Mobilt Bredband Hemma- oönskad router

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Förnuftetsgunst, 26 nov 2023.

1. Förnuftetsgunst

Förnuftetsgunst Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tjoflöljt,

Letar abonnemang som ska förse ett ställe i obygden med fast "bredband". Telias nät är det som verkar fungera allra bäst platsen. Nu under Black Week så har Telia ett någorlunda bra pris på sin tjänst Mobil bredband Hemma. Först ser det ut som att det bara ska gå på 274 kronor i månaden, strax visar det sig att man också måste köpa en router för 2400 kronor. Routern går inte att välja bort vid beställning. Tyvärr är det ju sedan även 24 månaders bindningstid. Slår man ut priset för routern över de här 24 månaderna så ligger månadskostnaden på 374 kronor.

Jag har redan en egen router, dock enbart 4G, så skulle väl helst vilja köra vidare på den.. 5G finns på platsen, med enligt Telias täckningskarta lika bra täckning som 4G. Det är runt 8 km till masten som används idag. Finns en som ligger närmare åt ett annat håll.

Tror man att det skulle kunna funka att använda ångerrätten för att bli av med Telias påtvingade router? Blir ju då runt en hundralapp mindre i månaden liksom.

IT Fanatiker gillar detta.
  2. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 036
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Om du har Telia mobilabonnemang idag, lägg till en extra användare som du sedan har som datakort, fungerar utmärkt & jag har så för att få billigt mobilt bredband på flera adresser.

Kristy gillar detta.
  3. pedrosso

pedrosso Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9
    Telefon 2:
    samsung Galaxy 7
    Telefon 3:
    htc hero 7
    Platta:
    Lenovo Tab4 10.1
    Platta 2:
    chuwi hi10
    mm det kan inte bli så mycket billigare internet än så faktiskt , jag har turen att jag tog två surf simkort när telia lanserade obegränsat och dem har jag hållt hårt i fast dom höjer priserna på dem , fortfarande billigare än extra användare

bernard gillar detta.
  4. Förnuftetsgunst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, det hade ju kunnat vara ett sätt att få till det på, men det blir så hemskt dyrt. Jag behöver i stort sett ingen surf överhuvudtaget till mobilen, så kör på billigaste abonnemangen jag kan hitta, och summan av det och Mobilt bredband Hemma blir nån eller några hundralappar mindre än obegränsat mobilabb med en extra användare.

Finns ju möjligheten att det kanske går att sälja routern som de prackar på en med mobila bredbandet också. Men krånglet med det hade man ju gärna sluppit.

5. Förnuftetsgunst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vilket syftar du på nu? Mycket billigare internet än vad?

6. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 036
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.

Vad betalar du för ditt mobilabonnemang idag ?
    Och vad kostar ditt mobila bredband hemma ?

Kanske inte blir så mkt dyrare att byta till obegränsad datamängd i mobilen + 2 st extra användare som mobilt bredband än totalsumman du betalar idag ?

Utan bindningstid & eventuella rabatter så snackar vi 569 + 219 + 219 = 1007 kr / mån, visserligen kan du ju dra av kostnaden för ditt nuvarande mobilabonnemang samt mobila bredband för att se hur mkt det skiljer.

Då får du helt obegränsat i mobilen + på 2 st adresser.

7. Öland4ever

Öland4ever Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Personligen tycker jag att tillgången på 5G routrar avsedda för mobilt bredband är ganska dålig samt att priserna är tämligen höga jämfört med 4G routrar.
    Kör fortfarande med min gamla TP-Link Archer MR200 och den gör vad jag förväntar mig av den via Hallon (Tre).

8. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Möjligen garanterar inte telia bredband utan certifikad hårdvara. Men du kan välja deras Obegränsat som simkort på egen risk.

9. pedrosso

pedrosso Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia , halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9
    Telefon 2:
    samsung Galaxy 7
    Telefon 3:
    htc hero 7
    Platta:
    Lenovo Tab4 10.1
    Platta 2:
    chuwi hi10
    ja precis om du ska ha internet nånstans i nån stuga eller nåt ställe som inte finns möjligheter till fiber eller adsl åtminstone ,

10. Förnuftetsgunst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mobilabonnemanget ligger på runt 100 kr i månaden. Men hoppar emellanåt från operatör till operatör för att fånga ny-kund-erbjudanden. Så i snitt över ett år är det ju betydligt lägre än 100 kronor i månaden där.

Hemma körs fiber för 269 kr i månaden. Måste ha en pålitlig och snabb uppkoppling här, mobilt bredband duger inte.

På platsen som jag har funderat på det mobila bredbandet till så körs idag Fello 70GB för 215 kronor i månaden. Men jag får vara lite återhållsam med datatrafiken för att det ska räcka till med 70 GB. Hade behövt minst 120 GB egentligen, och obegränsad skulle ju vara nice, så man slipper tänka vad man förbrukar.

Vad gäller det mobila bredbandet så hade jag även här kunnat operatörhoppa med det, men Telias nät är klart överlägset på platsen!

Nuvarande månadskostnad blir i alla fall strax under 600 kronor totalt. Nån hundralapp till skulle jag väl kunna stå ut med att betala.

Nu missade jag ju chansen på Telias erbjudanden, kanske skulle ha kört på det.. dock kändes ändå den tvååriga bindningstiden rätt trist. Får se om det kommer något mer erbjudande nån gång.

11. Förnuftetsgunst

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, dyra är de helt klart. I mitt fall behövs även en router som kan vara utomhus, eller åtminstone som tål att temperaturen är precis som utomhus, och då sticker kostnaden iväg lite till. Vill gärna kunna koppla in större externa antenner också.

Idag kör jag Huawei B535. Den leverar vad gäller hastighet. Men är himla trist vad gäller konfigurationsmöjligheter, typ DHCP reserve. Annars hade det varit ett alternativ att köra den i bryggat läge men inte heller det går att göra. Där inte den här routern gjord varken för att ha utomhus eller vara i låga temperaturer, men den var så pass billig(begagnad, ett par hundralappar) att det inte gör så mycket om den råkar paja. Givet det då går att få tag på en ny router för en billig peng förstås...

Ptja, det var ju just det. För mobilt bredband hemma tillkom tillkom 2400 spänn för en router, det tog emot rejält. Att köra egen router gör jag annars gärna. Mobila nätet fungerar jättebra på platsen, så att behöva ha någon dyr certifierad hårdvara skulle verkligen inte vara nödvändigt.

Kopparnätet är nedlagt, så ADSL finns inte. Tror inte ens möjligheten fanns även innan det lades ner faktiskt.

Fiber kommer nog till platsen så småningom, dröjer nog ett antal år dock. Fiber finns relativt nära, någon mil bort. Men det är den sista lilla biten till den lilla byn med en handfull hus som inte har tillräckligt hög prioritet.