Mobiloperatörer och internetdelning

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av chyoli, 15 apr 2011.

  1. chyoli

    chyoli Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Android är nytt för mig. Jag har en Android-telefon, men ännu inget internetabonnemang för nämnda telefon. Min tanke är att kunna använda min Android-telefon även för internetdelning till min bärbara dator och då gäller det att välja rätt mobiloperatör från början. Nu har jag några frågor till er som kan det här med internetdelning och jag hoppas ni är vänligt sinnade och vill hjälpa en nybörjare :).

    Enligt andra användare så verkar PdaNet och EasyTether vara bra program som fungerar utmärkt för internetdelning, men fungerar dessa program hos alla mobiloperatörer? Pga av månadskostnaden så är Universal Telecom mitt förstahandsval och när jag mejlade och frågade dem om deras internetabonnemang för mobilen klarar internetdelning fick jag först följande svar:

    "Det som du beskriver kallas internetdelning. Det stödjer vi inte. Problemet är att APNet är låst och ändrar man den försvinner Internetdelningsmenyn. Det är alltså en begränsning i telefonen."

    Eftersom jag inte nämnt ett ord om vilken telefon jag har, och dessutom vet att många andra använder internetdelning hos andra mobiloperatörer, tyckte jag det verkade fel av Universal Telecom att skylla på "begräsningar i telefonen" så jag mejlade tillbaka om det och fick då följande svar:

    "Hur det är hos andra operatörer kan jag inte svara på. Men låt oss säga att du har en Iphone. Då lägger in vårt APN som är statiskt så problemet är att APNet är låst och ändrar man den försvinner Internetdelningsmenyn."

    Mina frågor till er Swedroid-medlemmar som kan det här med internetdelning är…

    1. Kommer internetdelning att fungera hos Universal Telecom om jag väljer deras internetabonnemang för mobilen och sedan laddar ner PdaNet eller EasyTether?
    2. Vilka egna erfarenheter har ni av internetdelning? Och hos vilka mobiloperatörer fungerar det med internetdelning och hos vilka fungerar det inte?

    Tack för er hjälp :).
     
  2. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Hej

    Kundtjänsten har ingen koll! Det funkar hos alla operatörer. De kan i praktiken inte ens skilja på om du surfar på datorn via mobilen eller direkt i mobilen. Du kan med andra ord välja vilken operatör du vill.

    I android 2.2 och framåt finns redan inbyggd funktionalitet för att dela ut internetanslutningen. Annars har jag goda erfarenheter av Wireless tether for root users.
     
  3. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Som Husknuten säger så här kundtjänsten ingen koll.

    Du surfar med samma APN när du internetdelar.

    Tex om jag kör internerdelning på min telefon med tele2 så använder jag samma APN som när jag surfar direkt i telefonen.
     
  4. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har använt wifi hotspot, dvs man kopplar upp datorn trådlöst med wifi mot telefonen (öppet eller wpa psk). Den enda nackdelen är att det drar batteri som satan, annars mkt smidigt. Usb-tether rekommenderas pga detta...
     
  5. jimmyfogelqvist

    jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2011
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    328
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Jag använder själv Universal Telecom, deras Mobil18 och surfpaketet för 57kr/månad. Fördelen är att det är obegränsad datamängd som ingår, och då menas verkligen obegränsad, istället för hos andra där hastigheten stryps eller man får betala för det man förbrukar över gränsen. De tillåter också att ringa via nätet, till exempel via Skype. Nackdelen är väl hastigheten, 1Mbit/s, men det får duga antar jag. Dessutom är detta abonnemang väldigt nytt och enligt kundtjänst är det inte alls omöjligt att de börjar med surfpaket som har högre hastighet.
     
  6. wikings1

    wikings1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Jag kör med universal telecom jag med funkar hur bra som helst

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  7. Xerfas

    Xerfas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold2
    Telefon 2:
    Apple iPhone 8+ 256GB
    Platta:
    Apple iPad Pro 256GB
    Det att internetdelning försvinner ur menyn gäller iPhone och inte Android. Ändrar man apn från services.telenor.se till internet.telenor.se så händer det ofta att vissa nätverskmenyer försvinner ur första listan i Inställningar. Dvs detta ska inte drabba dig.