Mobilen suger slut på batteriet så fort jag slår på WiFi

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av CharlieLima, 6 okt 2010.

1. CharlieLima

CharlieLima Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Övrigt:
    - Samsung Galaxy Watch Ultra
    - 2* Google Nest Hub
    Batteriet på min rootade och Samdroid-moddade Spica töms hur snabbt som helst bara jag slår igång WiFi. Räcker med att man har det igång i kanske fem minuter så ser jag på batteriindikatorn (har en sån här cirkelindikator som visar hur många procent av batteriet jag har kvar) att det gått från 100% till 80%.

Detta kan väl inte vara normalt? Nån som har tips på lösningar?

2. Jontatas

Jontatas Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Testa att gå in i Settings -> About phone -> Battery use för att se om det är Wifi som är det egentliga problemet.
    Om den säger typ Wi-Fi 100% testa att köra en logcat för att se vad telefonen gör.

Det är inte normalt. Jag kör alltid med wifi på, runt 5-8 h spotify, mail, surf och strösamtal och har inga problem att hålla luren igång minst två dygn mellan laddningarna.

/J

3. hinkraka

hinkraka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jontatas: Vad kör du för launcher och vilka appar ligger igång för dig? Och har du valt bort någon vanlig app för att hålla den batteritiden? Jag har ungefär ett dygns batteritid vid aktivt användande, 2 vid mycket downtime.

4. Jontatas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kör LauncherPro, ingen taskkiller just nu så vilka appar som kör vid varje givet tillfälle vet jag inte, men de som brukar vara igång är väl det så som gapps, keyboard etc.
    Sedan Spotify, 3g watchdog, DSPManager (eq).

Har ingen automatisk sync, kortast möjliga screen timeout etc. Rensat på saker jag inte använder så som Car Home, Facebook etc.
    Märkte dock att när jag testade ADW Launcher att batteriet tömdes onaturligt snabbt, kan iofs. ha varit en dåligt tunad 2.2 också så jag ska inte skylla på launchern. :)

/J

5. hinkraka

hinkraka Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, skillnaden kanske är att jag har 2.1 än då. Det gör ju en del. Jag kör med Launcher Pro med. ADW är testat och avinstallerat. Kanske borde rensa bort lite fler appar som jag faktiskt inte använder...

Men tillbaka till TS frågor, förstås. Sorry för trådkap.

6. CharlieLima

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Övrigt:
    - 2* Google Nest Hub
    När jag läser av batteristatusen som det pratades om så står WiFi på ungefär 6%, tyder ju på att det borde vara något annat som ligger till grund för problemet. Jag kan ju berätta att jag kör 2.1 med LauncherPro. Har relativt många applikationer installerade (apps2sd) och kör regelbundet med Taskiller.

Önskas mer information som skulle kunna få slut på den höga batterikonsumtionen så är det bara att säga till!

7. Jontatas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ett tips är att inte använda taskkillern på fel sätt.
    Den är bra om man behöver slå ner en hängd process som systemet inte fixar självt ibland.
    Att slentrianmässigt döda tasks får ofta motsatt effekt. De kommer startas om när så behövs och android är rätt bra på att sköta om städandet själv så ofta blir det inte bättre för batteritiden som man skulle kunna tro.

Men testa att koppla telefonen till datorn om du har plockat ner android sdk:n kan du köra
    Kod:
    adb logcat
    och se vad telefonen har för sig.
    Finns även en logcat på market som kan köras direkt på luren har jag för mig om man inte orkar hålla på med sdk.

Jag hjälper gärna om jag kan, men just såna här problem är svåra om man inte har en logg att tillgå.. :)

/J

8. CharlieLima

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Övrigt:
    - 2* Google Nest Hub
    Dragit ner aLogCat från Market nu och att logga verkar fungera fint. Loggen innehåller ju dock väldigt mycket tecken så vad vill du ha och hur löser vi det? :)

9. Jontatas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Kolla om du ser någon process som "pratar" mycket, alltså förekommer ofta i loggen. Du kan ignorera saker som säger typ:
    dalvikvm():GC_FOR_MALLOC freed...
    då det är normalt att garbage collectorn kör rätt ofta.

Du kan också kolla Settings -> Applications -> Running services på din telefon, då kan man iallafall se om det ligger någon service och tuggar som man eventuellt inte behöver. :)

If all else fails kan du även testa att bygga en ny mod i samdroid kitchen och blåsa in och se om problemet kvarstår.

/J

10. Lullebulle

Lullebulle Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Glöm inte aktivera USB Debug under Program -> Utveckling, annars kommer du inte kunna få kontakt i adb.

11. CharlieLima

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Övrigt:
    - 2* Google Nest Hub
    Ursäkta sent svar...

För en som är nybörjare så vore det kanon om man kunde få lite mer specificerat, typ hur länge man ska låta logcat vara igång, vad man ska kolla efter, vad som är "mycket" m.m.

Jag är tyvärr helt grön på det här området. :)

12. Jontatas

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Istället för att jag ska uppfinna hjulet på nytt bifogar jag en länk med en mycket bra förklaring. På engelska dock, men det är säkert inget problem.

Här förklaras dels vad logacat är, hur man får det att fungera och även vad man kan titta efter just när det gäller att hitta problem med batteriförbrukning.

http://forum.samdroid.net/f38/tutorial-how-get-logcat-example-check-battery-drain-2543/

/J