Mobilgalan?

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 29 jun 2021.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 052

MINA ENHETER

För ett gäng år sedan brukade Mobilgalan anordnas. Men jag kan inte minnas att jag hört om denna gala på många år.

Wikipedia har årtalet 2013 som senaste gången någon bemödade sig att lägga in detaljer om det årets gala i Wikipedia-artikeln.
    Mobilgalan – Wikipedia

Om man går in på Mobilgalans webbsida (rättare sagt, översta resultatet på google, mobilgalan.se) så är det en skum sajt som främst verkar förmedla nyheter, men som varit inaktiv sedan november 2019 och som ser ut att ha väldigt lite med en gala att göra.
    Mobilgalan – Vi prisar mobila innovationer!

Jag gissar alltså att galan är nedlagd. Vad hände? När anordnades den sista gången? Borde inte detta ämne vara mer aktuellt nu än nånsin tidigare, undrar varför det gick utför?

RuffyMan gillar detta.
  2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 333
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Jag tror det helt enkelt beror på att mobiltelefonen har blivit en vardagsprodukt. Ungefär som en kaffebryggare, kylskåp, PC eller TV apparat. Visst blir det årliga förbättringar som sådant.
    Men hypen som blev när den första iPhonen kom och några år efteråt även på android sidan finns inte längre. Ingen ids väl stå i kö längre när en ny mobil släpps som för några år sedan.

Så att ordna en speciell gala för mobiler känns otidsenligt.
    NINTCHDBPICT000435605071.jpg

Helge67 och RuffyMan gillar detta.
  3. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 333
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 489
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, mässorna blir nog mindre relevanta framöver. Det är ju också svårare att sticka ut i mängden när mågna nyheter/produkter kommer samtidigt. Blir nog som idag en fortsättning på fristående event bland tillverkarna och företag som utvecklar tjänster.

Lanseringsschemat för produkter har förändrats en aning också. Tidigare presenterades särskilt flaggskeppen i linje med antingen CES, MWC eller IFA, men nu verkar det vara lite när som helst/hur som helst.

Lanseringar till sommaren var ju också väldigt ovanligt tidigare då det historiskt sett varit en mindre bra idé, men nu har flera tillverkare presenterat produkter i juni. Kanske har man mer pengar att spendera när det inte blir så mycket resor :)

Helge67, Kristy, RuffyMan och 1 annan gillar detta.