Mobilmaster/basstationer från din mobiloperatör

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av fkt67, 25 jul 2024.

1. fkt67

fkt67 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Hej,

Jag tänkte det kunde vara intressant att dela ovanliga installationer av mobilmaster eller basstationer som din mobiloperatör använder. Det är kanske känsligt att visa de exakta adresserna så det bör nog utelämnas (visas inte på deras egna täckningskartor).

Startar med ett exempel på en 4G antenninstallation som sitter på skorstenen till ett enfamiljshus i ett villa område. Gissar att husägaren kan ta ut en bra hyra från operatören samt få bra täckning i detta fall :)
    Hittills har jag främst sett mobilmaster/installationer på vattentorn, flerfamiljshus eller industri/företagsbyggnader (förutom vanliga master).
    Visa bifogad bild 178930

Matte1976 och 4ndroidz gillar detta.
  2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Finns ingen lag mot det så länge utrustningen inte sitter på t.ex. ett skyddsobjekt.

bernard och fkt67 gillar detta.
  3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilken operatör är detta? Täckningen för personerna där är nog inte jättebra heller, antennen ser ut som att den är riktad rakt ut.

4. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Även om det inte finns någon lag mot det så är det inte bra att ge Röde Fi fritt spelrum. Visserligen har de säkerligen redan lusläst allt genom lantmäteriets tjänster men man bör ändå vara försiktig med att dela masternas positioner.

DanielÖ och fkt67 gillar detta.
  5. NotRyan

NotRyan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    319
    Det är nog inte Ivan man är orolig för i första hand från operatörernas sida (han vet nog allt redan), utan de foliehattarna som finns där ute som gärna vandaliserar.

At least 20 UK phone masts vandalised over false 5G coronavirus claims | 5G | The Guardian

Matte1976 och schrödinger gillar detta.
  6. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Håller med. Även om Ryssland visste exakt var varje basstation sitter så spelar det ingen större roll. Varje operatör har ca 10k basstationer, så blir extremt svårt att slå ut en stor del av dem kordinerat.

7. fkt67

fkt67 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Det är Telia.
    Jag skulle tro (men har ingen direkt fakta nu) att man har "hyfsad" täckning i samma byggnad. Dämpning i antenndiagram rak under är nog >20-30 dB men reflektioner från huvudloben i objekt (andra hus, bilar etc) i nära omgivning ger nog bra signalstyrka ändå. Intressant sak att undersöka men på annan plats av naturliga skäl :)
    Förlust i träväggar är relativt låg om man jämför med betong and energieffektiva glas.

Last edited: 7 aug 2024