Fråga: Mobilt bredband istället för fast

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av Arn83, 13 mar 2025.

1. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Har idag fiber hos Telia med maxhastighet som tyvärr är begränsad till 100mbit.

Snart dags att förnya abonnemanget eller byta till något annat

Funderar på mobilt bredband som är halva priset och då med obegränsad surfmängd med teoretisk maxhastighet på 1000mbit

Vad tror ni? Ska jag fortsätta med Telia fiber där jag i och för sig aldrig använder fibern i vägguttagen utan alltid trådlöst Wifi eller ska jag byta till mobilt bredband?

Vilket system är det pålitligast? Händer lite då och då att jag får driftstörningar med Telia. Har även TV via Telia men deras absolut minsta paket för 49kr. Det ingår då alla SVT kanaler ( inkl Kunskapskanalen) samt TV4. Egentligen använder jag inte dessa tjänster utan enbart SVT Play. Så inte hela världen om Telia lägger ner så att tv:n inte skulle fungera även om jag ansluter digitalboxen till fiber. Smart tv:n kan jag ju ändå ansluta till WiFi och komma åt SVT Play

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det är i teorin tveklöst bäst leverans med fiber.
    Men vad kan dina driftstörningar bero på? Menar du att du inte har internet alls, eller att din uppkoppling är seg så du inte kan se på tv?

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle välja fiber alla dagar i veckan. Borde vara mycket stabilare än mobilt bredband som är en delad resurs.

bertone_x19 gillar detta.
  4. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Avbrotten är väl egentligen att det ibland kan ha en halv minut innan en webbsökning eller annan aktivitet på internet responderar.

Hastigheten när jag mäter på Bredbandskollen är alltid bra intervallet 50 till 100 MB när jag surfar trådlös men ibland kan svarstiden vara extremt lång.

Ungefär 3-4 gånger på ett år kan det hända att jag behöver starta om routern för att internet överlag strular

5. wmb

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Vad har du för router? Låter lite som en risk att det inte är fiber som bråkar utan något i din utrusning

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @Arn83@Arn83 Generellt fungerar fiber bättre än mobilt bredband - med det sagt betyder det inte att mobilt bredband är sämre i ditt fall. Tre och Telenor har väl så att du kan testa deras mobila bredband 30 dagar, Telia bör väl ha något liknande också. Telenor och Telia har bindningstid på sina produkter, Tre har det inte. Vad är det du gör som gör att du behöver högre hastighet än 100Mbps?

Men precis som @wmb@wmb är inne på låter det som att krånglet kan vara något med din router snarare än fel på fibern. Samt upplever du detta på alla enheter eller bara datorn eller liknande?

7. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Jag har Telias egen router Sagecom fast. Den har några år på nacken men mjukvaran uppdateras ständigt till den senaste. Kan hända från alla enheter att uppkopplingen ibland inte fungerar.

8. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245
    Telefon:
    Team Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Team Pixel
    Efter att ha behövt köra mobilt bredband (tog Halebop 7 dagars fri surf 149 kr, de laddade 5 TB) en vecka när fibern gick ner kan jag bara instämma med tidigare talare att välja fibern om man inte bor rätt enkilt där konkurrensen om nätet inte är så påtagligt. Även investera i en modern router löser en hel del proppar i systemet. Men beror också såklart på vad man är beredd att betala, sitter man på stadsnät med Telia Öppen Fiber och brf/staden inte har något bra avtal så kan det bli kostsamt. En del lyckas pruta ner priset varje år runt black friday, tänkte själv testa det i år. Någon som vet om Boxer är medgörliga?

9. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 609
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Tror faktiskt att de problem du upplever kan bero på din router, Telias Sagecom är knappast känd för art vara särskilt stabil, du får bättre grejor för en tusenlapp i butik.

10. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Kolla med kundtjänst om du har rätt att byta med telia. Om man har en äldre router SP kan det finns möjlighet att byta men om du inte har krav för bredbandstelefoni, köp en egen Wifi-6E router.

11. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Telia har lovat mig en ny router om jag förlänger abonnemanget. ( Om den nya är så mycket bättre och vilken man i så fall skulle få vet jag inte) Jag räknar med att behöva betala ungefär 500 i kronor i månaden för Telias bredband medan jag kan få mobilt bredband från tre för 250 kr i månaden ( de erbjuder kampanj för företag). Då ingår routern Zyxel NR5103ev3 som verkar kosta ungefär 3000 kr i butik men hittar dock inte så många recensioner om den.

Tyvärr ingår och ingen ångerrätt vid köp av företagsabonnemang på mobilt bredband så man blir bunden i två år.

Tre uppger själva att normal hastighet på deras bredband är 300 till 600 MB men med mobilen kommer jag sällan över 150 mbit vad skulle inte tro deras mobila uppnår snabbare hastighet än vad en modern mobiltelefon kan få fram.

Hur som helst tror ni jag byter ner mig eller får ett mer driftsäkert system med åtminstone likvärdig prestanda? Eller möjligen mer krångel och strul än idag?

12. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 311
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Routern kan leverera något högre hastigheter än mobilen, dock inte något märkvärdigt, vad jag märkt blir uppladdningshastigheten bättre med en router än med en mobil. Normalhastigheten Tre anger är 3-600Mbit/s för deras bredband. För de högsta hastigheterna behöver du "5G+"-täckning enligt täckningskartan. Om du får runt 150Mbit/s med din mobil bör du kunna räkna med liknande hastighet med routern.

Det är svårt att svara på om det blir mer driftsäkert då vi inte vet exakt hur problemet ser ut med din fiber och varför det sker. Du kan inte testa att beställa ett bredband från Tre som privatperson för att få testa det i 30 dagar? Fiber är generellt sett mer stabilt - men givetvis kan det vara fel där med, antingen hos operatören eller någonstans på vägen till dig eller i din router.

Arn83 gillar detta.
  13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I o med att det mobila nätet är en delad resurs och att hastigheten kan variera kraftigt från dag till dag så skulle jag säga att man byter ner sig. Jag hade inte gjort det.

Arn83 gillar detta.
  14. bertone_x19

bertone_x19 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    98

MINA ENHETER

Min erfarenhet är att pingtider (spelar du mycket?) är där man mest märker skillnaden mot fiber...

15. Glis

Glis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 105
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

MINA ENHETER

Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Låter som du har problem med typ DNS-uppslagen, eller routern i allmänhet. En egen router som är betydligt bättre än den du har kan köpas för 500-1000 kr.

Men 500 spänn för 100 Mbit är rätt dyrt. Kolla om du kan få någon annan operatör på fast bredband? Om det inte är låst till bara Telia.

Arn83 gillar detta.
  16. wmb

Mottagna gillanden:
    2 548
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Dela internet från din telefon en vecka så får du en känsla

halva kostnaden är lockande, men tror också du blir besviken på sikt

17. Fluffybreeze

Fluffybreeze Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Jag gav upp fiber 100mbit. För mig var det billigare och snabbare att gå över till 5g och ca 800mbit i stan och 2-300 en bra bit ut på landet. Tar även med mig det när ja är ute nån vecka med båten. Fiber har såklart bättre svarstider men om du inte spelar på hög nivå så kommer du bara se fördelar med 5g. Jag betalar 249kr/mån för Telia 5g obegränsat plus 100kr för routern i 12 mån. Fiber är betydligt dyrare för mig där jag bor.

18. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    894
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Kör med Telia 5G bredband hemma och gjort så i ett års tid. Billigare och snabbare än coax-fiber via Tele2 som är alternativet. Spel via konsol fungerar utmärkt, endast spelat sporadiskt via PC och det har gått bra det med.

Sen är det ju smidigt att kunna ta med bredbandet när jag är på resande fot.

19. Arn83

Arn83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Kollade på bredbandsval.se och där hade Allente lägst pris på 369 kr i månaden med bindningstid 12 månader. Därefter höjs priset. Router ingår då inte i priset men man kan välja att köpa till deras router Google nest router vilket också är marknadspriset för en halvdan router.

Finns det någon router ni skulle föreslå för hastigheter upp till 100 mbit som är bra och prisvärd? Tyvärr har jag inte möjlighet att få snabbare fiber än så på min hemadress

20. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    950
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    ....Telia har bara ZTE eller Nokia som router.