Mobilsurfkostnader (med bl.a Tele2)

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av TLink, 29 apr 2010.

1. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan

Jag sitter och funderar på att köpa ett surftillägg till mitt Snackis-Abb hos Tele2. Nu vet jag dock inte vad jag behöver men vet däremot att jag behöver eran hjälp :)

Det jag undrar över lite är hur mycket man kan tänka sig behöva vid normal användning. Hemma använder jag Wifi och stänger helt ner GSM/3G.

Hur mycket använder ni ungefär?

Tackar på förhand.
    //Tobbe

2. Yoojimbo

Yoojimbo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Använder den precis som du. Wifi hemma och på skolan. 3G överallt annars.
    Kollar inge youtubefilmer och sånt. Och appsen tankar jag alltid på wifi.
    Då räckte allt smallpaketet för mig. :)

3. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Smallpaketet hos Tele2 känns ändå rätt tunt men det kanske räcker för basic use iofs :)

4. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingen mer som kan dela med sig om hur deras surf ser ut ?

5. HeNcE

HeNcE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har snart årskort hos telia, 499:- per år och 5000 gratis sms per månad. Sen 499:- per år för 500 mb surf/månad.

Det jag oroar mig för är om det räcker med 500 mb, men när jag är hemma kommer jag använda wifi

6. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag har small jag med, men då finns nästan alltid WiFi överallt där jag är. Det är inte många gånger jag använder mig av så värst datakrävande saker via 3G.

7. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Lyxigt.. här finns det mycket wifi med men alla är låsta tyvärr. Inte stött på ett enda öppet man kan snylta på :(

8. Festan

Festan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Hejsan.
    Beställde en HTC Desire från komplett i torsdags och lär få den i dagarna. Detta blir min första mobiltelefon som man faktiskt kan leka med ordentligt, har en Nokia 6280 just nu men det enda jag "surfar" med på den är typ svt text och kolla när min buss går från jobbet.

Över till anledningen till att jag skriver. Jag ska välja ett abonnemang till min nya Desire och funderar över vad jag ska välja.

Är inne på Tele 2 snackis (19 kr i månaden) med surfpaketet small (29 kr i månaden för 200 MB) men jag undrar lite om hur långt 200 MB egentligen räcker.

Min planerade surfvana lär väl innefatta viss surfande via 3g, inte allt för mycket. Kolla mail, facebook, slösurfa ibland på bussen osv. Har tillgång till wlan hemma och hos dom flesta kompisar. Har inte wlan på jobbet men där sitter jag framför en dator hela dagarna så det enda jag kommer använda mobilen till på jobbet är kolla mail ibland (gmail är blockat på jobbet men facebook är öppet :))

Har inga planer att streama vare sig ljud eller bild på mobilen om jag inte är uppkopplad till ett wlan, hittar man ett youtube-klipp kan man vänta lite, har inte spotify premium och Desiren har ju FM radio så det behöver man inte oroa sig för i datatrafiks synpunkt. Appar och spel kommer jag förmodligen nästan uteslutande att dra ner via wlan.

I min hjärna låter detta som att 200 MB ska räcka men jag kom och tänka på en annan sak. Den som skapade mig tänkte inte på att ett lokalsinne kan vara bra att ha så på den fronten har jag problem :))) så det kan hända att man då och då kommer använda sig av GPS/Google maps när man bestämt möte någonstan och behöver titta vart man är någonstans och vart man ska. Kan detta dra iväg på datatrafiken såpass mycket att man ska överväga något annat?

Kort och gott, med min planerade surfvana, tror ni 200 MB är tillräckligt?

Tack på förhand!
    /Peter

9. 1an

1an Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Gjorde nyss ett litet test:

Jag gick först in på facebook, sen in på 1 vän och sedan in och kollade på 1 fota ur min väns album.

Gick sedan in på dagens nyheters första sida och klickade mig därefter vidare och läste 1 artikel.

Till sist surfade jag in på swedroids startsida för att sedan klicka sig vidare till forum och till sist hitta den här tråden.

Det gick åt ca 2 MB och då har Opera inte laddat in många utav alla bilderna som finns på dom olika webbsidorna!

NOTERA! Jag använder Opera Mini!

Personligen använder jag långt över 200 MB, första månaden jag hade mobilen gick det åt över 500 MB. Tycker för övrigt att det är krångligt att koppla igång Wlan varje gång man ska in på internet.

10. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

29:- / mån är nog det billigaste surf-abbonemang som du kan hitta. Det otäcka med det abbonemanget är att det kostar 1.69 kr/MB för datatrafiken utöver 200 MB/mån. Det innebär att om du någon månad skulle råka tanka mer än 235 MB skulle du den månaden ha kommit billigare undan med deras surfpaket medium för 89:-/mån.

Deras medium-paket kan inte drabbas av några utökade kostnader, där stryps bara hastigheten till 64 kb/s då man går över 1 GB/mån.

Med tanke på det billiga priset kanske det ändå kan vara värt att prova small-paketet om du bara ser till att använda något program som ger dig god koll på hur mycket datatrafik du använt och dessutom ser till att du har en plan B för hur du sedan skall byta till ett abbonemang som passar dig bättre i fall det visar sig att 200 MB/mån inte räcker för dig.

m v h Henrik

11. mauswe

mauswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Telenor har ju obegränsad surf för 59kr i månaden.

12. softarn

softarn Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hittar inte detta erbjudande... vad jag kan se:

Priser SEK (inkl. moms)
    • Mobilsurf 1 Mbit/s 69,00 kr/mån
    • Mobilsurf 6 Mbit/s 149,00 kr/mån
    • Mobilsurf 10 Mbit/s 199,00 kr/mån

13. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mjo det kan vara smart.. man kan ju byta lite hur som helst mellan paketen tror jag hos Tele2 men är osäker. Att uppdatera facebook via Timescape kostade mig dock 1MB så man vet ju inte vad det kan göra i längden :P

Hur ser specen ut för det surfet? :)

14. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Kör man t.ex. Google Maps eller liknande så sticker megabyten iväg rätt snabbt också. Jag hade 3G watchdog ställd på 2 MB förut när jag hade mitt gamla Tango Mini-kort satt i (16 spänn per megabyte kostade data där) och det var läskigt hur fort den kom upp på orange när man nån gång använda Google Maps.

15. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Om du bara ska surfa typ fram och tillbaks från jobbet och inte planerar att kolla så mycket youtube så räcker tele2s smallpaket. Fördelen med det är att även om du överstiger 200mb så har du reducerat pris per mb (1,69 istället för 15 eller vad det är). Själv kör jag med mellanpaketet men funderar på att byta ner mig då jag kan köra wifi på jobbet och hemma. Ligger den här månaden på ca 40 mb datatrafik enligt mina sidor men då har jag installerat en del apps etc via 3g. Får se hur det ser ut i månadsskiftet :)

16. TLink

TLink Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fan vad alla har WI-FI överallt. Jag har det bara hemma, resten är dökört aka låst :D

17. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Mig veterligen går inte den tjänsten att beställa längre. På den tiden fick man 350 kb/s (eller kanske hette det 380 kb/s) för 59:- / mån.

Numera kostar deras billigaste obegränsade surf 69:-/mån, trist att det blivit dyrare men den goda nyheten är att de höjt hastigheten till 1 Mb/s.

Kanske hör jag till en lyckligt lottad skara som lyckades skaffa abbonemanget på den tid det kostade 59:-/mån. Då jag loggar in på mina sidor står det fortfarande att de skall dra 59:-/mån men då jag kör speedtest kommer jag upp i hastigheter långt över 380 kb/s så jag har nog 1 Mb/s-abbonemang. Om en vecka får jag se hur mycket de dragit från mitt kontantkort.

m v h Henrik

18. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag hade nog kunnat klara mig helt utan surfpaket iom att jag har så bra tillgång till wifi... men jag hatar att känna mig låst till det och vill kunna koppla upp mig när jag vill. Är mest av en princip sak då jag verkligen tvingar mig själv till att utnyttja mobilsurfen så mycket det går. :-P

19. Cirap

Cirap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

jag kommer inte upp till mina 500MB på en månad. surfar då ganska mycket på jobbet (via EDGE - taskig 3G täckning)

20. ihsahk

ihsahk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2,Telia
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2,Telia
    Telefon:
    LG G2
    Telefon 2:
    LG Optimus G
    Jag använder min till i princip samma saker och det räcker bra med 200 MB. Ibland saknar man fri surf när man vill kolla youtube eller köra tethering med laptopen där man inte har WIFI, typ på landet, men annars är det fint :) Funderar dock på att skaffa något större surfpaket... priserna går ju ner.