Mobilköp och ångerrätt?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Dashiva, 1 okt 2015.

1. Dashiva

Dashiva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oppo Find 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oppo Find 7a
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2 10.1
    Tjena!

Jag köpte en ny mobil på CDON för nu två veckor sedan. När jag fick hem den och använt den så märker jag att den inte klarar min användning/appar en hel arbetsdag så jag kontaktade kundtjänst om detta och hen sa att det inte var några problem att lämna tillbaka den såöänge jag gjorde det inom 14 dagar.

När jag sen bestämt mig för att göra så några dagar senare så kunde den jag prata med inte hjälpa mig utan skickade mitt ärende vidare till hemelektronik som skulle kontakta mig när de hade tid.

Det gick ett antal dagar sen fick jag ett mail där de frågade om mitt problem med telefonen, om den startar om sig och när jag upplever problemen osv. Kändes ju lagom konstigt för det är ju inte service eller reparation jag vill ha.. jag ville ju bara se om den gick att returnera fastän jag använt telefonen..

Idag fick jag ännu ett mail ang min "defekta" produkt som de benämnde den och i ett bifogat dokument som jag ska skriva ut och lägga med i lådan tillbaka till dem står det saker som service och liknande..

Jag har aldrig utnyttjat ångerrätt innan så jag vet inte hur det brukar gå till väga men det här verkar helt fel, eller? Försökt fått svar från dom men de har hög belastning just nu.

Vad jag egentligen undrar då är om någon utnyttjat ångerrätt på en mobil eller liknande med bruten förpackning. Det står såhär i deras bestämmelser:
    "7.4 I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Kunden tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Kunden inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer). "

Men de sa till mig första gången att det inte var några problem. Dumt nog så sparade jag inte konversationen!

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag har använt mig av ångerrätten på netonnet. De tar emot öppnade produkter utan bekymmer så länge varan är i nyskick.

3. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    557
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Man har rätt att undersöka varan försiktigt och ångra sig inom 14 dagar när det gäller distansköp. Varan ska vara "väsentligt oförändrad", och det gäller även tillbehör och förpackning (men man måste självklart öppna förpackningen för att kunna undersöka varan). Detta skriver jag ur minnet, som jag kommer ihåg det. Det finns mer om saken på konsumentverkets hemsida. Sök på distansköplagen och ångerrätt.

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

5. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det där med väsentligt oförändrat skick har tagits bort så nu kan man lämna tillbaka använda produkter, men man får då ersätta eventuell värdeminskning.

Holabanarne gillar detta.
  6. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    557
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Menar du att lagen har ändrats, eller har man bara ändrat praxis?

7. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Lagen har ändrats.

8. Holabanarne

Mottagna gillanden:
    557
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jaha. Men om man läser på Hallå konsuments sida som länkas till ovan, står det att avdrag för värdeminskning kan göras bara om varan använts mer än nödvändigt, och att säljaren informerat om att det blir avdrag i så fall, annars gäller oförändrat skick som innan. Det står inte väsentligt iofs. Hm, okej det är alltså den formuleringen som ändrats då.

e7andy gillar detta.
  9. Dashiva

Dashiva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oppo Find 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oppo Find 7a
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2 10.1
    Tack för alla svar! Borde vara lugnt bara de förstår vad det handlade om isf. Jag pratade med en tjej på deras chatt som skrev dit lite extra i ärendet så det borde fixa sig bara de har tid att läsa någon gång ^^

Jag har såklart kvar skyddsplast osv på telefonen, nollar den och putsar plasten så borde de inte kunna påvisa något om skicket för jag har varit så försiktig det bara går förutom att låta den ligga kvar på bänken typ :P