"Molnapps" - dela dina åsikter

Diskussion i 'Applikationer' startad av MartinAsplund, 20 apr 2010.

1. MartinAsplund

MartinAsplund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

"Molnapps" - framtiden eller bara en dum tanke?

Själv så äger jag ingen Androidtelefon (än) men ska köpa HTC Desire snart :)
    En sak som jag igår kväll satt och funderad på är att det inte finns apps för Android som körs direkt via nätet. Varför ska man idag år 2010 behöva installera sina applikationer på telefones inbyggda minne/minneskort.

Vi lever ju i en värd där alla blir blir mer och mer beroende av internet och Google vill ju att allting ska köras via nätet samt att dem håller på att utveckla Chrome OS som ska köra alla program via nätet. Att köra appar via nätet på sin androidlur är idag nästintill omöjligt då utbudet är litet eller till och med obefintligt (rätta mig om jag har fel).

Vore det inte smartare om man på Android Market hade en samlingsplats för apps som kördes direkt ifrån nätet? då menar jag såklart både betal- och gratisapps. Om vi tänker oss ett senario där du vill köra Spotify (vi tänker oss Spotify som en betalapp) på din Androidlur då gör du följande:

• Du går in på Android Market och letar fram Spotify
    • Sen betalar du för att kunna använda tjänsten/appen
    • Efter betalningen dyker möjligheten att lägga till ett bokmärke till molnappen upp i ditt Google konto och du gör detta.
    • En Spotify-ikon/bokmärke dyker nu upp i ditt Google konto
    • Du startar din mobil och loggar in med ditt Google konto
    • Vidare så öppnar du menyn och där ligger nu din Spotify-ikon/bokmärke som du även kan lägga ut på någon av hemskärmarna.
    • Slutligen är det bara att öppna din Spotify-ikon (som egentligen är ett bokmärke till spotifys molnapp/internetapp eller vad man nu ska kalla det) och då öppnas webbläsaren i helskärm och surfar in på Spotify.
    För gratisapps så finns så klart inte steg 2 i denna beskrivning.

Enda skillnaden här mot hur det ser ut idag är att de ikoner man har i mynen/på hemskärmarna fungerar som bokmärken istället för ikoner till installerade appar/program.

På ett sätt tror jag personligen att detta skulle vara bra då man slipper tänka på hur mycket utrymme telefonen/minneskortet har. Man slipper också till viss del sega ner telefonen med en massa apps. IT-experter säger ju att "molnet" är framtiden men ändå så finns det idag inga "molnapps"..

Vad tror ni om min tanke kommer detta att bli framtiden? kanske finns detta redan idag kanske utan min vetskap? Skulle du själv kunna tänka dig att köra alla apps direkt via nätet?

Kommentera och diskutera samt lämna dina egna åsikter och tankar kring detta med "molnapps" nedan.

Last edited: 20 apr 2010
  2. Apps2Go™

Apps2Go™ Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det kan ju bli lite jobbigt med molnapps då det kräver en hel del serverkapacitet samt nätkapacitet. Vilket innebär att du kanske sitter där med en app du måste köra medan täckningen är så urusel att du inte ens har 3G-täckning. Än så länge är det nog inget aktuellt för någon möjligtvis om man laddar ner vissa tyngre filer men då försvinner själva poängen med att inte ha programmet i molnet så att säga.

3. MartinAsplund

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Men 4G utveklas ju, så kanske nästa generations Androidlurar har "molnapps" om låt säga 5 år kanske?

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Jag vill nog påstå att du redan idag kan köra tre sorters applikationer på telefonen:

1) Applikationer installerade i minnet, t ex patiens-kortspel och program som konverterar mellan olika måttenheter. Dessa applikationer är helt och hållet skrivna för Android, till största delen är de skrivna i java.

2) Applikationer som körs på webben. Dessa kör du naturligtvis i din webläsare, t ex kan du gå till bensinpriser.nu för att se var du kan tanka billigt. Dessa applikationer är skrivna för att snurra på en webserver, t ex i språket php.

3) Hybrid-applikationer som egentligen körs på webben men som ändå fått en särskild android-klient med speciella anpassningar. Exempel på sådana applikationer är gmail, Aftonbladet supernytt och prisjakt. Det faktum att det finns specifika android-klienter för dessa applikationer behöver inte hindra dig från att använda applikationerna från en webläsare.

m v h Henrik

5. Lumamannen

Lumamannen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Razr 60

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Razr 60
    Telefon 2:
    Ticwatch pro 5
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Men.... Då har vi ju effektivt dödat hela telefon/datorvärlden.

Det enda vi behöver är en fet uppkoppling (4G, 5G eller en massa mer), och en webbläsare i en surfplatta.

Vem utvecklar en telefon när kraften inte behövs, varför utveckla ett OS och firmware som kan mer saker när det räcker att utveckla allt serverside? (Ringer kan du ju lika gärna göra med en version av skype då)

För oss som bor i skogen (det finns fortfarande såna kvar :-) ) så är det ju kört by default.

Till och med när jag åker till civilisationen så bryter min telefon med SR-player ett par gånger på grund av att täckning saknas.

Som ni kan utläsa av ovanstående så är jag personligen inte imponerad av att köra saker via "molnet", ser helt enkelt inte ett behov av det. Dessutom är jag starkt "konspiratoriskt" lagd så att jag inte vill att någon ska ha reda på "mina" apps på sin server...

6. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Serverkapacitet är nog inte direkt nåt problem! ;)
    Har du ens en aning om vilken kapacitet det finns i dagens molntjänster?

7. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men det som saknas är väl grejer som Google Docs direkt i webbläsaren? Eller funkar det? (Jag har inte testat...)

Det är ju lite fånigt att sånt som jag kan köra direkt i webbläsaren på min dator ska kräva en särskild app i telefonen.

8. MartinAsplund

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det finns inget som hindrar dig från att surfa in på aftonbladet.se även i mobilen och då strunta i att använda deras app. Även andra webbsidor som du surfar på i datorn och som har särskilda Android-appar behöver inte användas utan man kan surfa in på deras webbsida även i mobilen (bara ifall du skulle ha glömt bort det).

Att fixa bra serverkapacitet är nog inga problem i och med att SSDer blir mer och mer kraftfulla och mindre i storlek, hårddiskar och alla typ av datorutrusning blir kraftfullare och mindre i storlek.

Om bara Google vill så skulle dem kunna fixa en tjänst där man betalar per månad/år för att få tillgång till serverplats i "molnet", gör google detta så skulle det även tvinga operatörerna till att fixa bättre mobiluppkoppling och skynda på utvecklingen av "molnet". Google har en väldig förmåga att få genomslagskraft samt uppmärksamhet på det mesta som dem utvecklar och det tjänster som dem tillhandahåller/erbjuder så det är inte svårt för Google att på något sett erbjuda vem som helt plats i en serverhall. Då menar jag även att folk ska kunna lagra vad dem vill på dessa servrar inom ramen för hur mycket utrymme man betalar för.

Och att fixa bra uppkoppling kommer ju som jag sa att skyndas på om "molntjänsterna" blir fler och fler. Men jag tror i alla fall att dem prioriterar städerna före skogen. Vill man bo i skogen så är det inte mitt problem, men då får man räkna med att utbyggnaden av mobiluppkopplingen går långsammare än i städerna.

9. Lumamannen

Lumamannen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Razr 60

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Razr 60
    Telefon 2:
    Ticwatch pro 5
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Du vill alltså driva på en utveckling där vi ska ta befintliga fungerande lösningar, kassera dom, betala för en ny lösning, som måste drivas av ett kommersiellt bolag för att tvinga andra bolag att utöka sina tjänster för uppkopplingskapacitet (som dom kommer att debitera mig ännu mer pengar för)?

Jag tror jag är nöjd som det är. Mitt minneskort är min borg ;)

10. the_bean

the_bean Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det kommer nog bli vanligare och vanligare med rena javaScript-applikationer som körs i webbläsaren. Särskilt när stödet för HTML-5 har spridit sig och prestandan förbättrats ännu mer. Fördelen blir framförallt för utvecklaren som slipper ha olika kodbaser för varje plattform. Dock tappar man ju det plattformsspecifika utseendet på programmet, och prestandan blir alltid sämre. Fungerar dock utmärkt för enkla program och spel som inte kräver hög prestanda (ex strategi, kort, pussel).

11. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja men DET är ju en helt annan sak? Att folk gör appar för saker som lika gärna går att göra med en vanlig webbläsare. SL Realtid skrotade jag t.ex. direkt, jag la in favoriter i webbläsaren till mina vanligaste hållplatser. Går precis lika snabbt och är mer flexibelt:-)

Men nu diskuterade vi väl "molnapps", och Aftonbladet är väl inte direkt en "molnapp"? Funkar det t.ex. att köra Google Docs direkt i webbläsaren i mobilen? Gmail vet jag funkar för det jag har kört smärtfritt på min gamla 3110 Classic

12. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Google docs fungerar utmärkt via webbläsaren för mig iaf.

13. pakerfeldt

pakerfeldt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Men det finns ju redan idag. Har du inte kollat in Amazon Web Services t.ex.? Där kan du köpa kapacitet i molnet och betala för precis det du använder. Och det finns många molntjänster utöver AWS.

Din grundtanke om molappar finns och används redan idag, du har bara inte letat tillräckligt noga. Flera av Googles tjänster för mobilen levereras som nätbaserade appar, t.ex. Google Buzz och Google Reader.

Last edited: 21 apr 2010