Mobilt bredband + adapter till mobil

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Indigestive, 29 jan 2016.

  1. Indigestive

    Indigestive Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! Det här blir mitt första inlägg på det här forumet.

    Jag kom precis att tänka på en sak:
    Skulle det inte kunna vara möjligt att ha en vanlig mobilt bredband-dongel (som ett USB minne) och adapter så man kan koppla in den i mobilen för att få mer och billigare surf? Skulle det kunna vara möjligt? Jag antar att om det ens är möjligt så skulle mobilen behöva vara rootad?

    http://www.tele2.se/mobilt-bredband/modem-huawei-e3372
    Det vore ju najs att kunna ha 50GB mobilt bredband för 269kr/mån till mobilen..

    Jag kan ingenting om programmering öht, det här var bara en spontan idé. Det vore kul att höra vad mer kunniga personer inom området säger.
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Idén är intressant dock känns det som en omväg när du kan du köpa till den surfen för 249 kr/mån till ditt telefonabonnemang så du behöver inte ett extra abonnemang och greja med en dongle. Eller välja 100 GB för 399 kr.

    Jag har själv Tele2 och 20 GB och ändrar hur mycket data jag vill ha utifrån min aktuella förbrukning. Brukar öka på sommaren för då är jag i sommarstugan och bränner mer data. Övrig tid så minskar jag till en lägre nivå för att spara lite pengar.

    Edit:
    Jag sökte runt lite på vad som går att göra och enligt det jag hittade så är det ganska omständligt och inte helt lätt. Enklare är att skaffa sig en separat liten 4G-router och koppla sig mot den.

    Sen undrar jag hur mycket surf behöver man egentligen när man är borta från sitt fasta wifi och alla andra wifi som man har tillgång till?
     
    Last edited: 29 jan 2016
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    e7andy och jnsson gillar detta.
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det som möjligen vore mer intressant är ju om man kunde ha dubbla SIM i mobilen och använda det ena för SMS/samtal och det andra för mobil data. Då skulle man kunna ha abonnemang från den operatör som has bäst villkor för samtal och SMS och sen ett surf-abonnemang från nån annan operatör.

    Men när jag kollade på det hela för några år sen så var mobila bredband dyrare per MB än vad mobilsurf var. Möjligen har priserna ändrats lite men det som e7andy skriver indikerar ju att det faktiskt är så fortfarande.

    Det jag saknar från de flesta operatörer är att få välja om man vill ha hög trafikmängd eller hög hastighet.

    Om det t.ex. fanns 1 Mbit/s och 50 GB eller 7 Mbit/s och 10 GB till samma pris så skulle i alla fall jag utan tvekan välja 1 Mbit/s och 50 GB.
     
    bernard gillar detta.
  5. Indigestive

    Indigestive Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack!
    Jag inser nu att jag ställt frågan utan att kolla priserna. Jag var fortfarande i tron om att det var billigare med mobilt bredband. Tänk så mycket en googlesökning kan göra (facepalm)...
     
    bernard gillar detta.