Moderkort sönder på Laptop

Diskussion i 'Off Topic' startad av Andreas.a, 13 dec 2011.

1. Andreas.a

Andreas.a Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej har en Laptop där moderkortet troligvis är paj. Vad jag har läst är det dyrt att byta. Datorn är 2år gammal. Går det att rädda filerna på hårddisken om man beslutar sig förb att inte byta moderkortet?
    Tacksam för svar.

2. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    532
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Jo, det går det. Montera bara bort hårddisken och montera den internt i en annan dator eller i en kabinett

Sent from my iPod using Tapatalk

3. Andreas.a

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för svaret. Tror du att en serviceverkstad utför såna jobb? Är det ett tidskrävande jobb?

4. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Att plocka bort hårddisken tar 10 minuter, och ett case köps för en hundring på närmaste elektronikaffär.

5. Andreas.a

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar så mycket för svaren.

6. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag lånade ett sladd-set från makens jobb när vi skulle koppla in bärbaradatorns HD till min fungerande bärbara. Smidigt som sjutton då vi räddade massor av data.
    Lite åt det här hållet Webhallen eller denna

Tror jag fick bygla om hårddisken för att att få det att fungera.

7. sieri

sieri Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Låt mig gissa på att datorn är en HP Pavillion DV9000 någonting? :)

8. Andreas.a

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok tack för tipsen men jag är inte så datorkunnig, kan inte ens formatera en dator :(. Jag har en packard bell nånting.

9. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Öppna datorn och ta ut hårddisken (den ser ut såhär http://www.legitreviews.com/images/reviews/936/seagate_72002_front.jpg )

Om den har sådana kontakter som på bilden har den SATA anslutning, om den istället har http://www.bixmart.com/assets/images/laptopparts/HD25IDEConnector.jpg har den IDE (eller PATA som det också heter).

Nu kan du köpa ett chassi att montera den i för att den ska bli en USB hårddisk.
    Här är ett exempel för SATA: DELTACO EXTERNT KABINETT 1X2.5" SATA USB ALU BLACK
    Och ett för IDE: DELTACO HD-KABINETT 2,5" IDE USB2.0

Det finns såklart många andra som du kanske tycker bättre om (tog bara det två billigaste på dustin). Det viktiga är att det är rätt kontakt (SATA/IDE) och för 2.5" hårddiskar. Antagligen vill du även ha USB 2.0

Ovanstående jobb kräver inte speciellt mycket datorvana. Om den passar utan allt för mycket våld sitter den rätt.

10. Andreas.a

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Väldigt intressant. Kanske skulle försöka mig på det. En kanske jättedum fråga nu men, skulle det fungera om jag kopplade Laptopen med trasigt moderkort til tv skulle jag då få upp bilden på tvn? Datorn kanske inte fungerar alls med trasigt moderkort?

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... har man bara hittat rätt lucka så är det gjort på mindre än en minut att få ut en hårdisk....oftast 2 skruvar på locket, disken 2 skruvar och sen är det bara att dra loss disken (laptop)

Själv kör jag sedan med den här Deltaco-kabeln så kan man ansluta alla sorters diskar.

DELTACO USB 2.0 TILL SATA/IDE 2.5/3.5" EXTERN M. NÄTDEL - Kom enkelt åt dina interna diskar via USB 2.0

12. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Utan moderkort funkar inte datorn ö.h.t. Moderkortet är den viktigaste komponenten då den bygger ihop alla andra.

13. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Tänk bara på att det finns sånt som statisk elektricitet och det finns en viss risk att knäcka saker så är innehållet viktigt och du känner dig osäker så kan det vara bättre att få hjälp med det hela. Eller åtminstone öva lite på en annan disk först.

14. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

En hårddisk är relativt okänslig för statisk elektricitet. Men det kan vara bra att vidta några extra åtgärder.

Var på ett bord utan duk som inte står på en matta.
    Ha inte fleecetröja eller liknande på dig!
    Ta på någon metallgrej på datorn med jämna mellanrum (tex en kontakt) Moderkortet är ju redan sönder, så det är bara hårddisken som du behöver vara rädd om.

Om du vill kan du köpa ett ESD armaband även om jag skulle säga att det är overkill. Om du gör det sätt krokodilklämman på nån metallgrej innan du pillar mer på datorn.

Att fysiskt förstöra nått är inget man gör utan vilje (om man nu inte helt seriös tror på att en hammare är mer effektiv än en skruvmejesel i en dator). Det som kan vara känsligt är pinnarna i IDE kontakten. Men är man försiktig brukar inte det heller vara något problem. Laptops brukar ha en släde man ska dra ut vilket förhindrar att man drar hårdisken snett och böjer pinnar.

15. Andreas.a

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hm skulle en vanlig datorbutik kunna utföra denna åtgärd? Tips på någon i Sthlm? Vill inte förstöra HD:en. Hade en externhd som krascha en gång och ingen vanlig datorbutik kunde hjälpa mig. Fick tillslut lämna in den hos några experter. Men det verkarb inte varab så svårt att fixa HD enligt er :)

16. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Det är inget svårt alls, är två skruvar att öppna plasten, sen två skruvar till
    Kan inte hända något alls, sen för du över den till hdd chassit
    enkelt!

17. Andreas.a

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok ska försöka få hem datorn så fort som möjligt då. Jag ska nog försöka göra det själv. Jag hoppas ni killar och tjejer kommer med tips om jag kör fast :).

18. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Självklart :D kommer nog gå lätt som en plätt :)

19. Andreas.a

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Jo ungefär, de jag har öppnat har varit lite mer komplicerade. Det med komplicerade menar jag att de innan man kunde lyfta upp den så satt den fast med 3 skruvar. Och så lyftes den inte rakt upp utan sköts första ur från kontakten och sedan lyftes i ena änden.
    På en hårddisk behövde man även en torx-mejsel utöver stjärnkruvmejsel men svårt är det definitivt inte.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk