Möjligt mjukvaruproblem med 2.2.1, testare eftersökes

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av teknocide, 8 apr 2011.

1. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Hej,

Jag skrev för någon vecka sen att jag hade problem med en bakgrundstjänst som låste sig med jämna mellanrum: snsservice.

Jag tror mig nu ha isolerat problemet till facebooks chatt och misstänker att processen ligger och snurrar i sig batteri i onödan när felet inträffar. Ni som kör facebook-appen får gärna kolla hur er snsservice beter sig genom att följa dessa anvisningar:

* gå in på inställningar > program > tjänster som körs och kontrollera så att snsservice är igång. Om det står "startar om..." på den är ni redan drabbade.
    * starta facebook-appen och peka på chatt. Låt allt ladda klart.
    * backa ur appen och kolla tjänster som körs igen.

Låser den sig för er? Jag misstänker att detta kan vara en bov i batteridramat. Facebook är den app som har högst procentandel i partiell väckningstjosan och även den app som fungerar sämst på min lur över lag.

2. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Min startar inte alls om jag t ex kör systemåterställning eller Recovery Mode. Får bli 3 knapps kommandot och Odin och köra in JS3_JS1_JPY den vägen. Blev troligen så efter att följt root guiden från en gammal faq och verkar vara beständig. Enda rootningen som sedan fungerar är CF-Root-JP6-v1.2-Busybox-1.17.1 (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=20567)

Last edited: 8 apr 2011
  3. Simon G

Simon G Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Min ligger med status "Startar om"

4. huheeje

huheeje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag avinstallerade facebook. samsungs egen widget är bättre, och sedan kan man bokmärka facbooks mobil-sida i webbläsaren. jag tycker det funkar bättre.

5. senar

senar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Så enda lösningen är att avinstallera fb-appen?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

6. Megalo

Megalo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Låser sig inte för mig. Däremot så stod snsservice i Startar om läge. Vad händer om man dödar processen? Tydligen inte mycket... :-D

7. mas

mas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hade exakt detta problemet med SNS förut, nu har jag inte sett till det sen jag gjorde en factory reset.

8. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag följde instruktionen.

Det står "startar om" på min.

Gick till FB-appen och lätt chatt ladda in (tog en jäkla tid för de två som var inne...) och backade ur. Kollade SNS-service igen, och den står fortfarande på "startar om".

Vad kan det betyda? Eller "vad innebär det för min telefons batterislukning?" Min drar mycket ström med wifi på, men inte alltid om bg-data är avbockat (lite konstigt där, om bg-data är bortklickat så drar den ibland nästan inget batteri alls, och ibland nästan lika mycket som vanligt).

En annan sak som jag har upptäckt, och som jag inte vet om det påverkar batteriet (tror inte det, men det verkar buggaktigt) är:
    Gå till uppgiftshanteraren via långtryck på menyknappen. Gå till RAM-hantering och välj nivå två och sedan rensa minne. När jag gör det, kommer dialen (den man använder när man slår in telefonnummer när man ringer) fram, och vägrar stängas vad jag än gör, utan det enda som går att göra är att stänga telefonen via långt tryck på on/off-knappen.

9. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Det verkar inte gå att ladda upp bilder via FB's touchsida, utan man måste välja mobilsida och klicka ngn extra gång, eller välja "visa hela sidan" (som på datorn). Knäppt att inte ha bilduppladdning på touchsidan... det är ju liksom just sådant man vill hålla på med om man är ute och går in på facebook via telefon.

10. Ned

Ned Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag har aldrig haft FB installerat på tel.
    Ändå står det att snsservice eller vad det nu heter "startar om"

11. JohNan

JohNan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Snsservice är väl samsungs inbyggda funktion för sociala medier. Till exempel facebookintegreringen i kontakter osv.

12. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Min SNSservice slutade restarta nu. Jag har tagit bort Facebookappen från hemskärmen, och stoppade sedan Facebook. Vet inte varför det blev så, jag hade ju bara appens ikon på hemskärmen. Har inte kunnat testa batteriet, men gör det senare. Jag gillar INTE en massa automatiska processer och program som är inbyggda. Det blir just sådana här problem av sådant. Tillhör lite grann det som jag brukar kalla "så användarvänligt att det blir användarovänligt".

Googlade lite, och hittade detta: http://forum.androidcentral.com/701145-post76.html

Men också något som till skillnad från ovan sade:
    "snsservice = security and system notifications
    [...andra saker irrelevanta för det här...]

Don't stop any of these."

Jag är för okunnig för att veta vilket som stämmer om SNSservicen.

Fann också lite annat genom en googling på "SNSservice restarts battery" (inte "startar om batteriet" utan bara få med kopplingen till batteriet i sökningen).

13. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Liten uppdatering: Jag avinstallerade facebookappen och stängde av SNSservice som fortfarande inte har startat. Men telefonen fortsätter att snabbt suga ut batteriet när den ligger i viloläge med wifi påslaget. Får kanske kolla lite mer, men hittills har telefonen i viloläge med wifi på och all synk (inklusive bakgrundsdata) avstängd, dragit 12 procent-enheter på 45 minuter.

Stänger jag av wifi, så drar den 1 procentenhet per 4 timmar i viloläget.

OBS, jag har mycket god täckning på wifi och märker ingen skillnad ändå om den ligger jämte routern, uppkopplad med full täckning, eller om jag är ute och låter den söka runt efter svaga connections. Den söker förresten oavbrutet även när den kopplat upp sig.

14. senar

senar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Stängde också SNS och avinstallerade FB-appen. Har inte märkt någon större skillnad i batteri eller annat. Sidan e dock skönare än appen (-lite mer lagg men fler valmöjligheter).

15. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Lustigt nog har jag inte haft problem med snsservice sedan jag la ut Samsungs widget på hemskärmen, öppnade den (skrev inte in några kontouppgifter) och tog bort den igen. Det fick snsservice att starta om sig ordentligt och sen dess har den inte kraschat.

Vet dock inte om det har påverkat batteriförbrukningen. När jag körde powertutor stod servicen för en ganska väsentlig del av åtgången men jag skulle behöva köra fler tester. Känner mig inte riktigt hemma med powertutor, det är ingen som har några andra förslag?

16. Mumrik3n

Mumrik3n Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

ni som har problem med sns: testa att ta bort synkningskontot för fb och appen. Prova att dra ner det igen och ställa in synkkonto på nytt.

Själv har jag inget problem med sns.. snarare tvärt om, efter senaste flashningen så har facebook-appens push meddelanden börjat fungera som det borde (inte bara chatt när appen är igång fast den körs i bakgrunden) utan allt.. kommentarer och taggningar av bilder osv.

Bara en tanke, men give it a try! kan ju funka ;)

17. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tycker det här verkar lite snurrigt alltihop.

Jag har ju fabriksåterställt, och lade in facebook. SNSservice startar om...

Tog bort facebook och konto, startade om telefonen, och nu står SNSservice och snurrar på "startar om" fortfarande. Det kanske ska vara så? Är det någon som har full koll på vad SNSservicen exakt gör, och hur den ska bete sig?

Själv märker jag ingen skillnad på batteriet vare sig SNSservice startar om, går stadigt utan att starta om, eller är avstängd.

18. Mumrik3n

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

asså så vitt jag vet så sköter ju snsService (som någon annan nämnt) sociala medier på telen.. asså fb, twitter och så. och det (jag tror) den gör är att den hanterar pushmeddelanden, alltså om du fått en kommentar på fb - appen är avstängd/körs i bakgrunden - du får ett meddelande i statusfältet om vad som hänt.

typ för att slippa gå och kolla om det hänt något så ska du meddelas om det automatiskt. och som sagt, för mig funkar det perfekt. När jag kollar vilka tjänster som körs så ligger den där och snurrar på ca 2mb.

19. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ok. Jag har för mig att jag råkade ut för något konstigt med annat när jag stängde av den förra gången.

Men nu har den varit av en bra stund och jag märker inget konstigt. Få se när jag startar om vad som händer. Men nåja, oavsett den snurrar och startar om och har sig, så verkar det ju inte vara den som är någon bov på min telefon.

Det kan inte vara så att den ska starta om hela tiden, för att hålla koll på de där pushfunktionerna?

20. Mumrik3n

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

vet du vad? kanske.. för att om exempelvis facebook är helt avstängt så försöker sns starta om sig.. testade precis och så var det för mig.. verkar ju som att sns vill hitta facebook och om hela fb-processen är avslutad så försöker den ju fortfarande hitta det och det kan ju vara det som leder till att sns rebootar.

men om du inte stängt av facebook helt och dödat eventuella processer som har med det att göra så funkar det hur bra som helst.

så: fb igång: sns vill sköta push. fb helt av: sns vill sköta push.

vill du inte ha det där och tycker att det är ett störande moment (som jag kan tycka eftersom att det inte används och förmodligen norpar åt sig lite resurser från luren) så är det ju bara till att döda processen. den kommer inte starta igen förrens du öppnat fb... i think.