Mobiler med olika upplösningar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Rikard, 24 jun 2009.

1. Rikard

Rikard Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har funderat på hur det kommer att fungera när det kommer Androidenheter med olika skärmupplösningar. T.ex. har vi ju netbooks vilket verkar var lite struligt, men inte så konstigt. Men om vi tar en Androidmobil som har en annan upplösning än t.ex. HTC Dream eller Magic, kommer verkligen alla applikationer att fungera från Android Market? Jag har fått en stark känsla av att många skriver applikationer för en speciell skärmupplösning. Speciellt när det gäller spel. Vad tror ni?

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Vad det gäller spel så håller jag med om att det nog kommer bli många som inte använder full/rätt upplösning.

3. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ja, så är det. Android 2.0, "Donut", kommer ha stöd för fler uplösningar, men visst är det sant att apps för närvarande är anpassade till HVGA (320x480). Det kommer tveklöst bli problem med en del apps när WVGA-lurar dyker upp, då vissa applikationers (och främst spel) GUI plötsligt blir förvrängt. Det blir upp till appmakarna att anpassa sina apps till de nya upplösningarna.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 297
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med Android 2.0 introducerar man stöd för lite högre upplösningar, bland annat WVGA (~854 x 480px), förhoppningsvis har utvecklarna detta i åtanke. Det är som du säger främst spel där det blir extra känsligt, här kommer det nog att krävas lite extra ansträngning från utvecklarna.

Däremot bör vanliga applikationer skala precis som på en windowsdator när du byter upplösning, men det är klart, med högre upplösning kan man ha mer knappar och annat på skärmen. Vill man göra något sådant kommer det så klart att krävas ingrepp från utvecklarna, men du bör inte märka någon skillnad vad berör de flesta apps som idag är utvecklade för Android 1.5/Cupcake med WVGA, utöver att du har mer utrymme att röra dig med förstås.

5. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man som utvecklare kodar och sätter alla storlekar och placeringar absolut och i pixlar så kan det bli problem, det bör man dock inte göra förutom möjligtvis i vissa undantagsfall. Så de flesta applikationer som är kodade av vettiga utvecklare bör det inte vara några problem med.

Spel däremot är ju lite speciella i många fall, men även vissa spel går såklart att koda mer eller mindre upplösningsneutrala.

6. Matenrou

Matenrou Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kommer nog vara massa problem när mer högupplösta mobiler kommer ut, förutom som sagt om man har kodat rätt. Inte ange storlekar i pixlar osv (som jag gjort :P)

7. Havoc

Havoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kommer det inte bli ännu värre med mobiler som har lägre upplösning, som exempelvis HTC Lancaster? (Om nu ryktena om den stämmer.)

8. Rikard

Rikard Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, det är nog möjligt. Det skulle ju komma en Androidlur från Australien (som jag inte minns namnet på) och den hade ju också lägre upplösning. Det vore nog bra för Android om det kom ut en device med högre och med lägre än det som dagens lurar har.

9. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Kogan Agora. Och de fimpade utvecklingen av den just för att upplösningen var för låg. Alldeles för många apps på Market skulle bli obrukbara, varpå de (Kogan) skulle få en massa skit av sina kunder.

10. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

När jag satt och pillade i SDK:n så såg jag att en del av grafiken trots allt är "vektorbaserad" dvs den skalar rätt fint till olika upplösningar.

11. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Japp, Android i sig fixar det nog rätt fint.. frågetecknet är snarare applikationerna.