Momsinställningar i Google Play?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av InverseIllusions, 19 augusti 2013.

1. InverseIllusions

InverseIllusions Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Flyttade nyss över mitt Google Play- och Merchant -konto från ett Googlekonto till ett annat och blev tvungen att göra om alla inställningar. Insåg att jag inte riktigt haft koll på dethär med momsinställningarna. På mitt gamla konto har jag ställt in "European Union: flat rate. All customers in the European Union will be charged the same tax rate." Och så har jag valt 25% moms Vet inte om detta är rätt eller ej? Jag har inget registrerat företag, säljer för ca 500SEK/mån i hela världen.

Som det ser ut nu betalar alltså kunder i EU skatt på appen. Kunder i t.ex. Sverige betalar 15 SEK, medans kunder i t.ex. Norge och USA inte betalar någon skatt och köper appen för 12 SEK.

Jag tycker det verkar konstigt, men jag kan inte ett skvatt om redovisning, så det kanske är rätt? Hur har ni andra ställt in era momsinställningar?

Såhär ser det ut nu:

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är helt korrekt. 25% i moms inom EU. 0% i övriga världen.

Eftersom du inte har ett företag så gissar jag att du redovisar det som hobbyverksamhet. Var uppmärksam på att reglerna för hobbyverksamhet har ändrats. Beloppsgränsen på 30000 kr för momsregistrering har tagits bort och istället har begreppet ekonomisk verksamhet införts. Det är en del tolkningar där vad det egentligen innebär, men utan att fördjupa mig i det så marknadsför du en eller flera appar på Play Store och bör då anses vara en ekonomisk verksamhet enligt hur jag tolkar det som står på Skatteverkets hemsida. Kolla gärna upp det så att du inte hamnar i kläm.
    Om man ringer till Skatteverket brukar man få väldigt bra hjälp och svar på alla frågor.

3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Tips: Eftersom de utanför EU inte betalar någon moms så kan du ta ut ett högre pris av dem så att det kostar samma överallt. Det är bara företag som kan lyfta momsen.

Jag tog fram "Google Play Price Calculator" just för att räkna fram vilket priset blir i alla länder med justering för med eller utan moms:
    http://www.nextsource.se/service/android/google_play_price_calculator/

pulsar gillar detta.