Mobiltbredbands problem! (datorn hänger sig)

Diskussion i 'Off Topic' startad av muffen, 15 jul 2010.

1. muffen

muffen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla glada!

Jag har en laptop med Windows 7, datorn i sig fungerar hur bra som helst, ruggigt stabil.

Nu när det är sommar och man är lokaliserad i sommarstugan använder vi ett mobilt bredband från Tele2.

Det har fungerat kanon, tills efter någon dags användande, hade igång Spotify samtidigt som Webern grillade vårat kött.

Helt plötsligt tvärhänger sig datorn.
    Kan inte tycka på något allts, fick bli en "norsk" avsänging direkt på knappen alltså.

Efter denna omstart hängde den efter någon timme igen och höll på så.

Trodde datorn blivit knäpp, körde en virus scan men hittade inget.

Surfade och efter någon timma låste sig datorn igen, och detta har upprepat sig.

Dock låser sig inte datorn när jag inte använder det mobila bredbandet. Alltså har kollat på film i timmar spelat musik från hårddisken utan att den har hängt sig. ( har även hemma haft igång Spotify utan några problem via det trådlösa nätverket, så utesluter att det är Spotify som hänger datorn).

Har provat att installera om drivrutinerna till "dongel" byta usb plats. Men utan något resultat.
    Har även mailat till Tele2 då jag inte haft möjlighet att ringa dom, men utan svar.

Har ni någon erfarenhet av Win7 vrs mobilt bredband?

Alla svar och idèr är välkomna!

2. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Inte stött på något sådant problem. Du kan ju testa att sätta mobilt bredband-simkortet i telefonen och ansluta telefonen till datorn och surfa den vägen om det skulle krisa.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Eftersom du misstänker att det mobila bredbandet har med hängningarna att göra så kanske det skulle vara värt ett försök att byta till en annan/nyare version av drivrutinerna till dongeln. Om inte det hjälper så är det nog bara uppgradering av OS som gäller, det finns gott om live-CD/DVD med stabila OS :D, därmed inte sagt att det är trivialt att konfigurera en USB-dongle med en live-CD.

Sen kan du ju som sagt också byta dongle, som spanga föreslog kanske du rentav kan använda din mobil som dongle.

m v h Henrik

4. muffen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur får jag tag i nyare drivrutiner till modemet, dom är ju lixom inbyggda i sticka när man stoppar in den?

Du menar alltså att jag skall byta bort mitt Windows 7? Det alternativet går bort direkt,eftersom det fungerar hur bra som helst annars ;)

Att använda mobilen går inte heller då jag inte har någon sladd med mig samt att min gamla SE p1i inte har Turbo 3g hehehe:sealed:

Tänkte ringa Tele2 och prata med dom be dom skicka ett nytt modem, alltid värt att testa så att säga.

Hade hoppats att detta var ett vanligt fel, med ett enkelt svar på.

5. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Ofta brukar dessa stickor vara gjorda så att de emulerar en cdrom som drivrutinerna ligger på. Precis som i fallet med en hårdvara som skickar med drivrutiner på cdrom kan leverantören ibland distriburera uppdaterade drivrutiner via sin sajt på internet.

Ja, det var så jag menade och jag förstod att du ville ha kvar ditt windows 7. Det var därför jag föreslog lösningen med live-CD som inte installerar sönder något för dig på hårddisken. Med en live-CD kan du surfa från Linux och fortsätta använda Windows 7 till allt annat som du är nöjd med.

Om du ändå skall be dem om ett nytt modem, passa då på att be om någon annan sort. Med lite tur försvinner dina problem med ett modem av ett annat märke eller modell.

m v h Henrik

6. muffen

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu sitter jag i sommarstugan, och har varken lust eller grejer till att bränna ut skivor osv. Även om det absolut hade kunnat varit ett bra alternativ, men eftersom vi avnvänder det mobila bredbandet 1månad av 12 så orkar jag inte mecka för mycket hehe!

Hoppas att Tele2 har ett bra svar och att det har varit fler än mig som har haft detta problemet.

Återkommer med svaret jag får av dom på måndag.

Tack för hjälp!