Modellspecifik ROM?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ChipZ, 18 maj 2011.

1. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hej, jag undrar bara kort varför varje telefon måste ha en specialskriven ROM. Om man kollar på windows tex så kan man ju installera det på i princip vilken dator som helst och den fixar det. Varför är det inte så här på android?(Finns säkert en jätteenkel förklaring :))

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Drivrutiner. Olika hårdvara i olika telefoner, och därför olika kompabilitetsproblem.

3. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jo, fast variationen av hårdvara är ju mycket större på windowsdatorer, och där är det ju samma OS.

4. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

windows har massor med drivrutiner i biblioteket, windows väljer sedan ut de drivrutiner som behövs för dina komponenter.

android har inget bibliotek med drivrutiner, varje drivrutin måste implementeras i varje rom och därför blir det modellspecifika roms

5. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Aha, tack!

6. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Rent teoretiskt borde det vara möjligt att baka in alla möjliga tänkbara drivrutiner och annat för olika skärmstorlekar etc i en och samma rom men den torde bli så pass stor att utrymmet för appar skulle vara ytterst begränsat. Så pratkiskt vore det inte tillämpbart och därför har det inte gjorts och det skulle förmodligen krävas väldigt mycket modifikation av androids källkod för att möjligöra att flera enheters drivrutiner samsas i en rom