Mobiloperatörer, deals? vem är bäst?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Sweden2, 27 mar 2014.

1. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Hos 3 får du ju obegränsade samtalsminuter jämfört med Halebops 600 samtal, och även obegränsade SMS jämfört med Halebops 6000. Hos 3 så får du 5 GB surf i maxfart både i 3G och 4G nätet jämfört med Halebops 3 GB.

Detta är med deras 3Total 5 GB för 498kr/mån. Hade du velat ha 10 GB så hade det bara kostat 30 kr extra i månaden (3Total 10 GB).
    Med Z2 så får du även ett smartband.

Du hade nog fått lite rabatt om du inte hade sagt upp abonnemanget. Varför sa du upp abonnemanget?

Är nämligen allergisk mot Telias 3G nät :)

2. Axan

Axan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    580
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Jag varken ringer mer än 600 samtal och skriver 6000 sms. För att komma upp i dem antalen så får man ju sitta och skriva 24h :)

Det som gjorde att jag sa upp abb var att de inte kunde erbjuda mig något bra pris. Ändå fast jag sa att jag vill säga upp det så sa dem inte emot.
    Det kunde ge mig "Tre trogenkundrabatt" och då skulle jag få 3total 5GB för 275kr/mån, dock var jag tvungen att binda mig i 12mån och det vill jag inte.

Med 30kr extra, menar du då 498kr + 30kr? Det är på tok för dyrt för det jag använder.

Sist men inte minst, jag har kommit fram till att Tre täckning verkligen suger. Det räcker att jag går in i vissa varuhus så kan jag inte ringa, ett skämt.

3. Johanboyboy

Johanboyboy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Vad ingick där? Fick du någon mobil på köpet isåfall?

4. Axan

Axan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    580
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Nej ingen mobil bara abonnemang. Jag fick 3total med 5gb data, det var allt.

5. Johanboyboy

Johanboyboy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag ska nämligen deala med 3 imorgon. Hade 349kr i månaden abonnemanget, allt ingår 10gb surf.

Nu för en Samsung Galaxy s5 så får jag pröjsa 498kr för 5gb surf och 449 hos Comviq för 3gb surf, vilket räcker för mig.

Frågan är hur det går, snubben på andra sidan luren sa att det antagligen går att lösa :cool:

6. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Medans det räcker att gå in i ett betonghus med Telia så har man EDGE :)
    Ja, 3Total 10 GB kostar 528kr/månad :) Har du kollat i Tre tråden här på forumet? Det var ett par som fick ett bra erbjudande :)

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

Axan gillar detta.
  7. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag har ingen erfarenhet av Tre. Men hade Telia i 2år. Deras skryt om täckning är bullshit.

Som du säger, lite betong så har man ingen täckning. Ute på landet värdelöst med.

Hade aldrig täckning i min gamla lägenhet. Var så dålig att samtal inte ens kom fram ibland.

Gick över till Telenor. Fick full täckning i lägenheten. Var ute lång ut i skogen och hade helt plötligt täckning där jag aldrig trodde var möjligt.

Så det Telia man minns är borta och att dom håller på med mutor och stödjer diktaturer gör det inte bättre.

Skickat från min Sony Z1 via Tapatalk

Sweden2 gillar detta.
  8. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Håller med dig helt! Måste vara för att 3 har sitt 3G på 900 bandet som gör att jag har full täckning i betongskolan där alla med Telia har EDGE :)

Sen måste väl deras reklam om att 50 % av folket säger att Telia har "bäst" täckning vara bs med, har svårt att tro att Just 50 % tycker det, vilken undersökning hänvisar de till?

9. linusv

linusv Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Har själv kört telenor väldigt länge och tycker det är klockrent! Vid sedan har jag ett tele2 abonnemang och täckning samt framförallt hastighet i deras nät är märkbart sämre.
    I båda fallen rör det sig om 3G.

10. Sweden2

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Precis, Telia och Tele2 delar ju 3G så upplevelsen mellan Telia och Tele2s 3G borde vara likadan :)

11. linusv

linusv Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Det lustigaste var när jag en gång körde mellan Göteborg och Skövde, en personen satt i bilen och ville köra spotify från sin telefon med Telia. Det gick inte.
    Telenor fungerade fint hela vägen. Dock kan jag inte vara helt objektiv då jag som sagt själv aldrig testat Telia.

12. zyzz

zyzz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

13. Cassius

Cassius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nog för att det bara bor ca 1 miljon svenskar i Norrland. Men bor man där finns det bara en operatör som kan förmå någon form av täckning över huvud taget! Och det är Telia.

Så lugna er med pajkastningen ;) Klart det finns andra operatörer i storstäder som kanske har bättre täckning, dom prioriterar ju att få maximalt med kunder på minimal yta! Den enda operatör som "bryr" sig om "alla" svenskar är Telia, vilket betyder att dom får lägga stora pengar för att kunna bistå endast ett fåtal kunder också.

Men vad vet jag? Ni kanske tycker motionen som var upp för röstning i Miljöpartiets riksmöte för ett par år sen är en av de "ljusate" idéer dom kommit med? "Slopa allt flyg norr om Gävle och höj sedan bränsleskatten", kombinera det med att dom inte vill satsa på järnvägen norr om Sundsvall så gör du i stora drag drygt halva Sverige (inte befolkningen, utan ytan) mer eller mindre helt isolerat. :) Bra tänkt där Miljöpartiet! ;)

14. zosma

zosma Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1

Tja, jag vet inte jobbar på Varbergs fästning, i mitt kontor så har jag 1 meter tjocka stenväggar, och får hur bra 4g täckning som helst med Telia. körde bredbandskollen, fick 20 Mbit ner och 7 Mbit upp. Har inte haft nåt problem här. Men vet att tre fungerar väldigt dåligt här inne.

15. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    inlägg flyttade till nytt ämne.

16. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 012
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du kan väl också säga Tele2 då Telia och Tele2 delar 3G. Eller menar du 2G täckning?

17. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Bryr sig om sig om alla svenskar är väl inte rätt uttryckt. Telia är operatören som funnits längst på marknaden och har erbjudit mobila tjänster längst. De är operatören med staten i ryggen som har ställt krav och som har investerat mycket. När de var tio år hade de nog inte i närheten lika stor samtalstäckning som de har idag.

Faktum är att de endast har bäst 2G-täckning. Deras 3G-täckning är inte speciellt mycket bättre än någon annan operatörs, inte deras 4G-täckning heller.

Skickat från min iPhone 5s.

Last edited: 3 apr 2014
  18. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Utan några direkt vetenskapliga bevis så tycker inte jag att det riktigt stämmer idag.

Hade Telenor för 10-12 år sedan & var förhållandevis nöjd med det här nere runt Göteborg men när jag åkte upp till mina gamla hemtrakter (Ö-vik) så höll jag på att bli vansinnig på den urusla täckningen så fort jag hamnade lite utanför städerna, bytte därför till Telia som fungerade mycket bättre där uppe.

För några år sedan så började jag få problem med 3G med Telia här i Gbg, datatrafiken fungerade ofta inte & en helg i centrum så var det hopplöst. Ringde Telia, överbelastning sa dom men du kanske är intresserad av 4G? Känns som att dom inte brydde sig om 3G utan lade allt krut på 4G.

Strax efter det så bytte jag mobil samt operatör till Telenor igen, jäklar vilken skillnad! Mycket bättre.

Förra sommaren så åkte jag motorcykel härifrån Gbg & upp igenom Norrlands inland upp till Kiruna, suverän täckning hela vägen utom vid ett tillfälle vid Luleälven en bra bit i från civilisationen där det var dött.

Är med andra ord mycket nöjd med Telenor idag men detta är ju självfallet ingen vetenskaplig test jag gjort utan mer en reflektion över att täckningen under två veckors tid genom Sverige upp till Kiruna var så fantastiskt bra!

Edit: Kostnadsmässigt & dealer har jag dock inget grepp om.

Note 3 via Tapatalk

Last edited: 3 apr 2014
  19. Lassehbg

Lassehbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    telia

Min bror har telia mitt i helsingborgs stad, hade samsung galaxy s2 röstsamtal blev sämre och han kunde inte prata i mobilen i sin lägenhet.
    Köpte nyaste iphone istället och blev samma sak där
    Till saken hör att det förr var bättre täckning med röst samtal men ur uselt nu

20. Dakar

Dakar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Sitter själv och har samma funderingar som ts. Sitter nu på ett Maxi abb från tele2 där bindningstiden löper ut. Jag behöver egentligen inte 10gb surf utan skulle klara mig på ca 3gb i månaden. Jag har varit relativt nöjd med tele2's 3g/4g täckning där jag rör mig (Östersund och norrut, dock så har telia bättre täckning 2g)men uppskattar att tele2 har 2g när man är ute i ruffen.

Tyvärr har tele2 inget prisvärt abbonemang + telefon med runt 3-5 gb surf.
    Jag funderar på att byta till halebop rubbet med 3gb surf och lg g2 för 339:-

Hade jag inte kännt behovet av att även ha 2g täckning så hade jag nog valt 3 som har bra deal på 3total 5gb surf och lg g2 för 299:-