Mobilt bredband

Diskussion i 'Allmänt' startad av Cyanized, 30 jun 2011.

1. Cyanized

Cyanized Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Jag förstår inte det här med att surfa med mobilen. Jag har ett mobilt bredband som jag använder på min laptop och undrar om jag måste ha ytterligare ett abonnemang (hos Tele 2) för surf eller om jag kan använda mig av det mobila bredbandet för att surfa på mobilen. Det är en sak som jag verkligen inte har lyckats förstå.

Ledsen om frågan är dum..

:D

2. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Du kan stoppa in SIM-kortet som du har till datorns mobila bredband i telefonen, det ska fungera, men man brukar inte kunna ringa vanliga samtal med ett sånt abonnemang, så det är ju inte helt idealiskt :)

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Det mobila bredbandet som du har gissar jag att du kopplat in i din laptop via någon slags usb-dongle? Vidare gissar jag att det i denna dongle sitter ett sim-kort från tele2?

Även i en mobiltelefon sitter det ett sim-kort. Man kan säga att det är sim-kortet som knyter ihop telefonen med mobiloperatören och ger telefonen sitt telefon-nr.

Så hur tänkte du nu göra med ditt mobila bredband? Skall du plocka ut sim-kortet ur USB-modemet och stoppa in i telefonen? Jag tror inte att det går att ringa på ett sådant sim-kort, men jag har inte provat. Spontant tror jag inte att det går. Om det nu skulle gå, vad tror du då att tele2 skulle ge dig för prisplan på samtal via simkortet för mobilt bredband?

Om du nödvändigtvis vill surfa med din mobiltelefon via ditt befintliga mobila bredband kanske något i denna stil skulle kunna vara en lösning:

TP-LINK WIRELESS-N WLAN ROUTER 3G - Produktinformation

mobil ---wifi--- router ---3g--- internet

Annars är det nog enklare att skaffa ett mobil-abbonemang med surf och sedan köra tethering med mobilen och på så vis dela ut mobilens internet till sina datorer.

m v h Henrik

4. Cyanized

Cyanized Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan man inte koppla upp sig på sitt fasta bredband och använda det på mobilen för att surfa? Jag har en router med trådlöst nätverk som är igång.

Anledningen till att jag frågar är att jag har en Slingbox som jag vill titta på och det äter upp en hel del data.

Förresten, jag hade tänkt inhandla en ny mobil och undrar vad det bästa är som man kan få för 4000:- Funderar på en HTC Desire S.

5. pjb

pjb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har två mobila bredbands-simkort dels ett 16mb och dels ett gammalt 0,384mb/s mobilt bredband telefonkort.
    Det senare är en specialare, ett andra mobilt bredbands-simkort med ett annat nummer än det ordinarie som sitter i usb-donglen till datorn.
    Det är avsett att användas i en vanlig telefon (innan android fanns) för att både kunna ringa billigt (0:17/min) och surfa gratis med på samma mobila bredbands-abonnemang 0,384mb/s. Dvs två simkort men ett mobilt bredbands-abonnemang.
    Sedan uppgraderade jag det jag har till datorn till 16mb/s och det går också att använda i androiden att surfa med och att ringa med.
    Dock begränsas hastigheten av telefonens och man måste skriva in andra APN-inställningar själv för mobilt bredband. Observera att det kan vara olika APN-inställningar för mobilt bredband som man kan ringa med och telefonabbonemang som man kan surfa med i androiden.

Däremot vet jag att tidigare många mobila bredbands-abonnemang var och är spärrade för vanliga telefonsamtal. Kanske går det att ta bort spärren eller ändra abonnemanget.

6. Liten Strumpa

Liten Strumpa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    SonyEricsson Live with Walkman
    har du en trådlös router hemma med fast bredband så brukar det gå att koppla upp sig via telefonen
    men dubbelkolla så mobilen har Wifi

har själv Fiber härhemma och trådlös router och kopplar upp både mobilen och surfplattan mot det varje dag och det funkar bra
    det blir ingen extra kostnad utan man betalar bara den vanliga summan för det fasta bredbandet :)

däremot så är man inte hemma så behöver man ju kanske 3g surf men nån slags surf brukar i stort sett varje operatör erbjuda men man får läsa det finstilta för att se vad som erbjuds