Molnlagring med förhinder

Diskussion i 'Allmänt' startad av Hotlips, 17 jul 2014.

1. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Kanske mer en debattartikel än foruminlägg, men vi kör ändå :D

Under en tid har jag funderat lite på det här med molnlagring. Hemma vid PCn så är det grymt, jag kör både Dropbox, Gdrive, Skydrive, Box och har sammanlagt ungefär 1TB tillgängligt utrymme i "molnet". Hemma så ligger till och med Mina Dokument-katalogen i Dropbox, och integrationen med Windows och molntjänster är i princip perfekt.

Men på min Android 4.4.4 så känns molnlagring fortfarande tyvärr ganska "lökigt" och oanvändbart. Det som stör mig är att det skulle vara så förbaskat enkelt att fixa.

Problemet är inte att apparna för Gdrive eller Dropbox m.fl. är dåliga, de gör vad man kan förvänta sig av dem. Nej problemet är avsaknaden av möjlighet att montera molntjänster i Androids filsystem (på systemnivå).
    För som det är just nu så kan jag visserligen öppna filer från molnet, men eftersom jag gör det inifrån respektive molnapp så får jag inte välja HUR jag ska öppna filen utan tvingas förlita mig på appens egen mediahantering. Ett exempel: Jag har en uppsättning talböcker och använder Smart Audiobook Player för att lyssna på dessa. Med enbart 16Gb lagring på telefonen så skulle jag ju hellre lägga ljudböcker och annan skrymmande media i molnet och sedan montera t.ex. Dropbox i filsystemet på min Android och på så sätt ge ALLA mina appar tillgång till informationen UTAN att respektive app ska behöva göra API-anslutningar till tjänsten, något som bara ett fåtal appar gör, se t.ex. QuickPic.

För mig är det obegripligt hur t.ex. Google kan släppa Nexus-enheter utan SD-kortplats med argumentet att vi kan/ska använda molnet istället när operativsystemet och molnet hålls i det närmaste helt åtskilda.

Jag förstår tanken med API som t.ex. Dropbox, Facebook m.fl. m.fl. använder sig av men problemet är att den modellen förutsätter att jag använder ett fåtal appar för att komma åt min data och att dessa appar har lagt till stöd för att komma åt data på just den tjänsten. Men med fler och fler molnlagringstjänster så ökar ju inte direkt risken att tredjepartsappar (Smart Audiobook Player) lägger in API-access till just den tjänsten som jag använder.

Här är det dags att Google tar ett nytt grepp och levererar en metod för att montera molnlagringstjänster i filsystemet på systemnivå, först då har vi mobil cloud computing!

indika gillar detta.
  2. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 082
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Last edited: 17 jul 2014
  3. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Det är mera diverse appar som inte lagt in stöd för öppna filer via moln lagring och inte android som förhindrar det. Mejla till devs för diverse app och föreslå det. Sen håll tummarna att devs lyssnar på förslaget. :P

4. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Off topic. Kör du Android 4.4.4? Eller missförstår jag? Om så, hur har du fått tag på den? Custom ROM?

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 196

MINA ENHETER

Tänk på oss som är paranoida som inte gillar molnet. Moln ger bara regn och skugga.

Lite mer OnT: Nu är det väl egentligen inte moln-lagringsdelen som är huvudargumentet (tvivlar på att den ligger på top 3 för argument) för att ta bort SD-kortsplatsen utan det handlar om andra anledningar som filsystem och lite annat smått och gott.

6. Helgen

Helgen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, det är väl därför man har egen molnlagring hemifrån som man har kontroll över själv hehe..