Mobilpriskollen

Diskussion i 'Applikationer' startad av dacwe, 12 september 2012.

1. dacwe

dacwe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej alla androidälskare!

Jag och en kompis fick för ungefär två år sedan en idé att göra en app som i detalj jämför abonnemang genom att analysera ring-, medelande och surfvanor på androidmobiler. Första varianten kom för ungefär ett år sen, men tyvärr hade vi (perfektionister som vi är) ganska höga ambitioner så vi gjorde den aldrig "publik" på market/play. För en vecka sedan dök en liknande app upp, "Comparific", vilket gav oss lite ny motivation att knyta ihop säcken (då vi tyckte att vår gamla beta var bättre än deras 1.0).

Till exempel säger Comparific (och compare40 också för den delen) endast vilket abonnemang man borde ha och redovisar inte hur de har kommit fram till det. (Lite shady då bägge har som affärside att sälja abonnemang åt operatörerna.) I vår app simulerar vi alla abonnemang och visar upp hur mycket varje post faktiskt kostade. Dessutom har vi ett unikt interaktivt diagram där man kan utforska var utgifterna ligger.

Features:
    * Full simulering av alla abonnemang
    * Jämförelse av abonnemang och kontantkort
    * stöd för alla vanliga tilläggstjänster, basplaner för kontantkort med mera
    * Mätning av faktiskt förbrukad datatrafik
    * Datahastighetanalys

Vi tar tacksamt emot feedback så att vi kan göra appen ännu bättre.

Länk till appen play: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.mobilpriskollen.android

-- David & Andreas

Davil, antonholmstedt, stefan1 och 1 annan gillar detta.
  2. mikaelgo

mikaelgo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Sjukt snygg app!!!!

Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Den är snygg men långsam första gången man switchar mellan tabbarna. Inga stora problem egentligen. Överlag bra.

Mycket bra att kontantkort är med också.

När jag klickar i cirkeldiagrammet på en av tårtbitarna så växer tårtbiten och tar upp hela cirkeln. Väldigt snyggt. Det är dock inte helt självklart att man trycker på Back-knappen för att backa eftersom det normalt betyder backa till föregående aktivitet och liknande. Första gången så startade jag om appen för att komma till första diagrammet :)
    Hur man ska göra det mer intuitivt vet jag tyvärr inte. Kanske att man kan klicka på breadcrumben längst upp så kommer man till det man klickar på.

Jag har idag Snackis med 1 GB datatrafik vilket inkl. samtal kostar ca 100 kr/månad. Jag ringer i princip ingenting så den passar mig bra. Det viktiga är surfen.
    När jag gör kontrollen så förslår appen att jag ska byta till Telenor Kontant Enkelt (200 kr) vilket gör att jag ska spara 32 kr. Jag dock inte se hur det kan bli så då datatrafiken kostar 9 kr/dag, dvs. ca 270 kr/månad.
    När jag byter till det abonnemanget med inställningen att jag förbrukar 1 GB/månad så påstår den att surfen är 33.3 MB/dag till ett pris av 2.09 kr.
    Enligt prislistan så kostar det ju 9 kr:
    http://www.telenor.se/privat/mobil-telefoni/kontantkort/enkel.html

Har jag missat något i hur det abonnemanget fungerar eller är det fel i appen?

Last edited: 13 september 2012
  4. dacwe

dacwe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej, och tack för grym feed back!!

Breadcrumbgrejen lägger vi in direkt (fast det blir som att trycka bakåt en gång)! Tycker det låter smart (och enkelt att implementera ;)) kommer i > 1.1.4! Att den är seg på att swappa mellan tabbarna första gången ska vi titta närmare på!

Abonnemangsinformationen är lite av en färskvara då operatörerna byter ut sina abonnemang med jämna mellanrum. Detta blir ett problem för oss som analyserar så stort antal abonnemang och tillval. (Eller, ja, det är ett problem för alla sådana här appar, men det syns inte i appar som inte redovisar uträkningarna.)

Att uppdatera abonnemangen (och fixa ett verktyg som scannar operatörernas hemsidor efter ändringar) är överst på vår todo för tillfället. Testa igen om en vecka så bör analysen vara fixade.

Tack igen!

5. Scheele

Scheele Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra jobbat!

Jag och min kompis Martin står bakom Comparific. Det är alltid en svår fråga att veta när man ska släppa för man vill ju så klart att allt ska vara perfekt från början.

Den största skillnaden mellan Comparific och er app är som jag ser det att ni valt att även ta med kontantkort. Vi funderade mycket över den frågan. I slutändan valde vi att inte ta med kontantkort då de flesta erbjuder bonusar beroende på hur man laddar sitt kort.

Ett exempel är att många av de kontantkort som erbjuder "gratis" surf kräver att man ganska ofta laddar sitt kontantkort med ett högt belopp och annars blir det ganska dyrt. Slutkostnaden beror alltså på hur ofta man laddar sitt kort, vilket är svårt att ta med i beräkningen.

Hur tänkt har ni tänkt kring det?

6. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Kommer den att ränka med tillval som tex surf för telenor? jag ringer kanske för 50 kr per månad, men surfar desto mer och har därför enkel samt deras surftillägg för 69 kr. Ska ladda ner appen och testa.

7. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Testade appen, har telenor enkelt och jag ringer som sagt för rätt lite pengar och surfar desto mer och tyvärr kunde jag inte lägga till det faktum att jag har surf tillägget på mitt abbonemang så appen tror att jag ringer och surfar för 450 kr (9 kr per dag = 300 kr) per månad när det snarare är mellan 100-150 kr. annars funkade appen bra i och med att den tar fram förslag där surftillägg syns. Klarar den även av att identifiera sms paket (tex tre pott med sms flat, 3000 sms för 100 kr) så skulle jag i det närmaste säga att appen är funktionsmässigt komplett. Möjligen kanske ni kunde dela up tårtbiten "telefoni" i "samtal" och "sms". Mycket bra app, den behåller jag :). Går det att göra något liknande på webben, typ mata in ditt telefon nr eller måste appen ha tillgång till telefonen och läsa av loggen?

aioobe gillar detta.
  8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alla abonnemang finns inte. Exempelvis 3Fastpris Sverige (det som finns nu för 349-399kr/månad, 3Total (för 349kr/månad), 3Trygg Total och några till :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

aioobe gillar detta.
  9. jimmyfogelqvist

jimmyfogelqvist Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    336
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22 Ultra
    Info:
    Ganska bra telefon.
    Platta:
    iPad Air2
    Comviqs nya fastpris bör läggas till också. Fast det där med att det är tidsbegränsat kanske inte passar in i er tanke om vilka abonnemang appen ska inkludera?

Hälsningar/Regards

Jimmy

aioobe gillar detta.
  10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Man borde iaf kunna välja det som sitt abonnemang för att få en bättre jämförelse, kanske betalar man onödigt mycket även fast man har ett billigt fastprisabonnemang :)

11. aioobe

aioobe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Detta kommer du kunna göra inom en snar framtid. :-)

Yes. De flesta tillval hanteras. De som inte hanteras i dagsläget kommer förmodligen hanteras inom en snar framtid. (Bortsett från lite obskyrare varianter som reducerat pris för utlandssamtal / utlandssurf.)

För att göra en så detaljerad analys som vi gör behöver man loggen från telefonen. I teorin skulle tex Telenor kunna göra en liknande funktion på deras hemsida för Telenor-kunder då operatören har all nödvändig information. (Men deras hemsida skulle i så fall troligtvis bara lista Telenor-abonnemang ;-)

Stennan gillar detta.
  12. aioobe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det kommer, det kommer! :-)

Cupcakes gillar detta.
  13. aioobe

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Precis så resonerar vi också. Därför kommer vi inte heller ta bort abonnemangsdefinitioner när operatörerna byter ut sina abonnemang. (Man får så vitt jag vet alltid förlänga befintliga abonnemang.) Däremot kanske vi kommer dölja dom i abonnemangslistan då man inte kan byta till dom.

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.355
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad trevligt!

Det är nog bra om ni inte tar med äldre abonnemang i jämförelsen man kommer till, men de bör ju definitivt finnas i listan där man väljer sitt abonnemang :)

15. cribbe8

cribbe8 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tele2 maxi finns inte med som förval. Abonnemanget finns förvisso inte längre, men det finns nog en hel del där ute som sitter på ett.
    Abonnemanget liknar deras nuvarande volym limited edition men har 10gb surf som ingår.
    Annars är det ett jäkligt bra jobb ni gör, keep it up.

16. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

En liten detalj är att appen inte fungerar på min Samsung Galaxy tab 10.1. Är tydligen inte kompatibel med enheten. :-)

Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean

17. dacwe

dacwe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

@e7andy: Tabbarna borde gå snabbare att switcha mellan nu.. och att klicka utanför diagrammet går tillbaka. :) Tack igen för infon!

@Bjarne: I version 1.2.1 (håller på att releasas) borde tablets utan "telefonmöjligheter" fungera!

@cribbe8: menar du maxi surf: http://www.tele2.se/foretag/dokument/prislista_maxi_surf.pdf ?

18. cribbe8

cribbe8 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nej, det är ett företagsabonnemang, detta är ett privat.

Tele2 hade en drive i januari/februari med tele2 maxi som det hette då.
    345:- /mån
    Obegränsat med samtal/sms/mms (säkert 3000 av varje)
    10gb surf

Last edited: 30 september 2012
  19. dacwe

dacwe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Last edited: 2 oktober 2012
  20. dacwe

dacwe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Uppdateringar i 1.3.1:

* Ordning på flikarna bytt
    * Byt operatör för ett telefonnummer (long klick på en post)
    * Filtrering på olika typer av prisplaner (tex studenterbjudanden och företagsabonnemang)
    * Billigaste prisplanen speciellt markerad
    * Kommer ihåg vilken flik som sist visades
    * Feedbackknapp om operatör, prisplan eller tillval ej finns
    * Bättre felhantering och progressbar
    * 1GB surfvolym som standard
    * Dataöverföringar om 0 MB visas ej i historiken
    * Snyggere hjälptexter