Hej! Det står "Mönsterlås medium säkerhet" Låt säga att man råkar glömma luren och nån hittar den, kan dom ta sig in då? Tanken är ju att man ska ha alla appar med sparade lösen i själva telefonen sen så det blir bekvämt och snabbt att använda den. Men inte så kul om allt blir face-rapat! tänker jag... Kör ni med mönsterlås? kan man lita på det?
Beror väll på hur avancerat mönster du ha, men självklart är ett mönster lättare att lista ut än en kod,och oftast orkar man väll inte ha ett för avancerat mönster då det helst ska vara smidigt att låsa upp. Kör med pinlås i stället.
Ja, kanske säkrast. Kan man hacka inlogget? eller måste telefonen rensas? Det finns nån stöldspårning har jag hört, nån skydd via webben, nån som har koll?
Gör man för många felaktiga försök med mönsterlåset så går det inte längre att öppna telefonen med det. I stället frågar telefonen efter lösenordet till aktuellt googlekonto. Jag utnyttjade det en gång när jag hade glömt bort mönstret på låset men kom ihåg vilket googlekonto som den använde. Ansiktsigenkänning och mönsterlås är inte riktigt lika säkra som en flersiffrig pinkod eller ett åttateckens lösenord men det är ju även en balansgång mellan säkerhet och bekvämlighet.
Om du aktiverat Android Device Manager så kan du spåra din telefon via webben: https://www.google.com/android/devicemanager Det går också därigenom att slå på ett lösenord, göra wipe och aktivera ringsignal. Tyvärr så krävs det att telefonen är uppkopplad mot internet för att det ska fungera. Jag kör pattern lock. Utöver Android Device Manager så har jag även Cerberus som lägger på lite fler säkerhetsfunktioner som att den tar bild på den som försöker låsa upp telefonen och att den skickar SMS om SIM-kortet byts ut. Det går också att göra wipe med mera genom SMS.
Jo det gör det. Vissa, om inte alla tillverkare har det men sålänge inga konfigurationer/inställningar sparas i t.ex \System så kommer allt iaf att försvinna när enheten återställs således kan du inte heller spåra telefonen. Ha en app installerad som system så underlättar det. T.ex Cerberus.
Jag använder PIN. Då min telefon låses upp automatiskt när man har angivit rätt PIN, använder jag mig av en 5-siffrig PIN. Är man riktigt envis tar det inte så lång tid att prova 10000 permutationer som en 4-siffrig PIN ger ;-) men jag skulle rekommendera PIN före mönster. Även jag använder Cerberus. Vill man känna sig lite säkrare kan man även kryptera sin enhet. Det borde dock vara mer eller mindre värdelöst om man inte själv ändrar lösenordet för krypteringen med root. Eftersom enheten får samma krypteringslösenord som det man har på låsskärmen tar det antagligen inte lång tid att knäcka eftersom de flesta bara har några siffror. Någon får gärna rätta mig om jag har fel själv har jag i alla fall bytt krypteringslösenord till ett betydligt svårare än det jag har på låsskärmen. Notera dock att krypteringen endast ger skydd om enheten är avstängd. När den är påslagen är den helt okrypterad.