Mönsterupplåsning (pattern unlock) utan swipe?

Diskussion i 'Allmänt' startad av vfr, 17 apr 2025.

1. vfr

vfr Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På en gammal Xperia-mobil jag hade så fanns möjligheten att ha pattern unlock utan föregående swipe. Alltså tryck på power-knappen och direkt så kommer det upp patterninmatning. På alla senare mobiler så är det alltid en trestegsoperation att låsa upp telefonen med pattern. Först väcka telefonen med powerknappen, sedan svepa uppåt och till sist pattern. Det är minst ett steg för mycket. Power och pattern köper jag. Det är ok. Men svepet däremellan är ju fullständigt onödigt om man ändå har pattern.

Efter vad jag har förstått så finns det ingen möjlighet att göra som det var tidigare och ta bort svepet så att man bara har power-knapp plus pattern. Det enda tipset jag fått är isåfall en separat app för pattern-upplåsning. Då är ju min fråga om det finns någon sådan som kan lösa detta problem?

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 077
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Anledningen till swep (iallafall en anledning) är för att man kan se meddelanden utan att låsa upp telefonen. Min telefon har fingeravtrycksläsare i power knappen så jag behöver inte swepa för att låsa upp telefonen

Kristy gillar detta.
  3. vfr

vfr Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, men det kanske inte är alla som behöver den möjligheten och då bli tvungen till tregstegs upplåsning istället. Det borde ju isåfall vara inställningsbart.