Tips: Modaco Custom rom

Diskussion i 'Nexus 4 - ROM-filer och utveckling' startad av tndb, 21 dec 2012.

1. tndb

tndb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Tänkte bara hoppa in och tipsa om modaco rom till vår nya kära N4 :)
    Har kört hans rommar på senare tid på min galaxy nexus istället för cm och dom känns riktigt bra med massor av förbättringar utöver stockrom och möjlighet till att koka en egen rom om man donerar en liten slant där du då kan välja vilka delar du vill ha med och inte ha med. Fick precis min N4 idag så det var självklart att kasta in samma rom

• Based on the 4.2.1 / JOP40D release, updated, rebuilt, compressed and optimised with the MCR build system.

For this MCR we've used the latest available shipping ROM, updated with all the latest versions of the installed apps, which we've run through our scripts to ensure that it is as optimised as possible both for install / download size and real life performance.

• De-odexed... re-odexable.

Our ROMs are de-odedex, giving you the ability to flash other mods over the top, tweak the system and generally get the system set up as you want it without worrying about odex issues. We also include the 'OdexMe' application, which lets you odex your system when you're ready, saving valuable space on your data partition.

• Pre-rooted

All MCR ROMs are pre-rooted with SuperSU preinstalled. In addition, the kitchen allows you to choose between secure, insecure and secure with patched ADB boot images.

• Enhanced Quick Settings

The quick settings in Android 4.2 are cool, but limited. MCR builds include a customised version of the excellent 'Quick Settings' mod by kevdlui, allowing you to customise your toggles by holding the Settings button down. The WiFi and Bluetooth buttons are also changed to toggles - long press to access the settings menus.

• Enhanced Power Menu

The enhanced power menu (the one that appears when you hold down the power button) has additional options to allow you to reboot and reboot to recovery.

• Apps aren't disabled on boot

Jelly Bean added a feature to disable apps on boot that aren't intended for your region (Wallet, Ears, Magazines etc.). I think we're smart enough to make that decision ourselves right? So that doesn't happen in a MCR.

• Legacy Play Store

Isn't it frustrating how Google removed the ability in the Play Store to see which apps you'd bought in a nice simple list? I thought so... so I created 'Legacy Play Store', which has this feature.

• Legacy browser and Flash

Google might be ditching the stock browser for Chrome and Adobe might have canned Flash, but we still need to use it sometimes... so it's included in a MCR.

• Patched Google Wallet

We've patched Google Wallet to remove all region and root checks, so you can have a play!

• Facebook sync support

Google removed all support for syncing contact information via the Facebook app, we put it back. It's basic support (an app like HaxSync is more fully featured) but hey, it works!

• init.d support on boot

The init.d directory is processed on boot, allowing our (and your) startup script to be processed before the system starts up.

• Alternative appstores (Amazon and SlideMe Market)

The Amazon and SlideMe stores can be preinstalled, if that's where you like to purchased your wares.

• 'TweakDeck' - Tweetdeck, fixed

Tweetdeck was great. Twitter ruined it. It's fairly comprehensively broken on Android, but we've fixed it with TweakDeck.

• Titanium Backup preinstalled

Once you've flashed your ROM, if you've wiped you want to get your stuff back on as quickly as possible - the option to preinstall Titanium Backup is here to help!

• MoDaCo Boot Logo

Wear your MCR with pride with the MoDaCo boot logo. It can be disabled in the kitchen of course if you prefer the more subtle look.

And there's more!
      We haven't listed everything here because a) there's too much and there's things we've forgotten.

För fullständig info:
    http://www.modaco.com/topic/359344-jr4-jop40d-421-modaco-custom-rom-for-the-nexus-4/

2. gooner

gooner Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Är det någon som har testat och kan skriva lite om den är bra?

3. patts

patts Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    678
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Google TV Streamer 4k
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Har kört ModaCo's customs sedan Htc Hero tiden. Och det har aldrig varit några problem. Får ta och prova denna också.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

4. murre87

murre87 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Hej. Skulle vara intressant med en antutubenchmark på den.

5. patts

patts Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    678
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Google TV Streamer 4k
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    16759 fick jag.

6. tndb

tndb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Haft 4 ladd cykler nu och har lite resultat i batteri tid som jag uppnått med wifi/3g/GPS på, inte så mycket samtal bara runt 10min men nästan 5timmar på skärm med låg ljusstyrka (dvs normal ljusstyrka för denna mörka tråkiga vinter)

Helt OK resultat :) ska bli kul o se vad man kan kräma ur med lite underklockning samt kolla igenom appar som ligger o stjäl Cpu cykler

Bifogade filer:

7. tndb

tndb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Fixat lite med ny kernel (franco r23) samt ändrat max clock till 1026MHz och fått en timme extra. Supernöjd :)

Bifogade filer:

8. Westholma4t

Westholma4t Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    Vad har du gjort dom timmarna skärmen varit igång. Såg inget utom tapatalk som dragit lite...

9. Spaxx

Spaxx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Stirrat på en svart bakgrund? xD

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

10. tndb

tndb Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Surfat, tapatalkat, emailat, facebookat, tagit några bilder, lite sms, lite prat. Spelar inte spel på telefonen. Kör film ibland via bsplayer eller netflix dock inte under denna "sessionen".

Hade konstant wifi uppkoppling så en normal dag när man är utan wifi så kommer den dra lite mer men ändå längre batteritid än stock vilket var mitt mål :)

Några gyllene tips är att stänga av positionering i google latitude, stänga av autouppdatering på bankdroid, ställa in en längre refresh tid på beautiful widgets väder widgeten, inte ha så kort refresh på email (typ var timme eller så), köra friendcaster istället för facebook appen som drar mer batteri (för mig iaf). Utöver det så kan man installera "betterbatterystats" och se om där e några andra program som beter sig illa.

11. Gustaf87

Gustaf87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    I denna rom kan man välja vilka inställningar man kan ha i notifikations fältet och även ändra ordningen på dom som jag tänkte göra.

Det jag gjord var att jag bockade ur alla och sparade. Glömde dock att spara inställnings knappen vilket gjorde att jag inte kan komma åt insällningarna för detta igen och alla inställningar som ligger i notifikations fältet försvann. Måtligt nöjd då jag insåg det.

Någon som har någon idee hur jag kan få tillbaka dom utan att wipa och börja om? Har provat att bara flasha ovanpå utan någon lycka.

Tacksam för hjälp

Edit: fixat

Last edited: 14 jan 2013
  12. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Har du inte Quick Settings Controll Panel kvar i appdrawern?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

13. drinkluder

drinkluder Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Testade flasha modaco för en tid sen. Grym rom förutom en sak. Svepfunktionen på tangentbordet fungerade inte. Gick därför tillbaka till stock då jag måste ha den funktionen. Någon mer som haft samma problem?