Fråga: Modulär laptop?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Droid55, 5 mar 2016.

1. Droid55

Droid55 Guest

Skapade nyss en tråd om modulära telefoner här.

Tänkte nu höra om era tankar kring en modulär laptop. Finns det ens såna planer?

När vi ändå är inne på modulär, vilka laptops finns det redan idag som erbjuder utbytbart batteri och möjlighet att uppgradera RAM, hårddisk och grafikkort?

Postar under Windows eftersom det enda andra stora OS som finns är OS X och Apple känns långt ifrån modulär. Sen har vi visserligen mindre OS som Chrome OS men det känns allt för nischat.

2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Massor, ungefär alla som inte är ultrabooks. Lite färre där man kan byta GPU, men det finns det med, flesta som har diskret grafik går det att byta på.

3. Droid55

Droid55 Guest

Jaså? Har så dålig koll på laptops. Kan du ge några exempel på uppskattade laptops i olika prisklasser som man kan byta på?

När man söker på Prisjakt t.ex. så kan man ju inte välja laptops där man kan byta ut delar.

Gäller det alla ultrabooks eller finns det någon/några ultrabooks som sticker ut ur mängden här?

4. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Titta på såna som inte är ultrabooks. :)

5. Droid55

Droid55 Guest

Kan inte se vilka som är ultrabooks. :P

6. Droid55

Droid55 Guest

Det verkar inte som dagens laptops är särskilt modulära efter en närmare titt.

Hittade en video om modulär laptop:

7. Droid55

Droid55 Guest

8. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Clevo Laptops har byggt på detta konceptet i många år. Fast det är inte grejer för barn.

9. Droid55

Droid55 Guest

Jaså? Får spana in dem.

10. Droid55

Droid55 Guest

Söker lite på YouTube. Fingertrycksavläsare också? Nice!

11. Droid55

Droid55 Guest

Sökt lite mer på Clevo nu, mycket intressant. Det var ju inte särskilt dyrt heller. Tänkte först att det skulle kosta skjortan men det är ju inte dyrare än MacBooks.

Någon här som har en Clevo laptop? Förstår att Clevo kan gå under andra märken men har ni någon laptop med Clevo bakom?

12. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja dem är väldigt prisvärda faktiskt. Jag var nära att köpa en for sju åtta år sedan men det blev aldrig av .