Mobilen "minns" inte tidigare position på sida. Behöver tips om inställning!

Diskussion i 'Allmänt' startad av thehero, 10 feb 2015.

1. thehero

thehero Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jag blir tokig. Sedan rätt länge "minns" inte mobilen den tidigare positionen jag var på, om jag backar med "back-knappen".
    Det är ingen skillnad om jag är på internet med standardbrowsern eller om jag söker i mobilens inställningar, när jag backar så minns den inte den tidigre positionen jag var på.
    Några exempel:
    - Om jag kollar i google play "mina appar" och scrollar igenom alla app-uppdatering som föreslås, klickar mig in på en app för att kolla, och backar tillbaks med backknappen. Då är listan plötsligt från början igen, och jag får åter scrolla mig ner genom listan igen.
    - Internet.. Om jag på t.ex. ett forum scrollat mig ner genom en lång lista med trådar, klickar på ett inlägg, och backar tillbaks så börjar sidan längst upp igen, och jag får börja scrolla neråt för att hitta var jag var.

Är detta någon inställning jag råkat trycka på, eller har bara androidsystemet fått en permanentbugg?
    Jag hoppas jag lyckts beskriva det på ett förståeligt sätt...

Mobil: Samsung galaxy note 2 LTE
    Android 4.1.2 Jellybean

2. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Du har inte varit inne i Settings -> Developer options och kryssat för "Don't keep activities"? Enda jag kan komma på.

3. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 475
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
  4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det beror på appen. Det är upp till utvecklaren att hålla kolla på vilken state appen befinner sig i mellan sidor och återställa den vid behov.
    I exemplet med Play Store så har den koll på var du är om du är på Store Home, skrollar ned, klickar dig in i något och sedan backar. På sidan My Apps->Installed så glömmer den av var du är i listan, men om du byter till My Apps->All så har den koll. Gissningsvis beror det på att på Installed-sidan så kollar den vilka appar som det finns uppdateringar för varje gång du visar sidan och gör en ny sortering.
    När jag bläddrar runt i Play Store så är det nog bara på sidan med installerade appar som problemet dyker upp på.

Möjligtvis att det "Don't keep activities" skulle påverka. Det finns en hel del appar som fungerar dåligt om man klickar i det valet eftersom utvecklarna/testarna helt enkelt inte testat appen för det scenariot. Dålig testning.

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag gjorde även ett test med Chrome och den höll koll på hur långt jag skrollat på en sida när jag klickade på en länk och sedan gick tillbaks. Så testa med Chrome.

Du skriver "söker i mobilens inställningar". Söker du eller är det samma sak som att bara använda appen Settings normalt? Det är nog något Samsungspecifikt. Jag har inte några problem i min Settings (Nexus 5). Jag kan skrolla ner bland inställningarna och gå fram och tillbaks och komma tillbaks till samma plats i listan.