Mobilt bredband en ren onödighet ?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Radioman, 8 sept 2012.

  1. Radioman

    Radioman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Rena mobila bredband med begränsningar är väll en onödighet igentligen då flera mobilabb ändå har data via 2/3/4G som kan användas till datorer via "internetdelning" direkt från mobilen via kabel eller WiFi eller att man sätter in SIM-kortet direkt i modemet om man vill krångla till det..
    Många som säkert sitter på båda dera fullt i onödan...
    Kör datatrafiken som ändå ingår i mobil abbet på datorn ist för sitta med dubbel kostnad, Folk går på Joors bluff att få 2GB "fri surf med reklam" för en engångskostnad på 499kr när man kan slippa det genom att att använda datasurfen via mobilabbet ist via internetdelning från mobilen då alla nya mobiler har internetdelning idagsläget via WiFi...

    Vill man vara smart fullt ut är ett Telenor mobilabb med fri surf upp till 16mbit/s upp till 100GB i full fart bla det bästa, detta kostar max 249 kr/mån och då kan du även ringa upp dessa 249kr varje månad sedan att det även ingår 3000st SMS är ju en ren bonus :-)
     
    Last edited: 8 sept 2012
  2. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Instämmer! Så skall man göra.
     
  3. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Lycka till med att få ut någon hastighet ens i närheten av deras "16Mbit"....;)
     
  4. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid

    Jag förstår hur du tänker, men kolla detta exempel:

    En familj på 3-4 personer:
    Då måste plötsligt alla ha abbonemanget för 249 i månaden för att kunna surfa.. Eller ska tex pappan lämna telefonen hemma varje dag han åker till jobbet?
    249x4 = 996
    Där rök en tusenlapp för internet, när man kan få mobilt internet för cirka 150-300 beroende på operatör och hastighet.


    Så ditt exempel är bra, men ha ^^ det i åtanke
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Om man surfar genom telefonen så drar det rätt mycket batteri. Inget problem om man sitter vid ett eluttag men är man ute på stan eller i skogen så kan det vara tryggare att veta att man har telefonens batteri kvar till samtal även när man surfat slut på batteriet i surfplattan. Så där kan det finnas en fördel med separata abonnemang.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att man ofta kan få ut högre hastighet genom en mobilt bredbands dongel bör du också tänka på. De flesta mobilerna klarar idag upp till 21Mbit/s (säljs som 16Mbit) och de flesta donglarna som säljs idag klarar upp till 42Mbit/s (säljs som 32), många klarar dessutom 4G.

    Att det dessutom är smidigare att surfa via en dongel än mobilen är också lite sant, speciellt eftersom man slipper ha mobilen i en sladd släpandes (om man inte vill att batteriet ska dö) eller att man ska ha en mobil vars batteri tar slut.

    Är du dessutom fler än en person så kan du ju sätta en dongel i en router, och det finns inget krav på att alla ska ha ett visst abonnemang, utan alla kan surfa på ett och samma - ekonomiskt!
     
  7. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Som x10_minipro skrev, finns familjer som använder en dongel och sen delar ut den via Wi-Fi hemma. Hur bra det är, är en annan grej... ;)

    Men om man bor själv är det ju inga problem.
     
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Sen brukar iaf för mig wifidelningen dö när jag pratar i telefon :)
     
  9. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag har både mobilt bredband från Tele2, mobilt bredband från Joors, och ett mobilabbonemang med surf.

    Dock har jag inget fast bredband, så Tele2:s mobila bredband använder jag till min stationära dator hemma.
    Joors använder jag till min surfplatta, men precis som du säger så skulle jag ju kunna använda mobilens internetdelning till surfplattan. Dock så skulle jag få snåla då, för mobilabbonemangets 2 GB räcker inte ens till mobilen...

    Telenors abb med 100 GB verkar ju nice, men tyvärr är det bara Telia/Tele2 som har täckning där jag bor.
     
    Last edited: 8 sept 2012
  10. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    har själv Telenor 249kr/mån upp till 16mbit. Får ut 8-13Mbit runt om där jag bor i Eskilstuna......i snitt oavsett vart och när jag testar. Så inte så jäkla långt ifrån teoretisk maxhastighet om du frågar mig. Är nöjd som en fisk i vattnet :)
     
  11. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Då är du att gratulera!

    Jag har deras 10Mbit-abbonnemang, & får utomhus ut ca 3Mbit som mest. Oftast betydligt lägre, dock. Inomhus kommer man aldrig över ca 2Mbit. Jag har ta mig %&½£$ testat på 50 olika platser i Skaraborg, & 25 i Småland - samma skitresultat överallt....

    Trodde till en början att det var min telefon som var skrotfärdig, men när jag testade simkortet i tantens nalle blev det samma anusdoftande siffror. Efter att sedan ha testat ett 10Mbit 3-simkort i min burk, & fått ca 7,5Mbit där jag fick 2,5 med mitt eget, förstod jag vad Felesnors nät är värt...

    :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
     
  12. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Jag bor långt ut åt helvete och får ut mellan 3-10 mbit/s för det mesta. Ibland händer det att jag är uppe på 12 och nere på 1. I somras drog jag över 100 GB/mån. Det var kul.

    @Jan-Bertil - om du inte kommer över 2 mbit/s nånstans så är det nog fel på dina inställningar alt. något på ditt abonnemang.

    @Radioman - vad är det som är bluff med Joors 2 GB/mån?
    Tycker det är lite tröttsamt att det alltid ska talas om bluff och lurendrejeri när internetuppkopplingar kommer på tal. En sak om det kanske inte är ett häpnadsväckande erbjudande. Men bluff är det väl knappast?
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bluffen skulle väl vara att det är reklam, fast å andra sidan så är det ett bra pris med 2GB surf och som reklamfinansieras. Jag tycker att det är ett bra 'erbjudande'.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Själv så har jag Telenor 4g på dongel när jag är ute och reser och kommer upp i hastigheter runt 40-70mb/s ner och 40-50mb/s upp. Dock mestadels när jag reser mellan Trollhättan Göteborg Stockholm och Umeå 249:-.
    Sen har jag Telenors portabla hemmalösning hemma med 4g som wifi som kostar 249:- mån och där ligger jag runt 40ner 35upp.
    Mycket billigare än att använda en massa hotspots på olika ställen som kostar typ 49:-Tim!! Och sjukt mycket snabbare med.
     
  15. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Tro mig - alla inställningar är genomgångna med Telenor-tomtarnas "kundtjänst/tekniker". Olika apn:er, proxy/no proxy, osv osv. Dessutom får jag aldrig under 16Mbit i wifinätverket hemma, så det är nog inte i telefonen felet ligger. ½§%&£$½§%&£$½§%:mad:
     
  16. Droid-Nisse

    Droid-Nisse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kör varken med port eller proxy och använd internet.telenor.se istället.
     
  17. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Som jag skrev, har jag prövat alla varianter, inkl ditt förslag. Tack iaf.....:)
     
  18. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Fattar inte varför man ens kör med MBB om man har möjlighet att få bredband på andra sätt. Visst om man bara slösurfar och tycker om att resa mycket eller har betalningsanmärkningar så man inte kan få annat än MBB.
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Smidigt, är du ensam så fungerar 4G riktigt bra (om du har rätt förutsättningar) oftast får man ju över 20Mbit/s vilket räcker för de flesta. Ofta är det även billigare också. Dagens 4G är inga problem att spela med, jag har en pingtid på 15-20ms, min peak var 57ms. Jag får även ut runt 75Mbit, i jämförelse med min fiber jag har från BBB där jag får ut runt 60Mbit.

    Nu har jag endast MBB som komplement, men det finns faktiskt många bra anledningar till att man kan ersätta fast bredband med mobilt!

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  20. acr

    acr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    503
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Ja, okej. 4G skulle jag kunna överväga eftersom pingtiderna är så mycket bättre än fast bredband. Å andra sidan gissar jag på att alla operatörer stryper torrent-trafik vilket också blir problem när man ska uppdatera spel som använder torrenttrafik för det.

    Jag tänkte mest på 3G eftersom ursprungliga inlägget handlade om att man skulle surfa med telefonen.