Mobilen och kondens

Diskussion i 'Allmänt' startad av Målotto, 16 jul 2010.

1. Målotto

Målotto Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hallå!

Jag har min hero på jobbet för att lyssna på musik. Till saken hör att jag rör min mellan temperaturyttringar. När jag går från 2-3 grader till fuktig sommarluft bildas det oerhört mycket kondens på telefonen. Är detta något som är farligt, spontant känns det ju som att det även blir kondens på komponenterna eller är de tillräckligt skyddade för att klara kondens?

Tack på förhand!

2. Fulkerson

Fulkerson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kondensen beror på att luften runt telefonen blir kallare. Eftersom kall luft kan inte hålla lika mycket fukt som varm fälls det ut på telefonskalet.
    Om den fuktiga sommarluften kan komma in i telefonen så kan kondens fällas ut på komponenterna. Annars är det ingen större fara.

Kan du inte ha telefonen i en kroppsvarm ficka?

3. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det största problemet är nog snarare att fuktindikatorerna i telefonen börjar visa fuktskada trots att telefonen är helt OK. Gör de det så vägrar de flesta tillverkare fullständigt att godta alla krav på garantin oavsett om felet har med fukt att göra eller inte ifall telefonen skulle paja senare.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det går att komma runt det. Enligt en kompis till mig som jobbade i någon telefonaffär, tror det var 3, så gick det bra att lämna in mot fukt då man hade haft den i en ficka då det regnade.

Då han jobbade där gick det i vilket fall inte att neka en kund reparation då en mobiltelefon skall hålla för att finnas i en ficka vid regn. Det var något med något som gjorde något att det skulle vara så. Fråga mig inte.

Har inga belägg för det men kan vara värt att testa om det nu skulle vara så att telefonen dör av fukt någon gång.

5. Waiter

Waiter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag hade min gamla nalle inne på ett försök till lagning. Teknikern i affären sa att det inte ens var meningsfullt att skicka in den eftersom sensorn visade på fuktskada och alla tillverkare (i mitt fall Sony Ericsson) totalvägrade alla garantireparationer så fort den gjorde det. Det här var alltså trots att det var ett bekant ofta förekommande problem med joystickknappen på den modellen och att även killen i affären höll med om att problemet inte hade ett dugg med någon fuktskada att göra.

Jag lagade telefonen med 2 droppar 5-56 och den funkar fortfarande 5 år senare.

6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Känns inte som att alla försäljare kommer tro på det. Men man kan ju alltid försöka kan ju knappas skada.

7. Seal

Seal Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S21 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy watch Ultra
  8. Målotto

Målotto Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för tipsen. Problemet med fickförslaget är att det är ett tufft arbete med tunga lyft och hårda saker som lätt kan slå till mig vid fickan, jag vill inte riskera att skärmen krossas. Det får kanske bli en sån där plastficka! Tack, återigen.