwiftKey x. Det är inte telefon i sig som hänger utan SwiftKey som tar alla resurser i anspråk av för mig okänd anledning.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag har inte hört så mycket om att SwiftKey skulle vara buggigt, tvärtom. Använder det själv, och har gjort ett tag utan problem alls. Vilken meddelande-app använder du, eller händer detta annars också när du skall skriva? Exv. i webbläsare osv? Vad händer om du avinstallerar SwiftKey, försvinner problemet då?

7. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Okej tack. Då vet jag att det är tangentbordet. Har nog stött på liknande problem i webbläsaren osv :) finns det flela meddelanedeappar? Jag kör med orginal. Jag hade inte heller hört om detta förut. Har inte provat att avinstallera swiftkey x för det är så skönt att skriva med ;)

8. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Du kan ju enkelt byta indatametod och se om problemet kvarstår eller inte. Jag har förövrigt inga problem med Swiftkey (kör dock betalversionen)

9. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jo visst finns det flera meddelande-appar. Prova som sagt att avinstallera/avaktivera SwiftKey. Kör betalversionen jag med.

10. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har också haft rätt mycket omstarter och även rena hängningar. Jag tror i mitt fall det är BeyondPod/Presto i kombination med ICS som är största bekymmret.
    Flashade till yakju 4.0.2 i helgen så jag får se om det blir bättre.

11. wintersun

wintersun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Min telefon hänge sig precis när jag var inne på hjälpsidan för bredbandskollen, när jag tryckte bakåt för att komma tillbaka till appen låste sig telefonen helt. Det lite läskiga var att när jag ryckte batteriet var skärmen fortfarande tänd, men började flimra bara! Startade om sig sen när jag satte i batteriet igen. Är det vanligt att en amoled-skärm hänger sig så? Hade strömsladden ikopplad till datorn, men finns det någon krets som kopplar förbi batteriet som på en laptop?

12. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag har också stött på det där beteendet. Det händer när man har ström inkopplad till den samtidigt som man drar ur batteriet. Mobiler brukar inte ha en krets som kopplar förbi batteriet likt laptops där man kan driva dem helt utan batteriet men vissa komponenter kanske kan drivas direkt så. Det såg inte särskilt bra ut dock så man bör nog undvika det.

13. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Jag har hamnat i bootloop och ryckt batteriet med sladd inkopplad och telefonen bootade precis som vanligt, dvs h*n tar ström direkt från usb-ingången och klarar av att köras via den utan att gå via batteri. Någon form av nätagg inbyggt alltså, vilket är rätt ball.

Orkar inte plocka baksidan och testa igen, men så fungerade det när jag försökte rycka batteriet en gång :)

14. pbv302

pbv302 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Hittar det inte nu men jag läste om det här fenomenet för ett tag sedan...då spekulerades det om det var en funktion för att kunna byta batteri utan att boota om luren...

15. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Det fungerar iaf att köra telefonen utan batteri. Jag har ryckt det och sedan har det rullat på som vanligt tills dess att man ryckt sladden också.

16. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Intressant. Tidigare har man i princip alltid skippat den typen av alternativ förbikoppling av batteriet i telefoner då det kostar aningen mer och det egentligen inte funnits så stor anledning att inkludera det. Kul att veta att det verkar fungera på GN dock. :)

17. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Jag vet inte varför det finns faktiskt, användningsområdet är enligt min vetskap ganska begränsat. Hade varit intressant om man kunde använda det till något "vettigt" :)

18. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Jag håller med. Jag menade mest att det var intressant som kuriosa, inte något speciellt användningsområde. :)

19. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

hej igen. jag har avinstallerat swiftkey x nu och kör med orginal-tangentbordet och har fortfarande kvar dessa störande buggar.

20. Blondyz

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Då är det något annat som spökar, det är svårt att säga vad när man inte har telefonen i handen och kan testa.