"Molnapps" - framtiden eller bara en dum tanke?
Själv så äger jag ingen Androidtelefon (än) men ska köpa HTC Desire snart
En sak som jag igår kväll satt och funderad på är att det inte finns apps för Android som körs direkt via nätet. Varför ska man idag år 2010 behöva installera sina applikationer på telefones inbyggda minne/minneskort.
Vi lever ju i en värd där alla blir blir mer och mer beroende av internet och Google vill ju att allting ska köras via nätet samt att dem håller på att utveckla Chrome OS som ska köra alla program via nätet. Att köra appar via nätet på sin androidlur är idag nästintill omöjligt då utbudet är litet eller till och med obefintligt (rätta mig om jag har fel).
Vore det inte smartare om man på Android Market hade en samlingsplats för apps som kördes direkt ifrån nätet? då menar jag såklart både betal- och gratisapps. Om vi tänker oss ett senario där du vill köra Spotify (vi tänker oss Spotify som en betalapp) på din Androidlur då gör du följande:
- Du går in på Android Market och letar fram Spotify
- Sen betalar du för att kunna använda tjänsten/appen
- Efter betalningen dyker möjligheten att lägga till ett bokmärke till molnappen upp i ditt Google konto och du gör detta.
- En Spotify-ikon/bokmärke dyker nu upp i ditt Google konto
- Du startar din mobil och loggar in med ditt Google konto
- Vidare så öppnar du menyn och där ligger nu din Spotify-ikon/bokmärke som du även kan lägga ut på någon av hemskärmarna.
- Slutligen är det bara att öppna din Spotify-ikon (som egentligen är ett bokmärke till spotifys molnapp/internetapp eller vad man nu ska kalla det) och då öppnas webbläsaren i helskärm och surfar in på Spotify.
För gratisapps så finns så klart inte steg 2 i denna beskrivning.
Enda skillnaden här mot hur det ser ut idag är att de ikoner man har i mynen/på hemskärmarna fungerar som bokmärken istället för ikoner till installerade appar/program.
På ett sätt tror jag personligen att detta skulle vara bra då man slipper tänka på hur mycket utrymme telefonen/minneskortet har. Man slipper också till viss del sega ner telefonen med en massa apps. IT-experter säger ju att "molnet" är framtiden men ändå så finns det idag inga "molnapps"..
Vad tror ni om min tanke kommer detta att bli framtiden? kanske finns detta redan idag kanske utan min vetskap? Skulle du själv kunna tänka dig att köra alla apps direkt via nätet?
Kommentera och diskutera samt lämna dina egna åsikter och tankar kring detta med "molnapps" nedan.